کد خبر : 46956

لاستیک چهار فصل بخریم یا لاستیک تابستانی؟

لاستیک چهار فصل بخریم یا لاستیک تابستانی؟

برای خرید لاستیک تابستانی خودرو باید به برخی نکات به خوبی توجه کنید، در ادامه از تفاوت های لاستیک های تابستانی با چهارفصل و ویژگی های لاستیک های تابستانی آشنا می شوید.

به گزارش خودروتک به نقل از نمناک ، فصل تابستان که می رسد حساسیت ها و استرس های رانندگان نیز شروع می شود اینکه چقدر باید حواسشان به تایر ماشینشان باشد؟

چرا که در این فصل سفرهای تابستانی آغاز می شود و به نوعی باید خودرو از هر لحاظ بررسی شده و سرویس شوند، لاستیک های ماشین نیز یکی از مهمترین گزینه هایی می باشد که نباید از آن ها غافل شد چرا که در هوای گرم بیشترین فشار را لاستیک های ماشین متحمل می شوند.

چنانچه میخواهید سفری ایمن و بدون هیچ تنشی داشته باشید حتماً قبل از هر چیزی حتی در کوتاه ترین مسافرتها از سالم بودن لاستیک های ماشین خود اطمینان حاصل کنید. بخش دانستنی های خودرو نمناک در یک مطلب جامع به بررسی عوامل مهمی که بایستی به هنگام خرید لاستیک خودرو لحاظ شود پرداخته است، خواندن این مطلب را از دست ندهید.

 

تفاوت لاستیک های چهارفصل با لاستیک های تابستانی

از عمده سوالات مصرف کنندگان لاستیک این است که لاستیک های تابستانی و لاستیک های چهارفصل چه تفاوتی با هم دارند؟

قبل از هر چیزی باید بدانید علت نامگذاری این لاستیک ها طبق فصول سال، صرفا براساس پارامترهای لحاظ شده به هنگام طراحی لاستیک است تا به این صورت طبقه بندی خاص و مشخصی برای تولیدکنندگان وجود داشته باشد.

ولی از طرفی همین نامگذاری ها باعث شد مصرف کنندگان در هنگام خرید به اشتباه بیوفتند بطوریکه این باور را دارند که لاستیک تابستانی فقط مختص تابستان می باشد و لاستیک های چهار فصل برای همه فصول کاربرد دارد. در اینجا تفاوت هر دو لاستیک از لحاظ عملکرد ذکر شده تا به شما کمک کند زمانی که میخواهید لاستیک بخرید انتخاب مناسب و آگاهانه تری داشته باشید.

لاستیک تابستانی خودرو

لاستیک های چهار فصل

در حالت کلی می توان ویژگی هایی که در لاستیک های چهار فصل وجود دارد را بخاطر تعادل عملکردی در زمین های مرطوب، خشک و برفی ملایم تفسیر کرد. این نوع از لاستیک ها عمق عاج متوسطی دارند و طول عمر آنها نسبت به لاستیک های تابستانه که عاج کمتری دارند، بیشتر است.

لاستیک های چهار فصل برای اکثر خودروها و در سایز های مختلف تولید می شود. این لاستیک ها بخاطر داشتن عمق عاج قابلیت چنگ زنی کمتری در زمین های خشک دارند که این اتفاق باعث می شود قابلیت فرمانپذیری و ترمزگیری خودرو در سرعت های بالا کاهش یابد.البته باید بدانید به این خاطر این عمق از عاج را برای این لاستیک ها در نظر گرفته اند که در زمین های برفی بتواند عملکرد مناسبی از خود بروز دهد.

لاستیک های تابستانی

بر خلاف لاستیک های چهار فصل، این لاستیک ها که با نام لاستیک های تابستانی تولید می شوند عملکرد و قابلیت چنگ زنی آن ها در سرعت بالا افزایش می باید. به همین خاطر در بیشتر خودروهای خارجی و اسپورت به عنوان لاستیک فابریک، از لاستیک های تابستانی در نظر گرفته می شود. عمق عاج این نوع لاستیک ها نسبت به عاج لاستیک های چهار فصل کمتر است و همانطور که پیش از این اشاره شد همین امر باعث افزایش قابلیت چنگ زنی بالا در لاستیک های تابستانی می شود. عملکرد لاستیک های تابستانی در زمین های بارانی خیلی بهتر از لاستیک های چهار فصل است و علت اصلی کم عمق بودن عاج لاستیک های تابستانی این است که سطح گسترده ای از لاستیک را حین رانندگی رانندگی با زمین درگیر میکند. از جمله مزایایی که می توان برای لاستیک های تابستانی نسبت به لاستیک های چهار فصل ارائه کرد قابلیت ترمز پذیری و فرمان پذیری عالی آنها می باشد.

تفاوت لاستیک تابستانی با چهار فصل

مشخصات و ویژگی های لاستیک های تابستانی

رانندگی

راننده خودروهایی که مجهز به لاستیک های تابستانی هستند رانندگی بسیار خشک و سنگینی خواهند داشت، جای خوشحالی است که لاستیکهای تابستانی در مقایسه با گذشته سنگینی و خشکی کمتری را به راننده منتقل می کنند اما با این وجود نیز رانندگی با این لاستیک ها نسبت به لاستیک های معمولی دشوارتر است.

اصطکاک لاستیک های تابستانی 

لاستیک های تابستانی در برخورد با آسفالت داغ و خشک جاده اصطکاک بیشتری را دارند به همین علت می باشد که این لاستیک ها در آسفالت خشک نسبت به آسفالت خیس اصطلاک کمتری دارد بنابراین رانندگی با خودرویی که مجهز به لاستیک تابستانی می باشد ممکن است سر خوردگی خودرو را در پی داشته باشد.

نکته جالبی که در این میان وجود دارد این است که خودروهای برخوردار از لاستیک تابستانی و استهلاک بیشتری که دارد در بیشتر اوقات از شدت صدمات جانی و مالی تصادفات جاده ای می کاهد. خودرویی که لاستیک تابستانی دارد با اصطکاک بالایی که با سطح جاده در آسفالت گرم شده دارد باعث می شود که به محض ترمز گیری دستی، ماشین به سرعت متوقف شود.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید دلیل این اصطکاک در چیست علت این امر آنست که جنس ترکیباتی که در تولید این لاستیک ها به کار می رود بسیار اهمیت دارد و تمهیدات خاصی در فرورفتگی ها و خط های لاستیک ها تعبیه می شود.

لاستیک های چهار فصل

هندلینگ

رانندگان به لطف لاستیک هایی که برای تابستان طراحی شده اند هندلینگ بهتری را در حین گردش سر پیچ ها تجربه خواهند کرد، این لاستیک ها در هوای گرم تابستان تجربه بهتری را در اختیار راننده قرار می دهد و تسلط بیشتری را متوجه راننده می کند. باید متذکر شویم لاستیک های تابستانی از لحاظ ساختار و مواد تشکیل شده و البته طراحی تفاوت بسیاری با لاستیک های زمستانی دارد بنابراین بد نیست که در روزهای گرم از لاستیک های تابستانی استفاده شود.

ثبات لاستیک های تابستانی در سرعت بالا

همانطور که پیش از این اشاره شد در اکثر خودروهای مسابقه ای تعبیه شده است و مهمترین دلیل این کار این است که این لاستیک ها برتری بسیار زیادی در سرعت های بالا دارا است با داشتن این لاستیک ها رانندگان با خیال آسوده روی پدال گاز میگذارند تا جایی که خودشان می خواهند می توانند گاز بدهند.

مشخصات لاستیک تابستانی

ایجاد صدا

همانطور که میدانید در حین رانندگی شاهد ایجاد صدا در ماشین به خاطر اصطکاک لاستیک ها با زمین هستیم در تمامی لاستیک ها این اتفاق به وضوح قابل لمس است، لاستیک های تابستانی نیز از این امر مستثنی نیستند و نسبت به برند و سازنده خود به میزان متفاوتی تولید صدا میکنند.

البته ناگفته نماند که سطح جاده نیز اهمیت بسیار بالایی در ایجاد صدای لاستیکها دارد و آسفالت هایی که فرسوده و زمخت هستند بیشتر باعث ایجاد صدای لاستیک ها خواهند شد.

طول عمر لاستیک های تابستانی

اصطکاک بالای لاستیک های تابستانی را باید در این زمینه نیز بررسی کرد. اصطکاک در لاستیک خودرو نشان دهنده فرسودگی بیشتر آن می باشد و نسبت به لاستیکهای تمامی فصول در زمان کم از بین می روند.

البته باید به این موضوع نیز اشاره کنیم که لاستیک های تابستانی که در سال های اخیر روانه بازار شده است به طور قابل توجهی طول عمر بالایی دارند و تقریباً مسافتی بین 32 الی 48 هزار کیلومتر را بدون هیچ مشکلی سپری می کنند.

لاستیک تابستانی

هزینه لاستیک های تابستانی 

باید بدانید لاستیک های تابستانی فرسودگی زودهنگامی را دارند و از طرفی قیمت آنها نسبت به لاستیک های تمام فصل بالا می باشد در نتیجه باید پیش از خرید این لاستیک ها متوجه این باشید که قرار است هزینه بیشتری پرداخت نمایید.

نکته:همانطور که از اسم این لاستیک ها مشخص است می توان گفت که رانندگی با این لاستیک های تابستانی در برف و یخبندان کار اشتباهی است چرا که آسیب های بسیار زیادی به واسطه هوای سرد به آنها وارد میشود. حتی این اتفاق افتاده است که لاستیک های تابستانی موقع رانندگی در سرمای شدید و برف به محض برخورد با موانعی ترکیده است.

هوای سرد و یخی باعث می شود این لاستیک ها به سرعت فرسوده شوند و از آنجایی که اصطکاک کمتری روی سطح یخی ایجاد می شود بنابراین امکانش بسیار زیاد است که خودرو از کنترل راننده خارج شود.

لاستیک تابستانی

سخن آخر درباره لاستیک های تابستانی خودرو

با توجه به مطالب فوق که به طور مختصر و مفید به آنها اشاره شد می توان نتیجه گرفت که نیاز نیست همه رانندگان در هوای گرم از لاستیک های تابستانی برای خودروی خود استفاده کنند. حتی با وجود اینکه با هزینه این لاستیک ها مشکلی نداشته باشند باید برنامه هایی برای تعویض آنها و البته اختصاص دادن پارکینگی مناسب برایشان در فصل سرد سال داشته باشند چرا که استفاده از این لاستیک ها دردسرهای خاص خود را دارد.

از طرف دیگر چنانچه اهل سرعت و مسابقه هستید می توانید روی این لاستیک های تابستانی حساب کنید چرا که عملکرد بهتری در چرخش پیچ ها و هندلینگ دارند. در نهایت پیشنهاد ما به شما این است که قبل از اقدام به خریداری حتماً اطلاعات لازم را جهت یک انتخاب آگاهانه کسب کرده تا در آینده به مشکل بر نخورید.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها