کد خبر : 38965

علایمی که می گویند شمع خودرو خراب است

علایمی که می گویند شمع خودرو خراب است

سیاه شدن شمع یا کربن گرفتن آن همیشه به دلیل مشکل در موتور خودرو نیست. سوخت بی کیفیت و یا فیلتر هوای نا مناسب نیز می‌تواند باعث کربن گرفتن شمع خودرو شود.

به گزارش خودروتک به نقل از خدمت از ما ، موتور خودرو از قطعات بسیار زیادی تشکیل شده است که همگی آن‌ها باید در کنار هم به خوبی کار کنند و خرابی یکی از قسمت‌ها باعث کارنکردن موتور و یا کاهش قدرت موتور می‌شود.

شمع خودرو یکی از قطعات مصرفی خودرو است که در قسمت محفظه سیلندر قرار دارد. درادامه به علائم خرابی شمع خودرو می‌پردازیم تا شما خودتان به راحتی با برسی علائم خرابی شمع خودرو از سالم بودن و یا خرابی شمع ماشینتان اطمینان حاصل کنید. شما با تشخیص درست مشکل از هزینه‌های اضافه جلوگیری می‌کنید.

تمام افرادی که خودرو دارند با کارکرد شمع خودرو آشنا هستند. به صورت ساده شمع خودرو با ایجاد جرقه از قسمت الکترود باعث ایجاد انفجار هوا و سوختی می‌شود که در محفظه سیلندر وجود دارد. اگر شمع خودرو به هر دلیلی که در ادامه آن‌ها را شرح می‌دهیم به خوبی کار نکند خودرو دچار خام سوزی شده و این اتفاق باعث افزایش مصرف سوخت و همچنین ایجاد خرابی در موتور می‌شود.

علائم خرابی وایر خودرو

یکی از علائم خرابی شمع خودرو که باعث کار نکردن شمع می‌شود خرابی وایر خودرو است. وایر خودرو همان کابلی است که برق مورد نیاز شمع را تامین می‌کند. از علائم خرابی وایر خودرو می‌توان به ترک خورد روکش پلاستیکی روی آن اشاره کرد که این اتفاق باعث ایجاد جرقع و اتصالی در وایر خودرو می‌شود. علائم خرابی وایر شمع 206 و علائم خرابی وایر شمع 405 مانند یک دیگر است و باعث می‌شد چراق چک خودرو روشن شود.

یکی از شایع‌ترین علائم خرابی وایر پراید ایجاد مشکل در روشن شدن خودرو است.

علائم خرابی شمع خودرو

بعد از وایر، شمع خودرو قرار دارد. برای چک کردن شمع خودرو باید شمع خودرو از محل خود خارج شود. برای خارج کردن شمع باید حتما از آچار شمع استفاده کرد. زمان تعویض شمع خودرو که توسط سازنده شمع مشخص می‌شود معمولا 25 هزار تا 30 هزار کیلومتر است. تعویض شمع خودرو در زمان مشخص شده مهم می‌باشد.

خسارت‌های درست کارنکردن شمع خودرو

  • افزایش مصرف سوخت و کاهش بازدهی موتور.

  • ایجاد مشکل برای فیلتر کاتالیست و مسدود شدن آن.

  • کثیف شدن سوپاپ‌ها به دلیل رسوب بنزین سوخته نشده.

  • ایجاد لرزش و خراب شدن سایر اجزای موتور در بلند مدت.

تعویض شمع بعد از مشخص شدن علائم خرابی شمع خودرو

از نکات مهم زمان خرید شمع این است که حتما شمع مناسب خودرو خود را خریداری کنید. در بازار انواع مختلفی از شمع خودرو وجود دارد. از انواع مدل‌های شمع بر اساس جنس می‌توان به شمع مسی ، شمع پلاتینیومی اشاره کرد. همچنین شمع در دسته بندی‌های دیگری نیز قرار می‌گیرد مانند شمع گرم، شمع سرد، شمع چند الکترودی و... . در خودروهایی مانند پژ. به عنوان مثال در پژو 206 که موتور آن‌ها یورو 4 است از شمع‌های پایه بلند استفاده می‌شود و در خودرو پراید که موتور آن معمولی است از شمع‌های پایه کوتاه. البته در پرایدهای تولیدی از سال 95-96 به بعد موتور یورو 4 استفاده شده که شمع پایه بلند برای موتور آن مناسب است.

معرفی انواع مدل‌های شمع

شمع گرم: شمع گرم نوعی از شمع هستند که گرمای خودرا دیر از دست می‌دهد و در موتورهایی که در دمای پاین کار میکنند استفاده می‌شود. پایه این مدل از شمع‌ها بلند است.

شمع سرد: شمع سرد برخلاف شمع گرم پایه کوتاهی دارد و در موتور‌هایی به کار می‌رود که با دمای بالا کار می‌کند.

در شمع‌های معمولی در بازار برای ساخت الکترود از آلیاژ نیکل استفاده می‌شود که عمر کوتاهی دارد ولی با ساخت الکترود ایریدیومی و یا پلاتینیومی عمر الکترود بسیار بیشتر می‌شود.

از دیگر مدل‌های شمع که عمر زیادی دارند شمع چند الکترودی است که به دلیل دارا بودن چند الکترود منفی عمر بیشتری دارند.

علائم خرابی شمع خودرو – سیاه شدن شمع

یکی از مواردی که درزمان تعویض شمع با آن برخودر می کنید سیاه شدن شمع خودرو است. شمع خودرو حتی در زمانی که باید تعویض شود و عمر آن به پایان رسیده نباید سیاه بشود و اگر یکی یا چند شمع خودرو شما رنگ سیاه داشته باشند به معنی این است که موتور خودرو شما مشکلی دارد و باید قسمت سوپاپ و سیلندر خودرو شما توسط یک مکانیک برسی شود.

البته سیاه شدن شمع یا کربن گرفتن آن همیشه به دلیل مشکل در موتور خودرو نیست. سوخت بی کیفیت و یا فیلتر هوای نا مناسب نیز می‌تواند باعث کربن گرفتن شمع خودرو شود.

 

علادم خرابی وایر شمع 206

 

نحوه عیب یابی شمع خودرو

1- اولین نکته که باید به آن توجه کنید کیلومتر خودرو است. التبه میزان سوختن و مصرف شمع خودرو بستگی به نوع رانندگی نیز دارد. رانندگی با دور موتور بالا علاوه بر افزایش مصرف سوخت باعث مصرف بیشتر الکترود شمع می‌شود.

2- نشانه دوم کاهش قدرت موتور است. البته به دلیل اینکه شمع‌ها به مرور زمان کارایی خود را از دست می‌دهند شما متوجه خرابی آن‌ها نمی‌شوید ولی در برخی موارد این کاهش قدرت کاملا محسوس است.

3- روشن شدن چراق چک .   یکی دیگر از علائم خرابی شمع خودو روشن شدن چراغ چک موتور است. همچنین اگر خودرو شما از کامپیوتر و یا همان ECU هوشمندی برخوردار باشد به صورت خودکار و یا با تست دیاگ نیز وجود مشکلی در شمع را به شما اطلاع می‌دهد.

4- لرزش موتور .   از دیگر موارد پیش آمده د زمان خرابی شمع لرزش موتور است که به دلیل اختلا در سوخت صحیح خودرو است.

 

علائم خرابی وایر خودرو

علائم خرابی وایر خودرو مانند شمع خودرو می‌باشد زیرا خرابی واید باعث از کار افتادن شمع می‌شود. راه تشخیص خرابی واید خودرو را در ادامه به شما توضیح می‌دهیم.

برای تشخیص علائم خرابی وایر شمع 206 یا علائم خرابی وایر شمع 405 می‌توانید به روش‌ زیر عمل کنید. این دو مدل از خودرو  علائم خرابی وایر خودرو  بیشتر مشاهده شده است. همچنین علائم خرابی وایر پراید نیز بسیار شبیه به این دو خودرو است.

 

علائک خرابی وایر خودرو

 

برای تشخیص علائم خرابی وایر خودرو باید ماشینتان را در یک جای تاریک پارک کنید بعد با روشن کردن خودرو و برسی وایر به خصوص قسمت اتصال آن به شمع ببینید آیا جرقه‌ایی خارج از وایر وجود دارد یا خیر. چک کردن وایر کاری ساده بوده و شما در کمتر از چند دقیقه می‌توانید این کار را انجام دهید.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها