کد خبر : 38710

روشن کردن خودروی یخ زده در زمستان

روشن کردن خودروی یخ زده در زمستان

به گزارش خودروتک به نقل از آفتاب ، اگر شما قبل از فصل سرما اقدام به پیشگیری کنید این مشکلات کاهش می‌یابد اما اگر این کار را نکرده باشید مشکلات خودرو دوچندان می‌شود و شما باید وارد مرحله درمان و تعمیر خودرو شوید.

گاهی اوقات این مشکلات، ساده خواهد بود و خودتان می‌توانید با یک عیب‌یابی معمولی، اقدام به تعمیر خودرو کنید ولی امکانش وجود دارد که این مشکلات فنی باشد و مجبور شوید خودرو را به تعمیرکار نشان دهید.

این صفحه شما را در عیب‌یابی خودرو در فصل سرما و چگونگی رفع مشکلات ساده راهنمایی می‌کند.

 

استارت بزنید و کمی صبر کنید

در ماشین‌های امروزی که دارای انژکتور هستند نیازی نیست برای روشن کردن ماشین در فصل سرد سال کار خاصی انجام دهید. وقتی سوییچ را باز کنید پس از چند لحظه صدای قطع کردن پمپ را می‌شنوید، پس از شنیدن صدا، استارت بزنید. وقتی اتومبیل روشن شد بگذارید کمی گرم شود و سپس حرکت کنید. اما در ماشین‌های قدیمی باید قبل از روشن کردن ماشین کارهایی را انجام دهید. در اینگونه ماشین‌ها «ساسات» به‌صورت دستی است و شما باید در ابتدا ساسات را بکشید و سپس چندبار پدال گاز را فشار دهید. یادتان باشد اتومبیل‌های گازسوز در سرمای زیاد با این سوخت روشن نمی‌شوند. در ماشین‌های جدید به‌صورت خودکار ماشین با بنزین روشن می‌شود اما در ماشین‌های قدیمی باید ماشین را روی بنزین قرار دهید و سپس استارت بزنید. در این مرحله هم مثل خودروهای جدید باید اجازه دهید تا خودرو گرم شود و سپس اقدام به حرکت کنید.

یخ زدن ماشین در سرما

ممکن است با آمدن برف زیاد، ماشین دچار یخ‌زدگی شود و در روشن کردن آن با مشکل روبه‌رو شوید. بهترین کار آن است که روی قسمت‌های مختلف موتور آب گرم بریزید تا یخ‌ها آب شوند و سپس ماشین را زیر آفتاب قرار دهید تا یخ‌زدگی‌ها کاملا برطرف شود. اگر باز هم در روشن کردن ماشین دچار مشکل شدید داخل رادیاتور آب گرم بریزید تا یخ زدگی‌های داخل رادیاتور هم برطرف شود.

اگر آب رادیاتور ماشین یخ بزند...

گاهی اوقات ممکن است ماشین اصلا استارت نخورد و روشن نشود. شما باید در ابتدا آب داخل رادیاتور را بررسی کنید چرا که ممکن است آب داخل رادیاتور یخ زده باشد. در این مواقع به‌دلیل انقباض غیرطبیعی آب ممکن است سیلندر، لوله‌ها یا خود رادیاتور دچار ترکیدگی شده باشد. در ابتدا باید روی همه قسمت‌ها که آب در آنها جریان دارد مثل شیلنگ‌ها، رادیاتور و سیلندر آب گرم بریزید تا یخ‌ها آب شود. روی سیلندرهای موتور، پولک‌هایی وجود دارد که هنگام ترکیدگی سیلندر بیرون می‌زنند و این نشان می‌دهد باید سیلندر عوض شود. اگر هم شیلنگ‌ها ترکیده باشند که مشخص است و باید آنها را عوض کنید. در غیراین صورت با ریختن آب‌گرم یخ‌ها آب می‌شوند و شما می‌توانید استارت بزنید. امیدواریم که مشکل اتومبیل با همان یخ‌زدایی حل شود، در غیراین صورت کار شما نیست و باید با بکسل کردن، خودرو را نزد تعمیرکار ببرید.

موتور ماشین را قبل از یخ زدن چک کنید!

موتور خودرو‌های جدید به‌دلیل داشتن انژکتور نیازی به تنظیم ندارد اما موتور خودرو‌های قدیمی هر ۶‌ماه یک‌بار قبل از شروع فصل گرما و فصل سرما باید تنظیم شوند. اصطلاحا باید اینگونه خودرو‌ها «فیلر‌گیری» شوند و تنظیم کاربراتور و دلکو برایشان انجام شود. خب، اینگونه کار‌ها تخصصی است و باید ماشین را به تعمیرکار نشان دهید. اما ماشین‌های دارای انژکتور، خودشان تنظیم لازم را در فصل سرما انجام می‌دهند و نوسانات موتور را با سرد و گرم شدن هوا می‌گیرند. البته در موارد بسیاری هم با سرد شدن هوا، موتور بد کار می‌کند که نیاز به تنظیم موتور دارد. یادتان باشد که شما خودتان می‌توانید به‌عنوان پیشگیری قبل از فصل سرما، وایر‌ها و شمع‌ها را بررسی کنید تا ماشین دچار مشکل نشود. اما در کل بهتر است که موتور ماشین را قبل از سرمای شدید به تعمیرکار نشان دهید تا یک تنظیم کلی انجام دهد و قسمت‌های مختلف را بررسی کند.

چه کنیم که ماشین یخ نزند؟

قبل از آنکه هوا خیلی سرد شود باید اقداماتی برای پیشگیری از مشکلات احتمالی انجام دهید. این اقدامات ساده می‌تواند ایمنی خودرو شما را در برابر مشکلات تضمین کند. نخستین اقدام ریختن ضدیخ در آب رادیاتور خودرو است تایخ نزند. تعویض صافی بنزین هم از الزامات هر خودرویی در فصل سرماست. روغن موتور را هم چک و اگر نیاز بود آن را تعویض کنید. روغن‌هایی که خود شرکت‌های خودروساز برای خودرو معرفی می‌کنند پاسخگوی نیاز‌های خودرو هستند و نیازی نیست از جنس‌های متفرقه با قیمت‌های بالا استفاده کنید. سعی کنید در فصل سرما حتما زنجیر چرخ همراه داشته باشید. قبل از شروع فصل سرما، چرخ‌های ماشین و لنت‌های ترمز را بررسی کنید تا ماشین هنگام ترمز روی یخ زدگی‌ها دچار مشکل نشود.

بخاری ماشین در یخ بندان!

بخاری یکی از ملزومات هر خودرویی در فصل سرماست. کار نکردن این بخش در زمستان، شما را با مشکلات جدی روبه‌رو می‌کند. خب، حالا اگر بخاری خوب کار نکرد و نخستین احتمال آن است که شیلنگ‌هایی که به بخاری وصل می‌شوند، آب داخلشان جریان نداشته باشد. این مشکل بر اثر مرور زمان با جمع شدن آشغال و رسوب در شیلنگ‌ها پیش می‌آید. احتمال دومی که وجود دارد خراب شدن ترموستات است. یعنی آب داخل شیلنگ‌ها جریان دارد اما ترموستات خراب است و نمی‌گذارد موتور آن را گرم کند. احتمال آخر هم کیپ شدن رادیاتور است. برای عیب‌یابی این 3مشکل در ابتدا در رادیاتور و سپس انتهای شیلنگ‌های مربوط به بخاری را باز کنید. داخل رادیاتور آب بریزید، اگر آب جریان داشت و از انتهای شیلنگ‌ها خارج شد مشکل یا از رادیاتور یا از ترموستات است که در این صورت باید ماشین را به تعمیرکار نشان دهید. البته اگر کمی دست به آچار باشید، تعویض ترموستات، کار چندان سختی نیست. اگر هم مشکل از گرفتگی شیلنگ‌ها باشد خودتان می‌توانید شیلنگ را باز و داخل آن را تمیز کنید. اگر هم این کار ممکن نبود اقدام به تعویض شیلنگ کنید.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها