کد خبر : 51784

ماشین تصادفی را چطور قیمت گذاری می کنند؟

ماشین تصادفی را چطور قیمت گذاری می کنند؟

افت قیمت خودرو به دلیل تصادف یکی از موضوعاتی است که هنگام فروش خودرو ذهن بسیاری از مالکان را درگیر می‌کند.

به گزارش خودروتک به نقل از دنیای اقتصاد ، شاید برای شما هم پیش آمده باشد که خودروی‌تان به دلیل تصادف دچار خسارت شده است. خسارتی که جزئی یا کلی بودنش فرقی ندارد چراکه اطلاق همین عنوان تصادفی تاثیر شگرفی بر افت قیمت خودرو دارد و همین موضوع کافی است که دچار ضرر و زیان شدیدی هنگام فروش خودرو شوید.

افت قیمت خودرو به دلیل تصادف یکی از موضوعاتی است که هنگام فروش خودرو ذهن بسیاری از مالکان را درگیر می‌کند. هرچند این موضوع بستگی مستقیم به میزان شدت تصادف دارد، اما آشنایی نسبت به محاسبه قیمت خودروی تصادفی نقش مهمی در کاهش خسارت مالی به شما هنگام فروش دارد.

افت قیمت خودرو به دلیل تصادف یکی از موضوعاتی است که هنگام فروش خودرو ذهن بسیاری از مالکان را درگیر می‌کند. هرچند این موضوع بستگی مستقیم به میزان شدت تصادف دارد، اما آشنایی نسبت به محاسبه قیمت خودروی تصادفی نقش مهمی در کاهش خسارت مالی به شما هنگام فروش دارد. به گفته کارشناسان، افت قیمت خودروی تصادفی به عوامل مختلفی بستگی دارد که مهم‌ترین آن‌ها خسارتی است که به بدنه خودرو وارد می‌شود به‌طوری که قیمت نهایی خودرو تصادفی از مجموع تعمیر بخش‌های فنی و بازسازی مجدد و رنگ‌کاری که توسط تعمیرکار انجام می‌گیرد، محاسبه می‌شود.

به همین دلیل خرید این نوع خودرو‌ها توسط افراد کارشناس و خبره‌‍ صورت می‌گیرد و یا لااقل توسط این افراد بررسی می‌شود. از جمله مواردی که در تصادف یک خودرو بسیار به‌چشم می‌آید خسارت وارد شده به بدنه است؛ بنابراین تعویض و تعمیر هر یک از بخش‌های بدنه و رنگ‌شدن آن‌ها در قیمت خودرو هنگام فروش اثر بسیاری دارد.

هرگونه رنگ‌شدگی بر روی بدنه خودرو نسبت به عمق و وسعت رنگ‌شدگی می‌تواند در قیمت نهایی خودرو اثرگذار باشد. هنگامی که بدنه خودرویی آسیب شدید می‌بیند، در اصل به لحاظ مسائل مربوط به محاسبات برآیند نیرو بر دیگر نقاط به‌ویژه نقاط‌حساس اتاق نیز اثر می‌گذارد و اگر این موضوع به‌صورت فنی و اصولی با دستگاه‌هاى پیشرفته شاسی‌کشی صورت نگیرد و عملیات قرارگیری صحیح قطعات تعویضی مربوط به شاسی و سایر قطعات به درستی انجام نشود، در تصادفات بعدی شاسی و اتاق خودرو مقاومت خود را از دست داده و خودرو از ایمنی پایین‌تری نسبت به قبل از تصادف برخوردار می‌شود.

به همین دلیل سلامت اتاق در قیمت خودرو تاثیر قابل‌توجهی دارد. در مورد قطعات بدنه مثل درب موتور (کاپوت جلو) یا گلگیر‌های جلو (که به وسیله پیچ و مهره به بدنه متصل می‌شوند) افت قیمت به این دلیل است که قطعه یدکی به لحاظ آلیاژ، پرس و نوع جوشکاری نقطه‌ای با وضعیت ابتدایی خودرو قابل مقایسه نیست؛ چراکه موم‌کاری و زیرسازی رنگ اعم از فوسفاته، اچ پرایمر و رنگ رویه کیفیت قطعه فابریک و رنگ فابریک را ندارد که همین موضوع بر قیمت خودرو اثر جدی دارد. از عوارض قطعات تعویضی و رنگ‌شده بر روی خودرو می‌توان زنگ‌زدگی و اکسیده شدن قطعه یدکی را نیز نام برد.

یک کارشناس فنی خودرو با اشاره به اینکه سلامت بدنه بعد از تصادف نقش مهمی در فروش خودرو دارد، می‌گوید: با توجه به وجود ارتعاشات در بدنه خودرو برخی قطعات یدکی قدرت تحمل جذب و دفع ارتعاشات کمتری داشته و از برخی نقاط دچار شکستگی، سایش یا ایجاد لرزه و صدا می‌شوند. وی افزود: این شکستگی‌ها و لرزش‌ها در قطعاتی مانند موتور باعث بازشدن درب موتور هنگام حرکت و ایجاد حادثه می‌شود. به گفته وی، نکته دیگر اینکه در قطعاتی مثل گلگیر عقب که به واسطه برش از ناحیه ستون، رکاب و جوشکاری مجدد قابل‌تعویض هستند با استفاده از بتونه‌های مخصوص نقاط جوشکاری شده را زیرسازی و همسطح می‌کنند. وی مشکل را زمانی می‌داند که این بتونه‌ها بعد از مدتی فرسوده‌شده یا به دلیل یکسان‌نبودن ضریب انقباض و انبساط‌شان با بدنه و تغییر دما از فلز جدا شده و می‌ریزند؛ بنابراین خودرو نیازمند ترمیم مجدد است که همین موضوع وقت و هزینه زیادی از مالک می‌گیرد.

نکته دیگر که در افت قیمت خودرو‌های تصادفی تاثیر دارد، دانش فنی عملیات بازسازی است که معمولا در ایران به‌صورت سنتی و غیراصولی انجام می‌شود و کیفیت پایین‌تری نسبت به استاندارد‌های جهانی دارد. متاسفانه به دلیل نبود رشته‌های دانشگاهی مربوط به صافکاری و نقاشی خودرو در دانشگاه‌ها این امر مهم با کیفیت پایین روی خودرو‌ها انجام می‌شود و با توجه به عوارض ناشی از عدم آگاهی تعمیرکاران صافکار و نقاش، خودروی بازسازی شده به لحاظ فنی هیچ‌گاه به حالت قبل از تصادف برنمی‌گردد و افت قیمت پیدا می‌کند. وی با اشاره به اینکه در برخی موارد دیده شده که صافکاران یا نقاشان نه‌تنها خودرو را بازسازی نکرده‌اند، بلکه بر شدت عوارض تصادف هم افزوده‌اند، می‌گوید: این موضوع موجب می‌شود خودرو خراب‌تر از قبل تحویل مالک شود که گاه جبران اینگونه عوارض جدای از افت قیمت سبب می‌شود هزینه بازسازی مجدد بر دوش مالک خودرو سنگینی کند.

با توجه به موضوعاتی که مطرح شد، این پرسش وجود دارد که افت قیمت خودروی تصادفی چگونه محاسبه و ارزیابی می‌شود؟این کارشناس درخصوص این موضوع می‌گوید: قیمت خودرو سالم نقش اصلی را در تعیین قیمت خودرو تصادفی دارد که به‌صورت پلکانی و تصاعدی محاسبه می‌شود، اما اگر خودرویی تصادف کند و قطعات اصلی آن مثل شاسی‌ها و سقف و ستون‌ها آسیب ندیده باشند، قطعاتی که با پیچ و مهره متصل هستند، (قطعات جداشدنی) مثل گلگیر‌های جلو و در‌ها حدود چهار درصد در افت قیمت خودرو تاثیر می‌گذارند.

وی ادامه می‌دهد که اگر تصادف از ناحیه عقب خودرو صورت بگیرد، افت قیمت خودرو بیشتر می‌شود؛ به دلیل اینکه قطعاتی مثل گلگیر‌های عقب، جداشدنی نیستند؛ این موضوع حدود پنج درصد در افت قیمت خودرو تاثیر دارد. قطعاتی مانند شاسی و سینی بغل شاسی که از اهمیت بیشتری برخوردار هستند نیز هرکدام حدود پنج درصد در افت قیمت خودرو اثر می‌گذارند. اما در صورتی که خودرو از سقف دچار آسیب شود این موضوع موجب می‌شود حدود ده درصد قیمت خودرو با افت مواجه شود. ستون‌های بغل سقف (کلاف‌ها) نیز در صورت آسیب‌دیدن نیز حدود پنج درصد در کاهش قیمت خودرو اثر می‌گذارد. در این بین، اما خودرو تصادفی که به‌صورت کامل رنگ شود، چون میزان خسارتش زیاد بوده است، بنابراین حدود شصت درصد افت قیمت نسبت به نمونه سالم و فابریک هم‌ردیف خود خواهد داشت.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها