کد خبر : 3533

ضد یخ مناسب چه ویژگی هایی دارد و چگونه از آن استفاده کنیم؟

ضد یخ مناسب چه ویژگی هایی دارد و چگونه از آن استفاده کنیم؟

با فرا رسیدن فصل زمستان و کمتر شدن دما، بسیاری از رانندگان برای آماده سازی خودرو برای این فصل، ضدیخ تهیه کرده و آن را به خودرویشان می افزایند.

به گزارش خودروتک، ضدیخ ماده ای با غلظت و مواد ویژه است که از یخ زدن آب درون سیستم خنک کننده موتور جلوگیری می کند.

همچنین کارآیی های دیگری نیز دارد که آن را به ماده ای حیاتی برای خودرو تبدیل کرده، که باعث نرم و روان کار کردن موتور خودرو می شود.

خودرو چه نیازی به ضدیخ دارد؟

کاربرد ضدیخ

همانطور که گفتیم، ضد یخ مایعی است که به آب درون سیستم خنک کننده موتور افزوده می شود، و دمای یخ زدن آب را پایین تر می آورد.

به این معنا که آب در دمای 0 درجه یخ نخواهد زد. اگر این آب یخ بزند با مشکلات جدی ای مواجه خواهید شد.

یخ زدن آب خودرو باعث ایجاد مشکلاتی در رادیاتور و اجزای دیگر می شود، که هزینه تعمیر آن ها بسیار زیاد است.

علاوه بر جلوگیری از یخ زدن آب، ضدیخ نقطه جوش سرد کننده موتور را نیز افزایش می دهد، تا از گرم شدن بی اندازه جلوگیری کند.

این ماده همچنین از خوردگی موتور جلوگیری کرده و به انتقال گرما کمک می کند.

بهترین روش مصرف این مایع در موتور، استفاده از مخلوط ضد یخ و آب با نسبت ۵۰٪ است. برای مثال در خودرو پژو ۲۰۶ که حجم سیستم خنک کننده آن ۷ لیتر است، باید ۵/۳ لیتر آب را با ۵/۳ لیتر ضدیخ مخلوط کرده و در خودرو استفاده نمود.

نکته بسیار مهم این است که ضدیخ را نباید فقط در فصل سرد سال استفاده کرد، بلکه باید در تمام طول سال و آن هم به دلیل اهمیت حفظ موتور از خوردگی مورد استفاده قرار گیرد.

نتیجه اینکه مهم ترین وظیفه ضدیخ ، محافظت از خوردگی در موتور، بخصوص در فصل های گرم سال است. پس باید به خاطر داشته باشیم که وجود ضدیخ در موتور در تمام طول سال اهمیت بسیار زیادی برای حفظ دوام موتور دارد.

انواع ضدیخ

دو نوع ضد یخ غلیظ و مخلوط با آب وجود دارد. نوع دوم را خنک کننده موتور می نامند، و می تواند به صورت مستقیم افزوده شده و یا جایگزین شود.

نوع غلیظ را باید با آب مخلوط کرد که همانطور که بیان شد، معمولا به صورت 50% ضد یخ و 50% آب استفاده می شود. برای استفاده صحیح، دستورات خودرو را بررسی کنید.

نوع خنک کننده قابل استفاده براساس نوع نیازمندی سازندگان تجهیزات اصلی OEMs تعیین می شود.تعویض ضدیخ

نقش خنک کننده ها در موتور خودرو بسیار حیاتی است و در برقراری تعادل حرارتی و حفاظت در برابر خوردگی در تمام موتور خودرو تأثیر بسزایی دارد.

یک تحقیق در این زمینه نشان داده است که 60 درصد از موارد تخریب موتور در بخش موتورهای دیزلی مربوط به خنک کننده های نامناسب است. بنابراین استفاده از خنک کننده های با کیفیت مطلوب از تولیدکنندگان معتبر، شرایط مناسبی را در خصوص کارکرد موتور ایجاد کرده و مشکلات خوردگی را مرتفع می سازد.

منبع: ردیابان

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها