کد خبر : 48228

صفر تا صد نگهداری و رانندگی با خودروهای توربوشارژ

صفر تا صد نگهداری و رانندگی با خودروهای توربوشارژ

استفاده از پیشرانه‌های مجهز به توربوشارژر در چندسال اخیر به دلیل سختگیری‌های قوانین دولتی و منطقه‌ای و راندمان بهتر این نوع پیشرانه‌ها، به‌سرعت در حال رشد یافتن است. با این حال مراقبت از موتورهای توربوشارژر نکات مربوط به خود را دارد.

به گزارش خودروتک به نقل از دیجی کالا ، سورن توربو و دنا پلاس توربو دو مورد از محصولات داخلی هستند که پیشرانه آن‌ها به سیستم توربوشارژر مجهز شده است. در آینده نزدیک نیز شاهد عرضه شاهین سایپا با پیشرانه توربوشارژر هستیم. برخی خودروهای چینی نیز به این سیستم مجهز هستند.

به همین دلیل در این مطلب تصمیم داریم تا نکات لازم برای نگهداری و مراقبت از یک خودرو مجهز به پیشرانه توربوشارژر را برای شما بیان کنیم. استفاده از خودروهای توربو نکات ریز و درشت زیادی دارد که بهتر است تمامی آن‌ها رعایت شوند.

این نکات از نوع سوخت استفاده شده شروع می‌شوند و به مواردی همچون طریقه گرم کردن و خنک کردن موتور، چگونگی گاز دادن و حتی تعویض دنده گسترش می‌یابند. با عدم رعایت هرکدام از مسائل گفته شده، سیستم توربو خودرو شما آسیب خواهد دید.

امروزه خودروسازان سعی می‌کنند تا سیستم‌های توربوشارژر را طوری طراحی کنند که در مقابل موارد گفته شده مقاومت کافی از خود نشان دهد و برای یک رانندگی معمولی ایدئال باشد. اکثر خودروهای وارداتی و مدرن بازار کشورمان از چنین سیستمی بهره‌مند هستند.

نظر خودروسازان مختلف در مورد دوام سیستم‌های توربو و مراقبت از موتورهای توربوشارژر

یکی از مدیران بی‌ام و در این خصوص می‌گوید: «ما امروزه در زمینه نگهداری از خودروهای مجهز به توربوشارژر به مشتریان مشاوره می‌دهیم اما دستورالعمل‌هایی همانند آنچه در گذشته وجود داشت، دیگر وجود ندارد.»

یکی دیگر از خودروسازان آلمانی یعنی آئودی نیز چنین اعتقادی را با اندکی احتیاط می‌پذیرد. این شرکت می‌گوید که موتورهای توربوبوشارژر امروزی نیاز به اقدامات خاص یا مراحل عملیاتی کردن ندارند و با موتورهای توربو قدیمی متفاوت هستند.

با این وجود آئودی به مالکان خودروهای توربو توصیه می‌کند که دستورالعمل‌های عمومی را برای به حداقل رساندن استهلاک، شکستگی یا فرسایش خودرو رعایت کنند و البته میزان آلایندگی‌های خروجی از اگزوز نیز به حداقل برسد.

موتور توربوشارژر خودروی BMW

البته چنین رهنمودهایی چندان پیچیده نیستند و حول محور یک جمله خلاصه می‌شوند: «از اتومبیل خود به خوبی مراقبت کنید». اگرچه فناوری ساخت خودروهای طی دهه‌های اخیر پیشرفت چشمگیری داشته، اما همچنان خودروها ترکیبی از قطعات مکانیکی مختلف هستند و به تعمیر و نگهداری نیاز دارند.

خودروهای فرانسوی به پیچیدگی مشهور هستند و سیتروئن نیز یکی از برندهای مشهور فرانسوی است. مدیر بخش خدمات و خدمات فنی سیتروئن انگلیس در مورد عملکرد سیستم‌های توربوشارژر امروزی می‌گوید: «موتورهای سری THP‌ پژوسیتروئن به سیستم‌های خنک کننده مجزایی مجهز هستند که وظیفه خنک‌سازی پیشرانه را به خوبی انجام می‌دهد.»

بنابراین دیگر نیازی نیست که پیشرانه توربوشارژر خود را با رعایت نکات و الزامات خاص خنک کنید. این سیستم به‌طور خودکار هنگام خاموش شدن خودرو فعال می‌شود و عمل خنک‌سازی را انجام می‌دهد.

از سوی دیگر، توربوهای امروزی سیستم کنترل‌کننده الکترونیکی دارند که فشار هوا را مدام زیر نظر دارد؛ به همین دلیل هنگامی که راننده پا را بر پدال گاز فشار می‌دهد، عمل ورودی هوا مؤثرتر از سیستم‌های قدیمی انجام خواهد شد.

بهینه‌سازی باید اصولی و مهندسی انجام شود

ریکاردو مارتینز بوتاس استاد مهندسی توربوماشین در گروه مهندسی مکانیک دانشگاه امپریال لندن و یک چهره جهانی شناخته شده در زمینه فناوری توربو است. او در مورد سیستم‌های توربوشارژر امروزی می‌گوید: «امروزه سیستم‌های مدیریتی موتور از تمام قطعات پیشرانه محافظت می‌کنند؛ اما در خصوص توربوشارژر که یک بهینه‌سازی روی موتور به حساب می‌آید، این محافظت همیشگی نخواهد بود.»

بهینه‌سازی یک پیشرانه یا یک سیستم اصول طراحی آن سیستم را تغییر می‌دهد و بنابراین ممکن است به واسطه یک رویداد ناخواسته، اوضاع از کنترل خارج شود. به همین دلیل باید همیشه با سیستم توربوشارژر به دقت برخورد کنید.

پیشرانه‌ی موتورهای توربوشارژر

این تقویت هنگامی که بدون دانش کافی انجام شود، برای خودرو مضر خواهد بود. هرگونه تغییر در روغن موتور، اضافه کردن مکمل سوخت یا تغییر در برنامه‌ریزی کامپیوتر سیستم اصلی خودرو را از حالت مهندسی شده خارج می‌کند.

هنگامی که سیستم توربوشارژر به پیشرانه افزوده می‌شود، سیلندرها تحت فشار بیشتری قرار می‌گیرند و لازم است تا توسط تیمی از متخصصان، آزمایش‌های لازم برای درک میزان پایداری اجزای موتور در این حالت انجام شود.

پروفسور مارتینز بوتاس می‌گوید: «افزودن توربوشارژر به خودروهای قدیمی که پیشرانه آن‌ها از سیستم‌های کنترلی الکترونیکی مدرن بهره‌مند نیست، موتور را به‌شدت دچار آسیب می‌کند. تنها خودروهایی که طی ده سال گذشته با پیشرانه توربوشارژر استاندارد به تولید رسیده‌اند قابل اطمینان هستند.»

اصول کلیدی مراقبت از موتورهای توربوشارژر

پروفسور ریکاردو مارتینز بوتاس پنج نکته کلیدی را برای نگهداری و مراقبت بهتر از خودروهای توربوشارژر ارائه می‌دهد. این نکات اغلب مربوط به خودروهای توربو قدیمی یا اتومبیل‌های دستکاری شده هستند که به شرح زیر هستند.

  • یک، ماشین خود را قبل از رانندگی گرم کنید، اجازه دهید تا موتور کار کند و دمای روغن به سطح مطلوب برسد. این مورد به خصوص در مورد خودروهای قدیمی که دستکاری شده‌اند بسیار حیاتی است.
  • دو، موتور را فورا خاموش نکنید و اجازه دهید تا خنک شود. سیستم خنک کننده تمامی خودروها پس از خاموش شدن فعالیت نمی‌کند؛ بنابراین بهتر است تا به خصوص در مورد خودروهای قدیمی، اجازه دهید تا موتور به آرامی خنک شود.

توربوشارژر

  • سه، زمان زیادی را با دنده سنگین رانندگی نکنید چرا که اجزای موتور در این حالت به‌شدت تحت فشار هستند و استهلاک قطعات موتور به میزان زیادی افزایش می‌یابد.
  • چهار، از سوخت با عدد اکتان پایین استفاده نکنید. این سوخت‌ها آسیب چندانی به توربو وارد نمی‌کنند اما قطعات اصلی موتور را دچار آسیب خواهند کرد. در نتیجه این ادوات هنگامی که تحت فشار قرار بگیرند، به‌آسانی نابود می‌شوند.
  • پنج، اگر با مشکل لگ یا تأخیر توربو مواجه هستید، پدال گاز را بیش از حد فشار ندهید، این مسأله قدرت خودرو را زمانی که به آن نیاز ندارید آزاد می‌کند. تأخیر توربو یک مشکل شناخته شده در خودروهای قدیمی است.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها