کد خبر : 5063

چگونه قطعات اصلی و تقلبی را تشخیص بدهیم؟

چگونه قطعات اصلی و تقلبی را تشخیص بدهیم؟

کیفیت قطعه و لوازم یدکی خودرو علاوه بر تاثیر مستقیمی که بر کارکرد و عمر مفید خودرو دارد، در بعضی از موارد به طور مستقیم با امنیت جانی سرنشینان وسیله نقلیه هم ارتباط دارد.

به گزارش خودروتک، با وجود اهمیت کیفیت قطعه و لوازم یدکی خودرو، وجود قطعات تقلبی و غیر استاندارد در بازار قطعه کشور باعث شده است که برخی مصرف کنندگان به دلایل مختلف و بدون توجه به عواقب عمل خود به سراغ خرید این گونه قطعات بروند. در واقع  وجود رقابت ناسالم از طریق عرضه کالای با کیفیت پایین، قیمت های بدون تناسب و استفاده غیر قانونی از برندهای خوش نام، باعث مخدوش شدن ذهنیت مصرف کنندگان شده است. به دلیل ویژگیهای فنی خاص این محصولات،مصرف کننده یا به توصیه فروشنده، مارک را انتخاب می کند یا از برندهای معروف و به اصطلاح اصلی خریداری می نماید ولی  متاسفانه  بسیاری از افراد ، به علت قیمت پایین‌تر و تبلیغات غیر واقعی از فروشندگان غیرمجاز خرید می کنند.

طبقه بندی قطعات یدکی استاندارد

در مورد استاندارد قطعه در کشور ،طبقه‌بندی ایمنی و فوق ایمنی بیانگر درجه اهمیت قطعه یا مجموعه است و این که قطعه یا مجموعه، ایمنی است یا تزئینی، تغییری در لزوم استاندارد بودن آن ایجاد نمی‌کند.

در مورد چگونگی طبقه‌بندی استاندارد قطعه و مجموعه، استاندارد ملی که برای همه‌ قطعات ایمنی و فوق ایمنی وجود دارد، توسط موسسه استاندارد تعریف شده است، اما برخی قطعات هم هستند که هنوز استاندارد ملی برای  آن‌ها تعریف نشده و با تایید کارخانه سازنده و دریافت هلوگرام وارد بازار می‌شوند. نظارت بر فروش قطعات در بازار به عهده موسسه استاندارد نیست، موسسه استاندارد وظیفه تعریف استاندارد را دارد نه نظارت بر آن. نظارت بر فروش قطعه در بازار به عهده اتحادیه فروشندگان و دستگاه‌های نظارتی دیگر است، ولی به دلیل پراکندگی و گستردگی زیاد، گاهی امکان نظارت بر همه‌ فروشندگان وجود ندارد. تمام قطعات و مجموعه هایی که در خودرو به کار می‌رود باید استاندارد شوند، چون حتی اگر قطعات ایمن و فوق ایمن هم نباشند، استاندارد نبودن آن‌ها روی کارکرد مجموعه و خودرو تاثیرگذار است.

نحوه ورود قطعات غیر استاندارد به بازار 

این قطعات یا از طریق قاچاق وارد کشور می‌شوند یا توسط تولیدکنندگان غیر مجاز تولید و به بازار عرضه می‌شوند.البته به شکل بسیار محدود گاهی پیش می‌آید که در گمرک یا آزمایشگاه‌های استاندارد هم تبانی‌هایی صورت می‌گیرد که باعث ورود قطعات غیر استاندارد به بازار می‌شود.

راههای تشخیص قطعات اصلی از تقلبی

راههای تشخیص بسته بندی اصلی از تقلبی

▪ رنگ بسته بندی: گاهی از نوع رنگ، قطعه اصلی از غیر اصلی تمایز داده می شود. رنگ بسته بندی تقلبی تیره تر و یا کم رنگ تر از رنگ بسته بندی اصلی می باشد.

کیفیت بسته بندی: معمولاٌ‌ موادی که در بسته بندی اصلی به کار می رود مرغوب بوده و این مسئله منجر به کیفیت ظاهری بالاتر بسته بندی اصلی نسبت به تقلبی و همچنین استحکام بیشتر آن می شود.

راههای تشخیص قطعه اصلی از تقلبی

▪ نوع آلیاژ کاربردی: نوع مواد و آلیاژی که در ساخت قطعات اصلی به کار می رود بسیار مرغوب است و به واسطه همین مرغوبیت از سایر مارکهای مشابه متمایز شده است بدیهی است که نوع آلیاژ کاربردی در کیفیت ظاهری قطعه تاثیر گذار است.

▪ لمس کردن قطعات: افراد با تجربه از لمس قطعات به اصلی یا غیر اصلی بودن آن پی می‌برند.

پرداخت کاری سطح : نوع پرداخت نیز یکی از موارد ظاهری قطعه می باشد که معمولاٌ فروشندگان بصورت خیلی سریع پی به اصلی یا غیر اصلی بودن آن می برند.

▪ نوع جوشکاری‌: جوشکاری نیز از دیگر راههای تشخیص قطعه تقلبی از اصلی می باشد.

▪ نوع پرچکاری:  پرچ موجود در بعضی از قطعات از دیگر راههای تشخیص می باشد.

▪ نوع نوشتاری روی قطعه: بطور عمده نوع سایز و یا حک شدن حروف بر روی قطعات اصلی با تقلبی متفاوت می باشد.

منبع: ماشینو

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها