کد خبر : 39565

دلایل افزایش بی دلیل مصرف سوخت خودرو

دلایل افزایش بی دلیل مصرف سوخت خودرو

اشکال در فیلترهای هوا و سنسورهای اکسیژن می‌تواند تا ۲۰ درصد میزان مسافتی را که در زمان سالم بودن آنها طی می‌کنید کاهش دهد. بنابراین به یاد داشته باشید که فیلترهای هوا و سنسورهای اکسیژن را طبق زمان پیشنهادی کارخانه تعویض کنید.

به گزارش خودروتک به نقل از عصر ایران ، یکی از مشکلاتی که تمامی صاحبان خودرو ممکن است با آن مواجه شوند، مصرف بیش از حد نرمال سوخت در ماشین است که دلایل متعددی می‌تواند سبب به‌وجود آمدن آن شود.

اما این روزها با توجه به بالارفتن قیمت سوخت خودرو این موضوع اهمیت بیشتری پیدا کرده‌است.

در این مطلب نگاهی داریم به برخی از دلایل بالارفتن مصرف سوخت در خودروکه با رفع این مشکلات می توان مصرف سوخت خودرو را پایین آورد.

خرابی فیلترهای هوا و سنسورهای اکسیژن

به گزارش همراه مکانیک از میان دلایل متعددی که شما را متقاعد خواهد کرد فیلترهای هوا خودروی خود را تمیز نگه دارید تاثیر تمیزی فیلترها در مصرف سوخت یکی ازمهم‌ترین آنهاست. درصورت کثیفی یا رسوب گرفتکی فیلترها، هوای کمتر‌‌‌ی از طریق آنها وارد محفظه احتراق موتور شده و به دنبال آن موتوربرای تامین نیروی لازم جهت حرکت متحمل فشاربیشتری خواهد شد.

دلایل بالارفتن مصرف سوخت در خودرو چیست؟

درکنار فیلترهای هوا، موتورخودرو دارای سنسورهای اکسیژنی است که مسئولیت اندازه‌گیری مخلوط سوخت وهوا درون محفظه‌ی احتراق را به عهده دارند، پس با توجه به وظیفه‌‌ی این قطعه میزان سوخت مورد نیاز از طریق آن اطلاع داده می‌شود.

در صورتی که این سسنسورها به درستی کارنکنند ممکن است سیستم به طورخودکار بیشتر از میزان مورد نیاز موتور به آن سوخت برساند که علاوه بر بالابردن مصرف سوخت در خودرو درنحوه‌ی عملکرد موتور نیز اختلال ایجاد می‌کند.

اشکال در فیلترهای هوا و سنسورهای اکسیژن می‌تواند تا ۲۰ درصد میزان مسافتی را که در زمان سالم بودن آنها طی می‌کنید کاهش دهد. بنابراین به یاد داشته باشید که فیلترهای هوا و سنسورهای اکسیژن را طبق زمان پیشنهادی کارخانه تعویض کنید.

تنظیم نبودن باد لاستیک‌ها

یکی از دلایل بالارفتن مصرف سوخت تنظیم نبودن باد لاستیک‌هاست.

دلایل بالارفتن مصرف سوخت در خودرو چیست؟

مشکلی که شما به راحتی و با صرف هزینه‌ی کم می‌توانید آن ‌را رفع کنید. اما نکته‌ی قابل توجه این است که حتما اطمینان حاصل کنید فشارتوصیه شده از سوی کارخانه را استفاده می‌کنید نه حداکثر میزان باد لاستیک که روی آن نوشته شده است.

اشکال در انژکتورهای سوخت

دلایل بالارفتن مصرف سوخت در خودرو چیست؟

ازآنجایی که انژکتوهای سوخت از اجزای حیاتی خودرو و مسئول پاشیدن سوخت درون موتور هستند، اگراشکالی درنحوه‌ی عملکرد آنها به وجود بیاید یعنی سوخت کمتر، بیشتر برسانند یا حتی سوخت‌رسانی به موقع را انجام ندهند، کارایی موتور را کاهش می‌دهند ودرمصرف سوخت خودرو تاثیرخواهند گذاشت.

عادت بد در رانندگی

با نگاهی به عادات رانندگی افراد متوجه می‌شویم که یکی از دلایل رایج مصرف بیشتر، همین عادات بد رانندگی است. اگر شما هم از آن دست رانندگانی هستید که شتاب‌های بالا را ترجیح می‌دهند پس باید انتظاربالارفتن مصرف سوخت راهم داشته باشید.

شاید باورتان نشود اما بین میزان مصرف سوخت در سرعت‌ ۱۳۰ کیلومتر برساعت و ۱۱۰ کیلومتر برساعت حدود 25 درصد تفاوت مصرف وجود دارد و از بزرگترین فاکتورهایی که در این مسئله موثر هستند مقاومت باد و نسبت دنده (gear ratio) است.

بهتراست همیشه تا حد امکان از رانندگی با سرعت بالا خوداری کنید، شاید دراین سرعت‌های بالا صدای جذابی از موتور به گوش برسد اما در واقع مقداری از این سوخت صرف بازسازی موتور شده و شما این میزان سوخت را به هدرمی‌دهید.

درجاکارکردن موتور

در جا کار کردن موتور به این معنی است که شما با ماشین روشن درمکانی توقف یا پارک کرده‌اید. این حالت در زمستان زیاد اتفاق می‌افتد زمانی که ماشین خود را قبل از حرکت روشن می‌کنید تا گرم شود یا با ماشین روشن منتظر کسی هستید.

به یاد داشته باشید که موتورخودرو برای گرم شدن بیش از ۳۰ ثانیه زمان لازم ندارد یا اگردرمحلی توقف کرده‌اید و منتظرهستید تا شخصی سوارخودرو شما شود با خاموش کردن ماشین هم به کاهش مصرف سوخت وهم به کمترآلوده شدن محیط زیست کمک خواهید کرد.

معیوب بودن موتور

متخصصان می‌گویند زمانی که تنظیم موتور دچاراشکال شده یا از زمان سرویس کردن آن گذشته باشد، راندمان سوخت آن کاهش می‌یابد.

درموتورهای بنزینی ایراد درشمع موتور، المان‌های تمیزکننده‌ی هوا یا فیلترهای سوخت در کنار سنسورهای اکسیژن و دریچه‌ی گازمی‌تواند درعملکرد موتوراختلال ایجاد کند و افزایش مصرف سوخت را به دنبال داشته‌باشد.

در موتورهای دیزلی هم این افزایش مصرف سوخت می‌تواند دراثر کثیفی انژکتورهای سوخت یا المان‌های تمیزکننده‌ی هوا(دوفاکتوری که برای سوختن سریع سوخت در زمان احتراق بسیار مهم هستند) اتفاق بیافتد.

کیفیت پایین سوخت مصرفی

شاید هنگامی که درحال پاسخ دادن به این پرسش هستیم که دلایل بالا رفتن مصرف سوخت در خودرو چیست کمتر کسی به تاثیرکیفیت سوخت مصرفی توجه کند. اما جالب است بدانید که به عقیده‌ی متخصصان خودرو استفاده از سوخت با کیفیت پایین می‌تواند میزان مصرف سوخت خودرو را افزایش دهد.

بنابراین بهتراست برای صرفه‌جویی درهزینه ازسوخت بی‌کیفیت وارزان استفاده نکنیم تا در نهایت ضرر بزرگتری مانند خرابی موتور را متحمل شویم.

استفاده از دنده‌ی اشتباه در رانندگی

این مورد بیشتر درماشین‌های دنده‌ای مشاهده می‌شود زیرا درخودروهای دنده اتوماتیک تغییردنده سریع‌تر و نرم‌تر انجام می‌شود.

یک متخصص خودرو می‌گوید هرسرعتی نیاز به یک دنده‌ی خاص دارد، یعنی اگر شما از دنده‌ی سه در سرعت ۸۰ کیلومتربرساعت استفاده می‌کنید پس موتورخودرو شما انرژی بیشتری برای حرکت وسیله‌ی نقلیه نیاز خواهید داشت وبرای تامین این انرژی سوخت بیشتری مصرف خواهید کرد.

دلایل بالارفتن مصرف سوخت در خودرو چیست؟

اما به یاد داشته‌باشید همان‌طورکه استفاده از دنده‌ی پایین‌تر از آنچه ماشین شما نیاز دارد سوخت را به هدر می‌دهد، استفاده از دنده‌ی بالا درسربالایی‌ها و پیچ‌ها هم هدردهنده‌ی سوخت است.

روغن موتور بی‌کیفیت

دلایل بالارفتن مصرف سوخت در خودرو چیست؟

نوع روغن موتور مصرفی شما می‌تواند میزان مصرف سوخت را تا ۱۲ درصد افزایش دهد. توصیه می‌شود روغن موتورهایی را انتخاب کنید که درکاهش اصطحکاک موثرهستند. استفاده از روغن‌های سینتیک یا مصنوعی یا روغنی که درراهنمای استفاده از خودرو پیشنهاد می‌شوند نیزراه‌های مناسبی برای جلوگیری از بالارفتن مصرف سوخت هستند.

مسدود بودن مبدل‌های کاتالیزور

مبدل‌های کاتالیزور بخشی از سیستم اگزوز ماشین هستند که میزان اکسید نیتروژن وگازهای سمی تولید شده از مصرف سوخت را کاهش می‌دهند. زمانی که این مبدل‌ها به درستی کار می‌کنند در میزان مصرف سوخت تاثیری ندارند اما در صورت مسدود بودن کاتالیزورها گازهای حاصل از احتراق بنزین خارج نمی‌شوند واین امر سبب افزایش فشارهوا درسیستم‌های داخلی خودرو می‌‌شود، برای کاهش این فشارخودرو به نیروی بیشتری نیاز دارد وطبیعتا سبب بالا رفتن میزان مصرف سوخت می‌شود.

لاستیک‌های فرسوده

دلایل بالارفتن مصرف سوخت در خودرو چیست؟

وضعیت لاستیک‌های ماشین می‌تواند تا میزان قابل توجهی روی میزان مصرف سوخت خودرو تاثیربگذارد. فرسودگی لاستیک‌ها سبب می‌شود که آنها اصطحکاک خود را با جاده از دست بدهند و احتمال لیزخوردن خودرو بیشتر شود. در این وضعیت برای حرکت خودرو موتورمجبوراست بیشتر کارکند وکارکرد بیشتر موتور برابر است با بالارفتن مصرف سوخت.

خرابی شمع موتور

خرابی شمع موتور، رسوب گرفتگی یا ضعیف بودن آن عملکرد موتوررا دچاراختلال می‌کند واین مسئله می‌تواند خود را با افت درجه سوخت ماشین نشان دهد که طبیعتا منجربه صرف هزینه‌ی بیشتر برای سوخت رسانی به خودرو می‌شود. از همین رو در دلایل بالارفتن مصرف سوخت، خرابی شمع نیز دیده می‌شود.

دلایل بالارفتن مصرف سوخت در خودرو چیست؟

در پایان  در مورد  دلایل بالارفتن مصرف سوخت  باید بگوئیم  برخی از مشکلات مانند تنظیم باد لاستیک‌ها یا تعویض آن‌ها، کنارگذاشتن عادات بد دررانندگی، استفاده از سوخت باکیفیت، روغن موتورمناسب واستفاده از دنده‌ی درست ازمواردی هستند که به راحتی می‌توانید به آنها رسیدگی کنید و به دنبال آن رانندگی ایمن‌تر و به‌صرفه‌تری را تجربه کنید.

به یاد داشته باشید که گاهی بی‌تفاوتی نسبت به این افزایش مصرف سوخت و رفع نکردن علت آن منجر به هزینه‌های سنگین‌تری برای تعمیرات اساسی خواهد شد.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها