کد خبر : 46605

سیستم 4WD چیست و چطور کار می کند؟

سیستم 4WD چیست و چطور کار می کند؟

امروزه خودروسازان بزرگ برای محصولات رده بالا خود از سیستم چهار چرخ محرک استفاده می‌کنند، اما این سیستم چیست، چگونه عمل می‌کند و چه مزایایی دارد؟

به گزارش خودروتک به نقل از گجت نیوز ، تمامی خودروسازان برای انتقال قدرت از پیشرانه به چرخ‌ها از روش‌ها و سیستم‌های مختلفی استفاده می‌کنند که سیستم چهار چرخ محرک خودرو یکی از این روش‌ها محسوب می‌شود.

این سیستم همانند یک وسیله نقلیه چهار چرخ دارای انواع مختلفی بوده که در این مقاله قصد داریم شما را نحوه عملکرد آن و مزایای آن آشنا کنیم.

سیستم چهار چرخ محرک موقت و دائم

سیستم چهار چرخ محرک

هنگامی که در بخش مشخصات یک خودرو عنوان سیستم چهار چرخ محرک درج شده است به این معناست که این خودرو به صورت موقت از این سیستم استفاده خواهد کرد؛ به بیانی دیگر این خودرو فقط در شرایطی که چسبندگی تایرها به سطح کاهش پیدا کند، فعال خواهد شد؛ برای مثال این سیستم در حالت رانندگی آفرود یا شرایط آب و هوای بارانی و برفی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

سیستم چهار چرخ محرک

نوع دیگری از سیستم وجود دارد که آن را با نام سیستم تمام چرخ محرک می‌شناسند و این سیستم تمام وقت چهار چرخ محرک خواهد بود و به صورت دائمی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. سیستم‌های تمام چرخ محرک برای کلیه مسیرهای چه داخل جاده و چه خارج از جاده استفاده می‌شود و حتی در برخی از خودروها نمی‌توان این سیستم را به دلیل ماهیت دائمی بودن قطع کرد. طبق همین معیارها می‌توان سیستم‌های چهارچرخ محرک موقت و چهار چرخ دائم را مورد بررسی قرار داد. به طور کلی بهترین سیستم باید نیروی گشتاور را به مقدار مناسب بین هر یک از چرخ‌ها تقسیم کند و در چنین شرایطی بیشترین نیروی گشتاور از لغزش لاستیک‌ها جلوگیری خواهد کرد.

مزایای سیستم ۴ چرخ محرک

سیستم چهار چرخ محرک

همانطور که اشاره شد سیستم‌های چهار چرخ و تمام چرخ در شرایطی که قدرت کشش و میزان چسبندگی خودرو در آنها کاهش پیدا می‌کند همانند آب و هوای برفی یا تپه‌ای با سطح لغزنده بسیار کارامد خواهند بود. مزایای این نوع سیستم نیز کاملا آشکار است؛ در واقع اگر راننده به جای دو چرخ متحرک به چهار چرخ متحرک دسترسی داشته باشد، این امکان را خواهد داشت تا مقدار نیروی طولی حرکت دهنده خودرو که توسط لاستیک‌ها به زمین وارد می‌شوند را به میزان دو برابر افزایش دهد؛ این امکان در شرایط مختلف به روش‌های مختلف به راننده کمک می‌کند که در ادامه آنها را شرح داده‌ایم:

۱.‌ در شرایط برفی: در این نوع از مسیرها خودرو برای حرکت به انرژی زیادی نیاز دارد؛ زیرا قدرت کشش موجود باعث محدود شدن مقدار نیروی موجود خواهد شد. در واقع اگر برف روی جاده بیشتر از سه سانتی متر باقی مانده باشد، معمولا سیستم‌های دو چرخ محرک حرکت خوبی نخواهند داشت؛ چراکه چرخ‌ها در برف قدرت کشش بسیار کمی دارند، اما سیستم چهار چرخ محرک قادر است قدرت کشش موجود در هر چهار چرخ را مورد استفاده قرار دهد.

۲.‌ در شرایط آفرودی: در شرایط آفرود یک جفت از لاستیک‌ها دارای قدرت کشش کمتری هستند؛ برای مثال زمانی که قصد دارید از یک چاله پر آب یا پر از گل‌ولای گذر کنید، به کمک سیستم چهارچرخ آن یک جف لاستیک دیگر نیز از قدرت کشش خود برای عبور از چاله استفاده خواهند کرد.

۳.‌ در زمان عبور از تپه‌های لغزنده: برای این که خودرو از چنین مسیری عبور کند به قدرت کشش بسیار زیاد نیاز خواهد داشت که سیستم چهار چرخ قادر است قدرت کشش تمامی چرخ‌ها را برای عبور از تپه فراهم سازد.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها