کد خبر : 48425

علایم و دلایل خرابی کویل خودرو

علایم و دلایل خرابی کویل خودرو

کویل یکی از قطعات مهم خودرو است که خرابی آن حتی می تواند موجب خرابی سایر قسمت های خودرو شود ، به همین دلیل بهتر است از دلیل و علائم خرابی کویل خودرو آشنایی کامل داشته باشید.

به گزارش خودروتک ، در این قسمت قصد داریم تا در مورد کویل مشتعل صحبت کنیم و عملکردهای پایه ای آن و علائم خرابی آن را بشناسیم. همچنین یاد می گیریم که چگونه آن را تست کنیم و با کمترین هزینه و دردسر آن را تعویض کنیم.

کویل مشتعل چگونه کار می کند ؟

کویل های مشتعل به ترانسفورماتورهای الکتریکی فشرده مرتبط هستند و هدف آن ها این است که جریان 12 ولتی را به صورت طبیعی در باتری ماشین پیدا کنند و آن را به ولتاژ بالاتری تبدیل کنند که برای روشن کردن موتورو استارت ماشین مورد نیاز است.

هر شمع موتور در یک ماشین دارای کویل مشتعل خودش است که یا به صورت فیزیکی از طریق سیم ها به شمع چسبیده است یا این که روی نوک شمع بدون هیچ سیمی قرار دارد.

شمع موتور تقریبا به 15000 تا 20000 ولت الکتریسیته نیاز دارد تا بتواند ماشین را روشن کند. اگر کویل موتور قوی نداشته باشید ، ممکن است که مصرف سوخت شما ضعیف شود یا این که موتور منفجر شود. پس هرگونه خرابی را در کویل به سرعت شناسایی کنید و یاد بگیرید که چگونه ولتاژ باتری را بالا پایین کنید. این مورد همچنین می تواند مشکلات وسیعی را در باتری ایجاد کند که باید آن را به زودی برطرف کرد.

بسیاری از باتری های موجود در ماشین های قدیمی تر به سادگی آسیب می بینند و علائم خرابی باتری را از خود نشان می دهند.

دلیل خرابی کویل

علائم خرابی کویل

1. پس زدن شعله

پس زدن شعله یا آتش سوزی در ماشین می تواند نشان دهنده خرابی کویل موتور در مراحل اولیه باشد. این اتفاق زمانی رخ می دهد که سوخت استفاده نشده در سیلندرهای موتور باقی بمانند و به لوله اگزوز برسند.

اگر این مشکل برطرف نشود ، در نتیجه هزینه تعمیر آن بسیار بالاتر خواهد رفت. این مشکل معمولا از طریق خروج دود سیاه از لوله اگزوز شناسایی می گردد. بوی گازوئیل نیز یکی از نشانه های خرابی کویل می باشد.

2. کیفیت پایین بنزین

یکی از نشانه های خرابی کویل، پایین آمدن کیفیت بنزین است. اگر بنزین شما زودتر تمام می شود، یعنی مشکلی در کویل وجود دارد.

کیفیت بنزین

3. آتش گرفتن موتور

آتش گرفتن موتور نیز اغلب درر ماشین هایی دیده می شود که کویل آن ها با مشکل مواجه باشد. اگر سعی کنید که در این شرایط ماشین را استارت بزنید ، صدایی شبیه به سرفه می دهد. زمانی که با سرعت بالا حرکت کنید ، این صدا افزایش پیدا خواهد کرد. ماشینی که کویل موتور آن آسیب دیده باشد، دچار لرزش می شود.

4. حرکت نکردن ماشین

خرابی کویل موتور ممکن است گاهی اوقات موجب حرکت نکردن ماشین شود و علت آن هم جرقه های نامنظمی است که به شمع موتور وارد می شود و کویل را دچار مشکل می کند . ماشین در این شرایط به طور کامل خاموش می شود و ممکن است که با ری استارت کردن روشن شود.

5. قدرت ضعیف موتور

با آسیب دیدن کویل معمولا ممکن است که احساس کنید موتور ماشین دچار ضعف شده و مثل همیشه قدرت ندارد.

خراب شدن کویل

6. چراغ موتور و کد DTC را چک کنید.

اغلب چراغ موتور در داشبورد روشن می شود . معمولا هم کد موتور P0351 است . اسکن کردن این کد و با خطا مواجه شدن احتمالا یکی از آسان ترین راه های تشخیصی مشکل کویل است . بنابراین اگر دیدید که این کد ارور می دهد، چراغ موتور را چک کنید و از ابزار اسکن استفاده کنید.

7. استارت سخت موتور

استارت سخت موتور اغلب نشانه این است که ماشین از یک کوبل جداگانه استفاده می کند. اگر کویل عملکرد صحیحی نداشته باشد، یعنی موتور بدون جرقه ای درون سیلندرها هندل می کند.

استارت سخت خودرو

چگونه کویل را تست کنیم؟

در این قسمت راهکارهایی را بر پایه COP یا CNP معرفی می کنیم که از طریق آن بتوانید کویل را تست کنید.

نوع کویل CNP

- در این مرحله باید اول موتور را خاموش کنید و بعد کاپوت را باز کنید :هرگونه سیم مربوط به شمع خودرو را جدا کنید. این سیم ها معمولا از کلاهک توزیع کننده شروع می شوند و تا شمع موتور ادامه دارند . بهتر است که از دستکش و ابزار در این مرحله کمک بگیرید.

- اکنون شمع جدید موتور را به سیم شمع متصل کنید و این سیم ها را با استفاده از بخش فلزی موتور نگه دارید.

- از ابزار خارج سازی فیوز استفاده کرده و فیوز را در لوله بنزین قطع کنید :از شخصی دیگر بخواهید تا همزمان با نگه داشتن شمع موتور، دکمه موتور را بزند.

- هروقت که ماشین روشن شد ، به دنبال جرقه های آبی در فضای خالی شمع بگردید :اگر جرقه های آبی را مشاهده کردید، یعنی اینکه موتور کاملا صحیح کار می کند.

- اگر این جرقه ها را ندیدید یا اینکه جرقه ها نارنجی بودند ، یعنی کویل موتور خراب شده و خوب کار نمی کند.

- زمانی که این تست را انجام دادید، شمع موتور را جدا کنید و آن را پشت سوراخ قرار دهید و دوباره سیم های شمع را به آن وصل کرده و آن را به فیوز پمپ برگردانید.

تست کردن کویل

کویل نوع COP

- موتور را روشن کنید.

- سرعت موتور را در حالت استراحت یا درجا قرار دهید.

- زبانه کویل شماره 1 را باز کنید و آن را بیرون بکشید تا عملکرد موتور را ببینید.

- اگر موتور صدای سفت و سختی داد ، یعنی کویل شماره 1 خوب کار می کند. سپس این مرحله را تا جایی ادامه دهید تا کویل های باقیمانده همگی همزمان با هم کار کنند. در این حالت کویل ها نباید تغییر کنند و باید مثل روال قبل کار کنند.

منبع: نمناک

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها