کد خبر : 49809

آشنایی با روش ساده و ارزان افزایش قدرت خودرو

آشنایی با روش ساده و ارزان افزایش قدرت خودرو

فرقی نمی کند پیر باشیدیا جوان، همه افراد دوست دارند تا خودرویشان شتاب و سرعت بالایی داشته باشد و بتوانند از دیگران سبقت بگیرند. تیونینگ و تقویت خودرو نیاز به علم و مهارت بالایی دارد بنابراین در هر قسمت از این علم باید دقت کافی و تجربه لازم را داشته باشید.

به گزارش خودروتک به نقل از گسترش نیوز ، در کشور ما در حال حاضر خودرو های پر شتاب و سریع نظیر پورشه، بنز، ب ام و و بسیاری از برندهای محبوب دیگر قیمت هایی گزافی دارند و تنها قشرهای مرفه و ثروتمند توانایی خریداری این خودرو ها را دارند.

افرادی که خودروهایی میان رده یا حتی ارزان قیمت دارند آرزوی رسیدن به شتابی نظیر این خودرو ها را داردند و برای رسیدن به این آرزو به تیونینگ خودرو متوسل می شوند. در این مقاله سعی داریم شما را با انواع روش های تیونینگ اتمسفریک خودرو آشنا کنیم.

تیونینگ اتمسفریک

به طور کلی تیونینگ پیشرانه خودرو به دو دسته اتمسفریک(بدون سیستم پرخوران) و پرخوران(با توربوشارژر یا سوپرشارژر) تقسیم می شود.روش های تقویت اتمسفریک عموما هزینه کمتری نسبت به پرخوران دارد و در این روش طول عمرانه پیشرانه نسبت به پرخوران بیشتر خواهد بود. شما باید به بودجه ای که برای تیونینگ خودرویتان در نظر می گیرید توجه کنید تا بتوانید از میان روش های مختلف، روشی را که مناسب با بودجه شما است انتخاب کنید . در زمینه تیونینگ اتمسفریک تاثیر روش های مختلف کاملا بستگی به نوع و حجم پیشرانه خودرو دارد. روش های مختلفیبرای تقویت پیشرانه وجود دارد که عبارت اند از :

برنامه ریزیECU

برنامه ریزیECUیا ریمپ کردن کامپیوتر خودرو یکی از ابتدایی ترین و کم هزینه ترین عملیاتی است که در زمینه تقویت می توان انجام داد.ECU در حقیقت مغز پیششرانه خودرو است و هرگونه رفتار و وظیفه خودرو را کنترل می کند.هم اکنون نیز با توجه به مسئله کاهش مصرف سوخت و جلوگیری از آلایندگی خودرو ها کامپیوتر به قطعه ای بسیار پیچیده و پیشرفته در خودرو ها تبدیل شده است.کامپیوتر خودرو برای کنترل موارد مختلفی نظیر نحوه جرقه زنی شمع ها، میزان هوای ورودی به پیشرانه، دما ی هوا، میزان اکسیژن سوخته نشده در اگزوز، میزان سوخت منتقل شده به پیشرانه وبسیاری از موارد دیگر برنامه ریزی شده است.برنامه ای که سازنده بر رویکامپیوتر خودرو ایجاد می کند باید با انواع شرایط آب و هوایی و سوخت سازگار باشد.از طریق ریمپ و برنامه ریزی مجدد می توان تغییراتی در نرم افزار کامپیوتر انجام داد تااز این طریقبتوان به توان و گشتاور بیشتری دست یافت.این تغییرات در خودرو های بدون توربو چاجر می تواند تا 10 الی 15 درصد افزایش توان را به همراه داشته باشد.

تقویت سیستم سوخت رسانی

با توجه به این که امروزه اکثر خودرو ها به صورت انژکتوری استپس از اعمال متد های مختلف تیونینگ باید به سراغ سیستم سوخت رسانی خودرو رفت.

اعمال تغییرات در سیستم سوخت رسانی خودرو تنها در کنار ریمپ کردن ECU می تواند تاثیر خود را نشان دهد.از جمله این اقدامات می توان به استفاده از پمپ سوخت فشار بالا،استفاده از سوزن های انژکتور یا کاربراتور های با دبی پاشش سوخت بالاتر و تغییر در منیوفیلد هوا به منظور افزایش حجم ورودی هوا به پیشرانه اشاره کرد. انجام هر یک از این کار ها به تنهایی تاثیری در عملکرد خودرو ندارد و انجام تمامی این کارها به صورت همزمان، پاشش سوخت بیشتر،توان بیشتر و در مقابل افزایش مصرف سوخت را به همراه دارد.

فلایویل سبک

فلایویل به طور مختصر یک دیسک فلزی است که به پیشرانه خودرو متصل است و ضمن انتقال نیرو، استارتر به میلنگ به هنگام استارت زدن کمک می کند تا پیشرانه به صورت آرام و نرم کار کند.این قطعه در مقابل تغییر سرعت دوران و گشتاور های نامنظم مقاومت می کند و باعث یکنواختنگه داشتن چرخش پیشرانه می شود.با توجه به وزن فلایویل و سنگینیا سبک بودن آن این قطعه می تواند در مقابل تغییر سرعت مقاومت کند و این عمل مانند یک شمشیر دو لبه است.

سنگین بودن فلایویل باعث می شود که سرعت پیشرانه به سختی تغییر کند و این عامل باعث می شود در دور پایین به دلیل اینرسی ذخیره شده در فلایویل پیشرانه چرخش ایده آلش را بدون خاموش شدن حفظ کند. از طرف دیگر سنگین بودن باعث می شود که عکس العمل خودرو به خصوص پدال گاز هنگامی که شما پایتان را از روی پدال بر می دارید کاهش یابد و دور موتور با کمی تاخیر کم شود.در خودروهای مسابقه ای و مواردی از این قبیل خودرو باید عکس العمل سریع تری داشته باشد بنابراین از فلایویل سبک تر به منظور ایجاد تغییرات سریع تر در سرعت و ایجاد توان بیشتر استفاده می شود.میزان سبک شدن فلایویل بستگی به موارد استفاده شما و همچنین به بالانس بودن فلایویل در حالت سبک شده بستگی دارد.فلایویل باید با دقت و علم و مهارت کافی سبک شود و توجه داشته باشید که این نوع از فلایویل ها برای مقاصد مسابقه ای مناسب است و مناسب جاده و شهر نیست.

هزینه تغییرات در ECU

تغییراتیا به عبارتی ریمپ کردن ECU با توجه به نوع و مدل خودرو قیمت‌های متفاوتی دارد. به عنوان مثال برای خودرو یی مانند پژو ۲۰۶ با توجه به این که ECU این خودرو در تیپ و سال‌های مخلف با یکدیگر فرق دارد هزینه ریمپ کردن آن‌ها نیز متفاوت است. در حال حاضر برای ریمپ کردن ecu خودروهای داخلی مبالغی بین۳۰۰ الی۵۰۰هزار تومان هزینه از مشتری دریافت می‌شود. در هنگام ریمپ کردن این امکان وجود دارد که نحوه تغییرات به گونه‌ای باشد که مصرف سوخت کاهش یابد یا شتاب افزایش یابد. این دو مورد به صورت همزمان امکان‌پذیر نیست چرا که معمولا افزایش شتاب با افزایش مصرف سوخت همراه است.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها