کد خبر : 4772

راهکارهایی برای شناسایی لاستیک ته‌انباری و کهنه

راهکارهایی برای شناسایی لاستیک ته‌انباری و کهنه

این نوشته به شما می‌آموزد که در هنگام خرید لاستیک، مدل‌های ته‌انباری را در چند لحظه شناسایی ‌کنید و با خرید لاستیک‌های تاریخ جدید، خطر ترکیدگی را به صفر برسانید

به گزارش خودروتک، اگر یک خودرو را به عنوان انسان در نظر بگیریم، موتور حکم قلب او و لاستیک هم حکم پاهای او را دارد.

پس اگر هر کدام از این لاستیک‌ها دچار مشکل شود، ادامه مسیر با ماشین امکان‌پذیر نیست و از این جهت انتخاب لاستیک مناسب در هنگام خرید و تعویض به موقع آن‌ها بسیار با اهمیت است.

تعویض لاستیک پنچر شده و لاستیک یدکی

لاستیک حتی اگر استفاده نشود دارای عمر مشخصی است، احتمالاً در دوستان و آشنایان شما کسانی بوده‌اند که بعد از خرید لاستیک جدید متوجه شده‌اند که لاستیک تاریخ گذشته و کهنه بوده یا در مسیر دچار حادثه‌ی انفجار لاستیک شده‌اند.

چگونه لاستیک ته‌انباری و کهنه را شناسایی کنیم؟

در حقیقت تمامی اطلاعات اساسی یک لاستیک بر دیواره آن درج می‌‌شود. این اطلاعات شامل محل ساخت لاستیک، کاربرد لاستیک که چهارفصل است یا زمستانی، سایز لاستیک، مواد به‌کاررفته در لاستیک، حداکثر فشار باد قابل تحمل، حداکثر سرعت ایمنی و… می‌شود.

در میان تمامی این حروف و اعداد درج شده، یکی از آن‌ها در مورد تاریخ ساخت لاستیک است. اما نحوه درج این تاریخ با فرمتی که چشم ما به آن عادت دارد، متفاوت است.

اگر دیواره لاستیک را به دقت جستجو کنید، با شماره‌ای شبیه به شکل زیر روبرو می‌شوید، دقت داشته باشید که بسته به سازنده لاستیک، ممکن است این شماره فقط روی یک سمت لاستیک حک شده باشد.

تاریخ خوانی لاستیک، تاریخ ساخت حک شده بر روی لاستیک

تاریخ ساخت لاستیک از سال ۲۰۰۰ به بعد، به صورت یک کد چهار رقمی مشخص می‌شود.

بعد از حروف استاندارد DOT، دو عدد اول از سمت چپ، شماره هفته‌ی ساخت لاستیک و دو شماره بعدی سال ساخت را به میلادی نشان می‌دهند.

به عنوان مثال عدد “۳۹۰۹” که بر روی لاستیکِ موجود در تصویر نقش بسته، عدد ۳۹ شماره‌ هفته‌ی ساخت لاستیک و عدد ۰۹ معین سال ساخت لاستیک است. پس این لاستیک در هفته ۳۹ سال ۲۰۰۹ ساخته شده است.

اگر ۳۹ را بر ۴ که تعداد هفته در ماه است تقسیم کنیم، مشخص می‌شود که این لاستیک در هفته سوم ماه نهم میلادی یعنی سپتامبر ساخته شده.

هر چقدر خردسال‌تر بهتر

مگر عمرتان را از سر راه آورده‌اید که در این گرانی بازار هم هزینه کنید، هم جان خودتان را به خطر بیندازید؟

برای خرید لاستیک مناسب علاوه بر برند آن باید به تاریخ ساخت لاستیک توجه کرد، اصولاً خرید لاستیک با عمر بالای ۳ سال توصیه نمی‌شود و صرف‌نظر از میزان مسافت پیموده شده و استهلاک آن، لاستیک را هر ۶ سال یک‌بار باید تعویض کرد.

ورم کردگی دیواره لاستیک نو

بعد از ۶ سال، ایمنی لاستیک به شکل فزاینده‌ای رو به کاهش می‌رود. ورم‌کردگی دیواره این لاستیک به ظاهر جدید به دلیل ته‌انباری بودن آن است.

با مطالعه این نوشته این‌بار با اطمینان خاطر به دنبال خرید لاستیک می‌روید و جنس‌های ته‌انباری را به راحتی شناسایی می‌کنید. برای اینکه هم خیال من از بابت آموزش راحت شود و هم خیال شما، تاریخ ساخت لاستیک موجود در تصویر پایین را برایم کامنت بگذارید.

استفاده از لاستیک کهنه می‌تواند به قیمت جان ما و عزیزان‌مان تمام شود، پس لطفاً در اشتراک‌گذاری و معرفی این نوشته به دوستان و آشنایان خود کوتاهی نکنید.     <!-- INLINE-ADV -->
    <div id=

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها