کد خبر : 40335

آموزش حرفه ای تنظیم سیستم صوتی خودرو ( باز نشر)

آموزش حرفه ای تنظیم سیستم صوتی خودرو ( باز نشر)

از فیلتر های پایین گذر ، تقویت کننده های باس، و آمپلی فایر همزمان استفاده نکنید. از یکی شان می شود استفاده کرد ، اما نه از هر دو . دلیلش این است که در اطراف هر فیلتر اعوجاج ایجاد می شود که بیشتر صدا را به هم می ریزد.

به گزارش خودروتک ، اعوجاج دشمن صدا است.

اعوجاج صداهایی مانند خش خش ، تاپ تاپ و قرچ قرچ ، فس فس است که با صدای ساز در هم می آمیزد و تداخل می کند.

اگر شما اسپیکر های فول رنج تان را با یک آمپلی فایر قوی کنید، این مهم است که AMP به خوبی در جای خود ثابت شود تا اعوجاج رخ ندهد.

مرحله ۱ : اعوجاج را حذف کنید

با ضریب تقویت آمپلی فایر تنظیم شده پایین، موسیقی را روشن کنید و صدای آن را بالا ببرید. بعد تا جایی صدا را کم کنید که واضح و تمیز شنیده شود. آن درجه صدا را یادداشت کنید. این تنظیم حداکثر صدایی که گیرنده شما در آن به خوبی می تواند کار کند را نشان می دهد.

حالا دوباره صدا را بالا ببرید تا دوباره اعوجاج را بشنوید. بعد کمی کم کنید تا دیستورت بازگردد. ضریب تقویت آمپلی فایر حالا تنظیم شده و شما می توانید ظرفیت گیرنده را کاهش دهید. حتی اگر بلندگوی شما آمپلی فایر نداشته باشد باز هم می توانید حداکثر صدای گیرنده تان را تنظیم کنید.

مرحله ۲ : سیگنال ها را پایین بیاورید

ضریب تقویت آمپلی فایرتان را به پایین ترین نقطه جهت خلاف عقربه های ساعت برسانید. فیلتر پایین گذر را روشن کنید و آن را تا جایی که می شود در جهت عقربه های ساعت بالاببرید. اگر تقویت صدای باس دارید آن را خاموش کنید. سپس می توانید انتخاب کنید که صدای باس را قطع کنید یا آن را تقویت نمایید.

کنترل صدای باس گیرندتان را تنظیم کنید و روی صفر یا حالت flat قرار دهید. اگر ساب ووفر دارید، آن را روی وسط یا no gain تنظیم کنید. گاهی اوقات گیرنده ها فیلتر پایین گذر یا تقویت کننده صدای باس در ساب ووفرشان دارند. مطمئن شوید که همه آنها خاموش هستند.

توجه : از فیلتر های پایین گذر ، تقویت کننده های باس، و آمپلی فایر همزمان استفاده نکنید. از یکی شان می شود استفاده کرد ، اما نه از هر دو . دلیلش این است که در اطراف هر فیلتر اعوجاج ایجاد می شود که بیشتر صدا را به هم می ریزد.

مرحله ۳ : ساب ووفر و فیلتر پایین گذر را تنظیم کنید

موسیقی را از طریق گیرنده ها تا یک چهارم ظرفیت صدا بالا ببرید. آمپر ساب ووفر را تاجایی افزایش دهید که صدای ساب ووفر قوی شنیده شود بدون این که در صدای اسپیکر ها اعوجاج ایجاد کند.

در حالی که به صدای موسیقی که پخش می شود گوش می دهید، به آرامی آمپر فیلتر پایین گذر را تنظیم کنید تا جایی که صداهای فرکانس بالا و متوسط شنیده نشوند.

صداهایی که نمی خواهید ساب ووفر پخش کند را فیلتر پایین گذر حذف می کند . همچنین مانند یک کنترل صدا «تیزی» صدای درام را می گیرد . صدای سنج و آرشه کشیدن و خواننده ها و گیتار را فیلتر می کند . صدای باس و درامز پایین می ماند.

مرحله ۴ : تقویت باس و فیلتر ساب سونیک

اگر شما از یک تقویت کننده صدای باس استفاده می کنید با دقت آن را زیاد کنید تا جایی که صدایش آن طور شود که می خواهید. یک تقویت کننده باس کوچک می تواند صدای زیادی تولید کند.

اگر از آن استفاده می کنید اطمینان حاصل نمایید تا باعث ایجاد اعوجاج در سیستم نشود. اگر اعوجاج داشتید صدای ساب ووفر ضریب تقویت آمپلی فایر را تا جایی کم کنید که محو شود. از یک تقویت کننده صدای باس برای حس کردن بیت ها در ساب خود استفاده کنید.

ترکیب همه صداها

حالا که هر قطعه از این پازل کنار هم قرار گرفته اند، وقت آن است که روی موسیقی متمرکز شویم.

مرحله ۵: هماهنگ کردن ساب ووفر با صدای گیرنده

صدای گیرنده را تا حداکثر جایی زیاد کنید که اعوجاج نداشته باشد. سپس ضریب تقویت آمپلی فایر را به آرامی کم کنید تا باس ساب ووفر با بقیه موسیقی هماهنگ شود.

از آنجایی که فضای داخل ماشین آکوستیک است، گاهی صدای ساب ووفر به خوبی با بقیه صداها ترکیب نمی شود. اگر صدای باس زیاد باشد صدای اسپیکرها خوب به گوش نمی رسد. این مشکل را می توان با ساب ووفر های متحرک حل کرد. بعضی از انواع ساب ووفر به جلو و عقب حرکت می کنند و امواج صوتی را در فضا بهتر پخش می کنند.

عیب یابی هرگونه مشکل

اگر شما از ساب ووفرتان اعوجاج می شنوید ضریب تقویت آمپلی فایر را پایین بیاورید. اگر در این نقطه باس کافی ندارید، نیاز به یک ساب ووفر و آمپلی فایر بزرگتر و با قدرت بیشتر دارید.

برای تطبیق با صدای ساب ووفر، ظرفیت آمپلی فایر فول رنج خود را پایین نیاورید. این کار اسپیکر های شما را خراب می کند بدون این که صدای خوبی به شما بدهد. قدرت زیاد باس همیشه به معنای صدای بهتر نیست.

حالا قادر خواهید بود از بیت های قوی موزیک لذت ببرید که با ساب تان تنظیم شده و با صدای گیرنده تان هماهنگ است و گوش تان را می نوازد . یادتان باشد رعایت دیگران را بکنید: شاید بعضی ها از این صداها خوششان نیاید!

منبع: وی درایو

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها