کد خبر : 35884

آموزش کامل رانندگی با خودروی دنده اتوماتیک (تصاویر)

آموزش کامل رانندگی با خودروی دنده اتوماتیک (تصاویر)

آموزش رانندگی با دنده اتومات در اصول رانندگی و کلیات هیچ تفاوتی با ماشین دنده‌ای ندارد. اما جزئیات تعیین کننده‌ای در مورد ماشین اتومات وجود دارد که پیش از آنکه اقدام به رانندگی کنید باید نحوه رانندگی با ماشین دنده اتومات را بیاموزید تا بهترین عملکرد را داشته باشید.

به گزارش خودروتک به نقل از تست درایو ، در صورتی که پیش‌تر با ماشین گیربکس دستی رانندگی کرده‌ باشید و اصول رانندگی را از پیش آموخته باشید اولین سوالی که در ذهنتان ایجاد می‌شود آن است که اساسا چه تفاوتی بین گیربکس دستی و اتومات وجود دارد؟

آموزش رانندگی با دنده اتومات چه تفاوتی با ماشین دنده‌ای دارد و چه نکاتی را باید رعایت کرد تا مشکلی پیش نیاید.

با ما همراه باشید تا نکات مربوط به نحوه رانندگی با ماشین اتومات را بیاموزید.

گیربکس دستی در مقابل گیربکس اتومات

توضیح وظیفه گیربکس به زبان ساده آن است که موتور اتومبیل نیروی اصلی حرکت را تامین می‌کند اما برای انتقال این نیرو به چرخ‌ها به گیبرکس نیاز خواهد داشت. گیبربکس میزان نیرویی که باید به چرخ‌ها برسد را تنظیم می‌کند.

زمانی که ماشین دنده‌ای در اختیار داشتید، با تغییر دنده می‌توانستید میزان نیرویی که به چرخ‌ها وارد می‌شود و در نهایت سرعت و شتاب را تنظیم کنید اما گیربکس اتومات این کار را به عهده گرفته و در ماشین اتومات دیگر نیازی به تنظیم دنده با سرعت نیست.

در آموزش رانندگی با دنده اتومات اولین نکته‌ای که بیش از هر چیز توجه شما را جلب می‌کند جای خالی کلاچ است. بدون شک کنترل دو پدال ساده‌تر از کنترل سه پدال با دو پاست!

نحوه رانندگی با دنده اتومات

همانطور که گفتیم در اتومبیل با دنده اتومات اجازه دسترسی به تنظیمات سرعت ماشین به راننده داده نمی‌شود. بهتر است بگوییم زحمت تنظیم سرعت ماشین با دور موتور دیگر بر دوش راننده نیست. اما سوال اینجاست که این مزیت است یا محدودیت؟

آموزش رانندگی با دنده اتومات بحث کلاچ و دنده نخواهد داشت. بنابراین یکی از دردسرهایی که بسیاری از افراد به آن دچار می‌شوند تغییر دنده و همزمان کلاچ گرفتن و غیره حذف می‌شود تمرکز بیشتری بر روی کنترل فرمان ماشین و سایر مسائل خواهد بود.

اما در جواب سوال رانندگی با ماشین اتومات لذت بخش‌تر است و دنده‌ای باید بگوییم که اول مشخص کنید کجا قرار است رانندگی کنید؟ اگر در یک بعدازظهر شلوغ در ترافیک سنگین ورودی یک شهر پر جمعیت گیر کرده باشید و هر دقیقه مجبور باشید چند سانتی‌متر به جلو حرکت کنید و مدام دنده و مدام کلاچ برای ساعت‌های طولانی بدون شک در این شرایط ماشین اتومات نسبت به دنده‌ای آسایش راننده را تامین می‌کند.

در مقابل افرادی که از رانندگی لذت می‌برند زمانی که در جاده‌ای خلوت و عریض با محدودیت سرعت بالا حرکت می‌کنند، با ماشین دنده‌ای توانایی کنترل سرعت و شتاب اتومبیل و رسیدن به شتاب دلخواه در زمان مشخص را بیش از ماشین اتومات خواهند داشت.

اموزش رانندگی گیربکس خودرو اتومات

موارد مهم در آموزش دنده اتومات

کارهای اولیه ماننده تنظیم صندلی، تنظیم آینه ماشین، کمربند و غیره انجام می‌شود. سوار شوید. پدال سمت راست گاز است و پدال سمت چپ ترمز.

در این مرحله باید با دنده اتومات آشنا شوید.

۴ بخش در همه ماشین‌های اتومات مشترک است:

Park (P): حالت P ماشین درواقع همان حالت پارک است. زمانی که دنده ماشین بر روی P قرار گیرد هر کاری کنید ماشین راه نمی‌افتد. شما خودتان ماشین را در حالت پارک قرار داده‌اید بنابراین ماشین حتی در صورتی که گاز بدهید حرکت نخواهد کرد.

اگر پیش از این با ماشین دنده‌ای رانندگی کرده باشید در شرایطی که ماشین روشن است و شما ایستاده‌اید، برای آنکه ماشین حرکت نکند باید ترمز بگیرید و ماشین خلاص باشد، اگرماشین خاموش است برای آنکه حرکت نکند باید خلاص نباشد. هیچ کدام از این پیچیدگی‌ها را ماشین اتومات ندارد. به همین دلیل آموزش رانندگی با دنده اتومات بسیار ساده‌تر است. کافیست بدانید اگر قرار است ماشین حرکت نکند دنده باید روی P قرار داشته باشد.

Reverse (R): معنای Reverse یعنی بازگشت به عقب. پس دنده R دنده عقب است. زمانی که دنده روی R باشد پای خود را از روی ترمز بردارید ماشین به عقب حرکت می‌کند.

Neutral (N): معنای Neutral یعنی دنده خلاص. اما کاربرد دنده N چیست؟ زمانی که پشت چراغ قرمز ایستاده‌اید دنده را روی N قرار داده و دستی را می‌کشید، زمانی که قرار است اتومبیل را پارک کنید، ترمز کنید، دنده را روی Nقرار دهید ، دستی را بکشید، دنده را روی P قرار دهید. دنده N حالتی است که در هر سرعتی که ماشین قرار داشته باشد، وضعیت را در همان سرعت نگه خواهد داشت.

Drive (D): این دنده مخصوص حرکت کردن است. زمانی که قرار است ماشین راه بیوفتد باید روی این دنده باشید. توجه داشته باشید که زمانی که دنده روی D باشد و پای خود را از روی ترمز برداشته باشید ماشین راه می‌افتد.

در برخی از ماشین‌ها بخشی برای دنده تعبیه شده که با اعداد ۱ و ۲ و ۳ نشان داده می‌شود. این اعداد تا حدودی اجازه دسترسی راننده را برای تغییر در میزان شتاب و سرعت فراهم می‌آورد.

آموزش رانندگی ماشین های اتومات

آموزش رانندگی با دنده اتومات

ماشین را به حرکت درآورید

هنگامی که پشت ماشین اتومات نشسته‌اید و قصد دارید ماشین را روشن کنید، ابتدا پای خود را روی ترمز فشار دهید، سپس سوئیچ را بچرخانید. توجه کنید اگر ماشین در حالت p نباشد و ماشین را روشن کنید بدون آنکه ترمز بگیرید ماشین راه میوفتد.

بنابراین پیش از استارت زدن وضعیت دنده را چک کنید. بهتر است اصولا پیش از استارت زدن پای خود را روی ترمز نگه دارید. نکته دیگر آن است که ترمز دستی در هنگام پارک معمولا بالا است. بالا بودن ترمز دستی هم به راه نیوفتادن ماشین پس از استارت کمک می‌کند.

حال ماشین روشن شده. مشخص کنید که قرار است رو به جلو حرکت کنید یا عقب. وقت آن رسیده که ترمز دستی را بخوابانید. حواستان باشد این مورد را از قلم نیندازید. جهت که تعیین شد، برای جلو رفتن دنده D وبرای عقب رفتن دنده R را فشار دهید.

هنوز پای شما روی ترمز است. حالا اگر پای خود را از روی ترمز بردارید ماشین راه میوفتد. بنابراین پیش از آنکه پای خود را از ترمز بردارید اطراف را بررسی کنید. آینه‌ها را چک کنید. راهنما بزنید. همه چیز که بررسی شد می‌توانید آرام پای خود را از روی ترمز بردارید. برای آنکه ماشین سرعت بگیرد باید کمی پدال گاز را فشار دهید. اگر دنده عقب گذاشتید نیازی به فشار دادن پدال گاز نیست. ماشین با سرعت مطمئن به عقب حرکت خواهد کرد.

برای آنکه سرعت را کم کنید و یا توقف کنید فقط کافیست ترمز را فشار دهید. کاهش سرعت در ماشین اتومات به وسیله تغییر دنده امکان پذیر نیست.

ماشین را متوقف کنید

زمانی که ماشین در حال حرکت است و قصد دارید آن‌را متوقف کنید ترمز را فشار دهید. زمانی که خودرو متوقف شد و در موقعیت مناسب برای پارک قرار گرفت، ابتدا دنده را در حالت N قرار دهید و ترمز دستی را بکشید. سپس پای خود را از روی ترمز بردارید و دنده را روی P بگذارید. حالا ماشین را خاموش کنید. در ادامه به صورت تیتر وار دستورالعمل حرکت و توقف را نام می‌بریم.

خلاصه توقف و حرکت

نحوه رانندگی با دنده اتومات – حرکت

همه چیز را کنترل کنید، کمربند را ببندید، پا روی ترمز، ترمز دستی خوابیده، دنده در حالت D، راهنما بزنید، اطراف را کنترل کنید، آرام پا را از روی ترمز بردارید.

نحوه رانندگی با دنده اتومات – توقف

کافیست ترمز کنید تا ماشین توقف شود. در محلی مناسب پارک کنید. خودرو که موقف شد پای شما هنوز روی ترمز است، دنده را روی N گذاشته ترمز دستی را بکشید، پا را از روی ترمز بردارید. دنده را در حالت P قرر دهید. می‌توانید ماشین را خاموش کنید.

بنابراین همواره ترمز گرفتن را فراموش نکنید. فراموش نکنید ترمز دستی را هنگام حرکت بخوابانید. فراموش نکنید ترمز دستی را پیش از خاموش کردن بکشید.

اموزش رانندگی دنده اتومات به زبان فارسی

در هنگام آموزش رانندگی با دنده اتومات باید نکات زیر به شما آموزش داده شود

شما باید بدانید که تغییر دنده بستگی به میزان فشار پای شما بر روی گاز دارد. تا الان تنها در مورد پدال ترمز صحبت کردیم. اما پدال گاز در ماشین اتومات حکم تعویض دنده را دارد. هر چقدر که بیش‌تر پای خود را روی پدال گاز فشار دهید دنده سبک می‌شود.

اگر فشار پای خود را از روی پدال گاز بردارید دنده سنگین می‌شود. هنگامی که در سراشیبی قرار دارید برای کنترل بیش‌تر روی ماشین از سه دنده‌ای که در اختیار شما قرار گرفته استفاده کنید تا دنده سنگین شود و مانع سرعت گرفتن شما شود. به طور کلی اگر در سراشیبی فشار گاز را هم کنید خود به خود دنده سنگین می‌شود.

نکته آخر اینکه به دستورالعمل توقف که ارائه شد دقت کنید. این کار شاید در مواقعی که خیابان شیب نداشته باشد اگر مو به مو اجرا نشود مشکلی پیش نیاید اما در شرایط سراشیبی یا سربالایی حتما باید ابتدا دنده را روی N بگذارید، سپس ترمز دستی را بالا بکشید و در آخر دنده را روی P بگذارید تا ایمنی تضمین شود. بنابراین این روند را به عادت تبدیل کنید تا همیشه به همین شیوه عمل کنید.

مواردی پیش می‌آید که دنده از حالت P خارج نمی‌شود و اصطلاحا قفل می‌کند. در این موارد بخشی کنار دنده تعبیه شده که با نام shift lock نام‌گذاری می‌شود. اگر سوئیچ و یا یک پیچ‌گوشتی را در این بخش وارد کنید قفل باز خواهد شد.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها