کد خبر : 37804

نکات ساده ولی حیاتی برای رانندگی در جاده های برفی و یخ زده

نکات ساده ولی حیاتی برای رانندگی در جاده های برفی و یخ زده

رعایت چند نکته برای رانندگی ایمن در برف و یخ‌زدگی و سفری امن حائز اهمیت است.

به گزارش خودروتک به نقل از برنا ؛ سرهنگ "حسین محمدپور" رئیس پلیس راه استان گیلان در گفتگویی رعایت موارد ذیل را هنگام رانندگی در برف و یخبندان برای رانندگان ضروری و الزامی دانست.

- اگر قصد مسافرت در فصل زمستان را دارید، زمان بیشتری را برای سفرتان پیش بینی کنید.

- از سبقت گرفتن در جاده برفی پرهیز کنید.

- هنگام کاهش دید، از خطوط میانی و کنار جاده در ادامه حرکت خود استفاده کنید.

- در جاده برفی، سطح چسبندگی جاده کاهش می‌یابد، پس با سرعتی کمتر از زمانی که جاده خشک است، حرکت کنید و سرعت خود را یکسان نگه دارید.

- از فرمان دادن و ترمز ناگهانی بپرهیزید.

- از فشار دادن ناگهانی پدال گاز یا برداشتن یکباره پا از روی آن خودداری کنید.

- از رانندگی در لبه و شانه‌های راه بپرهیزید.

- در یک سطح لغزنده، هنگامی که سرعت دارید، از عوض کردن ناگهانی دنده از سبک به سنگین خودداری کنید. (با احتیاط و با در نظر گرفتن سرعت و توجه به ترتیب کاهش دهنده‌ها اقدام شود)

- با توجه به کند شدن حرکت خودروها در روزهای سرد برفی، خونسردی و آرامش خود را حفظ کنید.

- هنگامی که برف آبکی که به برفاب معروف است در سطح جاده باشد، میان عاج لاستیک‌ها را پر می‌کند و در این شرایط، احتمال شناور شدن و سرخوردن خودرو و بروز تصادف به شدت افزایش پیدا می‌کند، در این وضعیت، کاملا احتیاط کنید.

- هنگام بکسواد کردن خودرو، از گاز دادن بی‌مورد و چرخاندن فرمان خودداری کنید، زیرا این کار خودرو را بیشتر در گل و برف فرو خواهد برد، مطمئن شوید، لوله اگزوز خودرو شما در برف و یخ فرو نرفته باشد.

- اگر خودرو شما در برف گیر کرد، با دست برف زیر لاستیک‌ها را کنار بزنید و اگر آسفالت یخ زده بود در صورت امکان از شن یا نمک و گونی استفاده کنید گونی‌ها را زیر چرخ‌ها قرارداده، به آرامی با دنده 2 شروع به حرکت کنید.

- چون در جاده برفی باید زمان کافی برای توقف خودرو داشته باشید، لازم است فاصله خود را با خودرو جلویی، دست کم سه برابر حالت عادی حفظ کنید، چراغ‌ها را روشن نگه دارید و برای جلوگیری از سرخوردن خودرو، آرام و به صورت قطع و وصل ترمز کنید و از ترمزهای ناگهانی بپرهیزید.

- جاهایی که در سایه قرار دارد، در فصل سرما و بعد از بارندگی، تا مدتی بعد، حالت یخ‌زدگی دارد هنگام عبور از این مکان‌ها، با احتیاط، سرعت پایین و با دنده سنگین حرکت کنید.

- هنگام بارش برف، از نور بالا استفاده نکنید.

- هنگام سفر در زمستان، همیشه مخزن بنزین را پر نگه دارید.

- از سرعت زیاد در راه‌های که دست‌انداز دارند، بپرهیزید.

- هنگام ایستادن در راه‌های شیبدار یخ زده، پس از توقف کامل، از ترمز دستی به تنهایی استفاده نکنید و پای خود را روی ترمز نگه دارید، زیرا چرخ‌ها عقب به تنهایی نمی‌توانند خودرو را نگه دارند.

- صبح زود، در برخی راه‌ها، بر روی آسفالت شبنم نشسته است که موجب یخ زدگی و لغزنده شدن جاده می‌شود بنابراین در این گونه وضعیت باید با احتیاط رانندگی کنید.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها