کد خبر : 5069

از دماسنج خودرو چه می دانید؟

از دماسنج خودرو چه می دانید؟

دماسنج خودرو در واقع یک دماسنج واقعی که در آن تغییرات دما ناشی از انبساط و انقباض مایعی مانند جیوه یا الکل باشد نیست.

به گزارش خودروتک، این دماسنج یک ترمیستور است که با تغییرات دمایی جریان های برق متفاوتی تولید می کند و براساس آن دمای خودرو را به نمایش می گذارد. اما دماسنج خودرو تا چه اندازه دقیق است؟ برای پاسخ این سوال تا انتها با ما باشید.

دماسنج خودرو

در بسیاری از خودروهای امروزی ترمیستوری در قسمت جلوپنجره و نزدیک به سطح زمین نصب می شود که موجب بروز مشکلات فراوانی برای رانندگان می شود و دقت دماسنج خودرو را زیر سوال می برد. اگر تاکنون تجربه راه رفتن در ساحل را داشته باشید به خوبی می دانید که گرمای خورشید در نزدیکی سطح زمین به مراتب بیش از گرمای هوای اطراف است. بنابراین هنگامی که ترمیستور در فاصله بسیار کمی از آسفالت سیاه رنگ خیابان قرار دارد می تواند گرمای بیشتری جذب کند و در نتیجه دمای بیشتری را هم نشان دهد. با این وصف دمایی که دماسنج خودرو در روزهای گرم سال نشان می دهد و شما نیز از آن عکس گرفته و در شبکه های اجتماعی منتشر می کنید بیش از دمای واقعی محیط اطراف شماست.

واضح است که در هنگام شب که گرمای کمتری به سطح زمین می رسد دقت دماسنج خودرو یا همان ترمیستور عملکرد دقیق تری به نمایش می گذارد. این وضعیت در روزهای ابری و هنگامی که خورشید به طور مستقیم به زمین نمی تابد نیز صدق می کند. با این وجود ترمیستور در روزهای برفی و یخبندان نیز وضع مناسبی ندارد چراکه معمولا در نشان دادن دمای انجماد نیز به درستی عمل نمی کند و ابزار مناسبی برای تشخیص یخ زدگی سطح جاده نیست.

علیرغم تمام مشکلات ترمیستورها، دماسنج خودرو همچنان وسیله ای جذاب است که در خودروها مورد استفاده قرار می گیرد و قابل اعتماد مردم است اما برای اطلاع دقیق تر از وضعیت آب و هوا می توانید از برنامه های هواشناسی مخصوص تلفن های همراه استفاده کنید.

منبع: ماشینو

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها