کد خبر : 43483

با این تجهیزات چراغ خودرویتان را پرنور کنید

با این تجهیزات چراغ خودرویتان را پرنور کنید

شاید شما هم قبول داشته باشید که سیستم روشنایی و تجهیزات آن یکی از مهم ترین قسمت های یک خودرو محسوب می شود و داشتن تجهیزات روشنایی با کیفیت می تواند ایمنی خودرو و سرنشینان آن را تضمین نماید. البته مطابق با قوانین راهنمایی و رانندگی در ایران ، برای هر خودرو می بایست دو چراغ کوچک تعبیه شده باشد که بتوان عرض خودرو را در زمان شب تشخیص داد. همچنین نیاز است تا چراغ های جلو در خودرو به دو حالت نور پایین و نور بالا کار کند. از طرفی وجود چراغ ترمز ، فلاشر و راهنما نیز از روشنایی ضروری در خودرو به حساب می آیند.

به گزارش خودروتک به نقل از برنا؛ میزان نور و تنظیم چراغ ها بایستی طوری طراحی شوند که بتوان خودرو را از فاصله ی معینی مشاهده نمود.

از سوی دیگر ، سیستم روشنایی جلوی خودرو بایستی این قابلیت را داشته باشد که تا فاصله ی تعیین شده ای مطابق با استاندارد ، اشیاء و افراد در حال عبور را قابل شناسایی نماید.

در سال های اخیر اغلب خودروها به روشنایی مه شکن مجهز شده اند که در زمره ی تجهیزات و لوازم اجباری در خودرو به شمار می آیند.

لامپ هدلایت خودرو

نوع جدیدی از چراغ های خودرو وجود دارد که به هدلایت نامیده می شود و نوع لامپ آن LED و  COB می باشد و فن خنک کننده نیز در آن تعبیه شده است . به عبارتی هدلایت ها جایگزین مناسبی برای چراغ خودروها می باشند که به جهت داشتن نور بالا و کارکرد لحظه ای ، در بسیاری از خودروها به کار گرفته شده و توجه رانندگان زیادی را به خود جلب نموده است. با خرید هدلایت و نصب آن می توان کیفیت روشنایی خودرو را بالا برد.

در خصوص چراغ‌های اصلی در قسمت جلوی خودرو ، فواصل استانداردی مطرح است که باید روشنایی به کار رفته این توانایی و قابلیت را داشته باشد. محل نصب این روشنایی نیز دارای اهمیت است . در حالت کلی می بایست فاصله ای بین هفتاد تا یکصدو سی و پنج سانتی متر را از زمین داشته باشد. به طوری که بتوان آن ها را تنظیم نموده تا در وضعیت نور پایین سی و پنج متر جلوتر را روشن نماید و در موقعیت نور بالا تا یکصد پنجاه متر را پوشش دهد. این موارد تماما مطابق استانداردهای تعیین شده می باشد.

می توان گفت هدلایت ها یکی از بهترین تجهیزات روشنایی خودرو به شمار می آیند. هدلایت D5 را می توان پروژکتور کار شده در درون سپر و یا در کاسه ی چراغ جلو استفاده نمود. این نکته را می دانید که در تمامی خودروها ، نورهای بالا و پایین وجود دارد که امروزه در اغلب خودروها از پروژکتور سپر نیز استفاده می شود تا بتواند نور بهتر و با کیفیتی را ارائه دهد. خرید هدلایت می تواند شما را در این امر یاری نماید.

در برخی از خودروها ، این سیستم به گونه ی دیگری است به طوری که با استفاده از یک روشنایی ، که دارای دو چراغ داخلی است نور پایین و بالا را ایجاد می کنند که با استفاده از دسته ی راهنما بین این دو حالت قابل تنظیم و اجراست . البته هر یک از چراغ ها فیوزی مستقل دارد که با سوختن هریک از آن ها ، همان چراغ نیز روشن نخواهد شد.

در نوعی دیگر از خودروها چراغ هایی مستقل برای هر یک از موقعیت های نور پایین و بالا تعبیه شده است که می توانند با این موقعیت ، به طور همزمان نور های بالا و پایین را ایجاد نمایند. نحوه ی عملکرد نیز بدین گونه است که با استفاده از دسته ی راهنما می توان هر یک از آن ها را انتخاب نمود و فیوز های مستقل ، برق لازمه را به چراغ های مربوطه منتقل می نماید.

برای بهره گیری از کیفیت نور بهتر ، می توان از نسل جدید چراغ های خودرو که هدلایت D5 می باشد استفاده نمود. خرید هدلایت ها در بازار لوازم یدکی برقی خودرو به آسانی امکان پذیر بوده و با قیمتی مناسب ارائه می شود.

گروهی از خودروها رله ای مستقل دارند که به محض دریافت نمودن ولتاژ ، به روش تغذیه ای مستقل ، سیستم روشنایی را روشن می نمایند. این کار باعث می شود که برق زیادی از دسته راهنما و یا فیوز ها عبور نکرده و طول عمر آن ها کاهش نیابد. این سیستم بسیار ساده بوده و تعمیر و یا عیب یابی آن ها به سهولت امکان پذیر است. در این سیستم هنگامی که هیچ یک از چراغ ها روشن نشود این امکان وجود دارد که سوکت در قسمت دسته راهنما خارج شده باشد و یا فیوز دچار سوختگی شده باشد. اما اگر قسمتی از چراغ ها روشن نمی شود ممکن است رله ی همان قسمت خراب شده باشد.

برخی خودروها فیوزی مستقل برای چراغ های سمت راست و چپ دارند البته مطابق با چراغ های اصلی عمل می کنند اما تفاوت در این است که هر کنتاکت در مه شکن ، به روشی مستقل باعث روشنایی چراغ های مه شکن عقب و جلو در خودرو می شود.

استاندارد های جدید روشنایی خودرو

در تجهیزات به روز شده ی روشنایی خودروها حضور هدلایت ها و زنون توانسته است تعریفی جدید از کیفیت روشنایی را داشته باشد وجود نورهای بالا و پایین در خودرو مطابق با استانداردهای مشخص شده امکان پذیر شده است .

شکل ساختاری اتومات راهنما شامل مداری است که دارای یک رله و تایمر است که چراغی در مسیر آن قرار گرفته است که به شکل تناوبی آن را روشن و خاموش می نماید. هنگامی که از دسته راهنما برای نشان دادن جهت استفاده می شود ، چراغ های راهنما به آن وصل شده و شروع به چشمک زدن می نماید. همچنین با فشردن کلید فلاشر ، تمامی چراغ ها به اتوماتیک وصل می شوند و باعث می شوند که همه ی چراغ ها به طور همزمان شروع به چشمک زدن کنند. این نکته را بایستی متذکر شویم که قسمت اتوماتیک راهنما به مقاومتی که در مدار شکل می گیرد حساس بوده و در صورتی که یکی از چراغ ها بسوزد ، با سرعت بالاتری چشمک خواهد زد.

در صورتی که فیوز اتوماتیک بسوزد ، فلاشر و یا سیستم راهنما کار نمی کند. اما هنگامی که یک سوی خودرو کار نمی کند این احتمال وجود دارد که فیوز همان سمت خراب شده باشد. این امکان نیز وجود دارد که هنگامی که اتوماتیک راهنما خراب می شود ، چراغ راهنما به طور کامل روشن می ماند. امروزه در خودروها اتوماتیک راهنما ایجاد نشده است و یک سیستم کنترل واحد مرکزی ، تمامی این موارد را نظارت می نماید و با این وضعیت امکان یافتن ایرادات ساده تر خواهد بود.

چراغ ترمز خودرو

چراغ های ترمز عقب در اغلب خودروها دارای دو کنتاکت می باشند که یکی از آن ها مربوط به چراغ کوچکی است که در قسمت عقب خودرو ایجاد شده است و دیگری مربوط به پدال ترمز است و دارای یک فیوز می باشد که از پدال ترمز کنترل می شود. در صورتی که سوئیچ پدال ترمز دچار خرابی شود ، این امکان به وجود می آید که چراغ های ترمز دیگر روشن نشود یا به شکل پیوسته در روشنایی باقی بماند.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها