کد خبر : 47366

چرا خودرویتان استارت نمی خورد؟

چرا خودرویتان استارت نمی خورد؟

استارت خوردن ماشین و متعاقب آن روشن نشدن خودرو یکی از مشکلاتی است که امکان دارد برای هر راننده ای پیش بیاید. روشن نشدن خودرو می‎تواند دلیل های مختلفی داشته باشد؛ دلایلی که باعث روشن نشدن خودرو در بدترین زمان ممکن شده و کلیه برنامه های شما را بهم می ریزد.

به گزارش خودروتک ، سرپوش خودرویی - استارت خودرو یک موتور الکتریکی است که انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می کند و در واقع وظیفه روشن شدن موتور را بر عهده دارد.

زمانی که استارت می زنید انرژی الکتریکی به وسیله باطری به موتور استارت منتقل میشود و چرخدنده های استارت را به حرکت در می آورد.

در آخر حرکت دورانی چرخ دنده های استارت به موتور خودرو منتقل میشود تا موتور هم آغاز بکار کند.

 

مراحل استارت زدن خودرو

  • ترکیب و مخلوط کردن سوخت و هوا
  • متراکم شدن سوخت و هوا توسط نیروی مکانیکی
  • جرقه برای اشتعال سوخت و هوا
  • به حرکت انداختن پیستون ها درون سیلندر به اندازه ی حداقل ۱۰۰ دور در دقیقه

 

بررسی علت روشن نشدن خودرو

روشن نشدن خودرو  و یا دیر روشن شدن خودرو خصوصا در صبح هنگام و یا در هوای سرد زمستانی امکان دارد به صدها دلیل ریز و درشت بستگی داشته باشد.به طور کلی اگر خودرو استارت بخورد و روشن نشود ممکن است به یکی از دلیل های زیر باشد: 

 

داشتن دکمه قطع کن

یکی از ساده ترین و در عین حال اصلی ترین دلایلی که ممکن است خودرو بعد از استارت خوردن روشن نگردد، داشتن مدار قطع کن برای جلوگیری از سرقت و یا برداشتن بدون اجازه اتومبیل می باشد. معمولاً مالکین خودرو با فعال کردن چنین مداری در خودروی خود مانع از روشن شدن خودرو می گردند. تنها در زمانی میتوان خودروی داری قطع کن را روشن نمود که مکان این دکمه را پیدا نموده و با فشردن آن، قطع کن را از مدار خارج کرده و خودرو را روشن نمایید.

 

علت روشن نشدن خودرو چیست,روشن نشدن خودرو,علت روشن نشدن خودرو به خاطر باتری
روشن نشدن خودرو به دلیل باتری

 

عدم رسیدن بنزین به موتور

از اصلی ترین دلایل روشن نشدن خودرو می تواند عدم رسیدن بنزین به موتور خودرو باشد. این مشکل ممکن است به یکی از دلایل زیر ایجاد گردد:

 

  • خالی بودن باک بنزین
  • عدم کارکرد صحیح پمپ بنزین
  • عمل کردن کلید مخصوص قطع کن بنزین
  • عدم رد شدن بنزین از صافی بنزین به علت کثیفی صافی
  • عدم کارکرد صحیح سیستم پاشش سوخت یا انژکتور
  • نرسیدن برق به شمع ها 
  • خرابی در حسگر موقعیت 

 

خرابی در سنسور دور موتور 

سنسور دور موتور که تحت عنوان ESS نیز مشهور است وظیفه انتقال تعداد دور موتور به ECU را بر عهده دارد که در صورت خرابی و انتقال اطلاعات نادرست به ECU، موتور روشن نخواهد شد.

 

خرابی سنسور دمای آب

 اگر فشنگی آب خراب باشد اطلاعات نادرستی از دمای آب برای ECU می فرستد. ECU وظیفه دارد در دمای نامناسب مانع از روشن شدن موتور خودرو شود؛ پس مادامی که فشنگی آب خراب باشد موتور خودرو روشن نخواهد شد.

  

علت روشن نشدن خودرو در هوای سرد,دلیل های علت روشن نشدن خودرو,روشن نشدن خودرو
مراحل استارت و روشن نشدن خودرو

خرابی ECU موتور

در صورتی که از سالم بودن سیم کشی اطمینان دارید، عدم رسیدن برق سرکوئل ها خرابی یونیت کنترل ECU می باشد. البته پیش از هر اقدامی جهت تعمیر یونیت از تمیزی سر سیم ها و کانکتورهای متصل به یونیت و همچنین عدم گشادی سر سیم ها اطمینان حاصل نمایید. 

 

خرابی سوپاپ ها

خرابی سوپاپ ها سبب ترکیب سوخت و هوا با نسبت غیرصحیح شده و در نتیجه میتواند مانع از روشن شدن خودرو گردد.

 

خالی بودن باتری

خالی کردن باتری رایج ترین دلیل برای استارت نخوردن خودرو می باشد.  باتری خودرو  به دلیل های زیادی دچار این معضل می شود؛ ممکن است شما یکی از چراغ های خودرو را برای تمام شب روشن گذاشته باشید یا یکی از سیمها دچار اتصالی شده و باتری را خالی کرده باشد یا حتی ممکن است بخار آب حاصل از کارکرد موتور باعث زنگزدگی سرباتری ها شده و جریان الکتریسیته را مختل کرده باشد.

 

مشکل در سیستم سوییچ خودرو

درصورتی که باطری سالم است و خودروی شما کماکان استارت نمی خورد، شاید مسأله سیستم سوییچ خودرو باشد. شما میتوانید با انجام آزمایشی ساده از وجود این مشکل مطمئن شوید. 

 

خالی بودن باک سوخت

روشن شدن یک اتومبیل وابسته به سه عنصر حیاتی سوخت، تراکم و احتراق می باشد؛ بله، خیلی پیش پا افتاده بنظر می رسد. در‌صورتی‌که باک ماشین خالی باشد، خودرو استارت می خورد ولی روشن نمی شود. این مشکل چه بسا ارزانترین مشکل موجود در این نوشتار است اما به یاد داشته باشید ، راندن خودرو با باک خالی یا سوخت کم اسیب های جدّی به پمپ سوخت و فیلتر سوخت وارد خواهد کرد.

 

روشن نشدن خودرو,وضعیت خودروها و دلیل روشن نشدن خودرو,علت روشن نشدن خودرو به دلیل مختلف
بررسی علت روشن نشدن خودرو توسط تعمیرکار

 

وضعیت دسته دنده اتومات

یکی از شرایط ایمنی که در خودروهای اتوماتیک لحاظ گردیده گرفتن ترمز و خلاص بودن یا در حالت پارک بودن موقعیت دسته دنده است. درصورتی که این وضعیت مطلوب نباشد باعث روشن نشدن خودرو می شود

 

اختلال انژکتور

انژکتور یا همان کاربراتور قدیمی وظیفه پاشیدن سوخت را بر عهده دارد، در نتیجه مشکل در انژکتور مانع از سوخت رسانی به موتور شده و استارت خوردن و روشن نشدن ماشین را در پی دارد. انژکتور کثیف را هم میتوان از جمله عوامل منجر به روشن نشدن خودرو دانست.

 

خرابی سیستم جرقه

نداشتن جرقه خوب باعث احتراق ناقص می شود و موتور روشن نمی شود.

 

مشکل در شمع و کویل

در صورتیکه شمع و کویل ها دچار مشکل شده باشند، زمان بندی و ولتاژ احتراق را با مشکل مواجه کرده و نمی توانند خودرو را روشن کنند. در شرایطی که خودرو بد استارت می خورد شاید شمع های آن دچار مشکل شده اند و نیاز به تعویض دارند. اما مشکل بد استارت خوردن میتواند ناشی از نرسیدن برق به خودرو روی دهد که در اینصورت لازم است، سیستم برق رسانی خودرو دوباره بررسی شود. 

 

پاره شدن تسمه تایم

هنگامی که از صحت وجود برق سر شمع ها و همچنین وجود بنزین تا سر انژکتورها اطمینان حاصل گردید قطعاً ایراد پاره شدن تسمه تایم وجود دارد. در این حالت صدای موتور تغییر نموده و در‌صورتی‌که دستتان را جلو اگزوز بگیرید( موقع استارت زدن) حالت خروجی با قبل فرق کرده و نمایانگر این موضوع است.

 

گیرکردن شفت استپر موتور

روشن نشدن خودرو,علت روشن نشدن ماشین,روش های بررسی علت روشن نشدن خودرو
بررسی روشن نشدن خودرو و رفع مشکل آن

 

استپر  قطعه ای الکترومکانیکی است که وظیفه آن روشن نگه داشتن خودرو در دورهای پایین موتور است که در صورت خرابی، مانع از روشن موتور خواهد شد.

 

خرابی استارت

خراب بودن استارت و یا قطع شدن اتصالات نیز از دیگر  عوامل روشن نشدن خودرو است.

منبع: سرپوش

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها