کد خبر : 34430

استفاده از سوخت CNG به خودرو آسیب می رساند؟

استفاده از سوخت CNG به خودرو آسیب می رساند؟

این روزها با توجه به سهمیه‌بندی بنزین، تمایل افراد به سمت خرید خودروهای گازسوز یا تبدیل به نوع دوگانه‌سوز بیش از پیش شده است.

به گزارش خودروتک به نقل از گسترش،  مدتی است که بحث دوگانه‌سوز کردن خودروها و استفاده از سوخت CNG بیش از پیش داغ شده است اما همچنان مسائلی در مورد این نوع خودروها مطرح است. ارزان بودن این سوخت باعث شد که با سهمیه‌بندی بنزین بسیاری از صاحبان خودروها به سمت دوگانه‌سوز کردن روی بیاورند و میزان خرید و فروش‌ها نیز افزایش پیدا کرد. یکی از مواردی که بسیاری از افراد در مورد آن‌ صحبت می‌کنند کاهش عمر پیشرانه و افت توان خودرو در زمان استفاده از سوخت CNG است. به همین دلیل برخی از افراد در تبدیل خودروها به نوع گازسوز دچار تردید شده‌اند.

در همین رابطه باید گفت به طور کلی سوخت CNG در تمامی حالت‌ها باعث کاهش راندمان خودرو و صدمه به پیشرانه نمی‌شود. اما اگر از CNG‌ در خودروهای بنزینی استفاده شود عمر پیشرانه کاهش پیدا می‌کند. علت اصلی نیز این است که روانکاری لازم در ورودی و خروجی سوپاپ‌ها و سیلندر انجام نمی‌شود و همین عامل به خردگی می‌انجامد.

اما زمانی که از بنزین استفاده می‌شود، این سوخت به صورت یک روانکار عمل می‌کند. این نکته را نیز باید گفت که به طور کلی در خودروهای بنزینی هنگامی که از سوخت CNG مورد استفاده قرار می‌گیرد تا حدود ۱۰ الی ۱۵ درصد افت توان به وجود می‌آید.

چندی پیش در همین زمینه مصاحبه‌ای  با رییس هیات مدیره انجمن صنفی CNG کشور صورت گرفت. محسن جوهری درباره کاهش عمر پیشرانه پس از تبدیل به نوع دوگانه‌سوز گفت: اگر پیشرانه خودرو پایه گازسوز باشد زمانی که از CNG استفاده می‌شود هیچ‌گونه مشکلی به وجود نمی‌آید و حداقل افت راندمان را خواهیم داشت زیرا پیشرانه بر اساس سوخت گاز طراحی شده است. اما زمانی که پیشرانه خودروی بنزینی که محفظه احتراق آن بر اساس همین سوخت طراحی شده را به گازسوز تبدیل می‌کنیم در این حالت مقداری افت راندمان و استهلاک داریم.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها