کد خبر : 55051

راهکار ساده برای مقابله با کرونا درون خودرو

راهکار ساده برای مقابله با کرونا درون خودرو

دانشمندان با استفاده از شبیه سازی جدید توانستند ایمن‌ترین راه جلوگیری از انتقال کووید-۱۹ در خودرو را بدست آورند.

به گزارش خودروتک به نقل از برنا؛ سری جدیدی از شبیه سازی دینامیک سیالات محاسباتی نشان می‌دهد که برای دو نفر که باید با یک اتومبیل سواری با هم سفر کنند، ایمن‌ترین راه برای جلوگیری از انتقال احتمالی COVID-۱۹ در چنین محیط خطرناک و بسته‌ای، این است که هر چهار پنجره پایین باشد و مسافر تا آنجا که ممکن است از راننده دور باشد و در صندلی عقب در سمت مخالف نشسته باشد.

وارگیز ماتایی و همکارانش دریافتند که این پیکربندی مدل شده باعث ایجاد دو جریان متمایز هوا در کابین اتومبیل می‌شود که در امتداد خط وسط ماشین جدا می‌شود. این پیکربندی جریان هوای جداگانه در کاهش انتقال قطرات عفونی شبیه سازی شده از راننده به مسافر یا بالعکس موثرترین بود.

با این حال، محققان با درک اینکه چنین پیکره بندی تازه‌ای ممکن است برای بسیاری از مسافران کمتر مطلوب باشد، سناریوی مخالف هر چهار پنجره رو به بالا و همچنین چهار سناریوی دیگر را با یک یا دو پنجره بسته آزمایش کردند.

سناریوی کاملاً محصور شده که فقط به جریان هوای شبیه سازی شده و غیرچرخشی از سیستم تهویه مطبوع خودرو متکی بود، از همه شش سناریوی شبیه سازی شده پرخطرتر بود و بیشترین خطر انتقال قطرات را به همراه داشت.

سفر با سه پنجره باز بهتر از دو پنجره باز است؛ اما محققان دریافتند که انتخاب کدام پنجره برای بستن بسیار مهم است. در سناریو‌هایی که راننده آلوده یا مسافر آلوده را شبیه سازی می‌کند، تنها بسته بودن پنجره نزدیک به فرد غیر آلوده بیشترین محافظت را بعد از سناریوی باز بودن هر چهار پنجره، دارد.

شبیه سازی‌های این محققان بر اساس یک مدل سدان ایده آل که از شکل بدنه یک تویوتا پریوس بوده، الگوبرداری شده است، البته ممکن است پویایی جریان هوا را در سایر وسایل نقلیه مانند کامیون‌ها، مینی ون‌ها و اتومبیل‌های دارای سقف باز سان به دقت نشان ندهد.

آن‌ها بیان می‌کنند که ممکن است مدل‌های آن‌ها برخی از تفاوت‌های ظریف مانند جریان هوا و زمان ماندگاری ذرات را نیز در نظر نگیرد. برای مثال شرایط استثنایی باد.

در عین حال این نتایج تأثیر مهمی در اقدامات کاهش عفونت برای صد‌ها میلیون نفر از افرادی که در سراسر جهان با اتومبیل‌های سواری و تاکسی رانندگی دارد و به طور بالقوه به روش‌های ایمن و کم خطر حمل و نقل شخصی منجر می‌شود.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها