کد خبر : 33113

نکات طلایی برای خرید لاستیک خودرو

نکات طلایی برای خرید لاستیک خودرو

برای اطمینان از ایمنی و عملکرد مطلوب اتومبیل باید حتماً به وضعیت لاستیک‌های آن توجه کنید. لاستیک‌های معیوب نه تنها عملکرد خوبی ندارند؛ بلکه باعث افزایش مصرف سوخت هم خواهند شد. علاوه بر این در صورت استفاده از لاستیک صاف و مستعمل، شما در هنگام رانندگی در شرایط سخت آب و هوایی با مشکلات جدی مواجه خواهید شد.

به گزارش خودروتک به نقل از برترین ها ، به همین دلیل شما باید حتماً قبل از ترکیدکی و... لاستیک‌های اتومبیل خود آن‌ها را تعویض کنید.

بنابراین توصیه می‌کنیم که به عمر لاستیک‌های اتومبیل خود توجه کرده و در صورت عدم آگاهی کافی حتماً از افراد آشنا و کاربلد کمک بگیرد.

البته از آنجا که برای خرید لاستیک باید هزینه زیادی پرداخت کرد؛ حتماً باید قبل از خرید لاستیک به فاکتور‌های گوناگونی توجه کنید.

این کار باعث می‌شود که بهترین تصمیم ممکن را بگیرد و با اطمینان به لاستیک‌های جدید خود رانندگی کنید؛ لذا ما در برترین‌ها تصمیم گرفتیم که ۱۰ نکته مهم را برای راهنمایی شما قبل از خرید لاستیک‌های جدید بیان کرده و به این ترتیب از ضرر و زیانِ احتمالی شما جلوگیری کنیم.

اتومبیل خود را چک کنید

۱۰ نکته مهم برای خرید لاستیک جدید

در حال حاضر اکثر مردم بدون توجه به شرایط اتومبیل خود اقدام به خریداری لاستیک کرده و از ارزیابی وضعیت فنی اتومبیل غافل می‌شوند. شما حتماً باید از اتومبیلِ خود خارج شده و میزان سایش و آج لاستیک‌های قدیمی خود را بررسی کنید. با این کار احتمالاً متوجه خواهید شد که یک یا دو لاستیک شما بیشتر از لاستیک‌های دیگر سایش داشته و مستهلک‌تر هستند.

دلیل این پیشامد را می‌توان مشکلاتِ فنی مرتبط به جلوبندی و یا سیستم تعلیق اتومبیل دانست و برای رفع مشکل مذکور حتماً باید قبل از خرید لاستیک‌های جدید به یک تعمیرگاه و تعمیرکار خوب و فنی مراجع کنید.

آیا نیاز به لاستیک جدید دارید؟

۱۰ نکته مهم برای خرید لاستیک جدید

قبل از خرید لاستیک جدید حتماً لاستیک‌های فعلی خود را بررسی کنید. ساییدگی و پارگی لاستیک‌ها کاملاً آشکار و واضح بوده و برای تشخیص آن‌ها هیچ مشکلی نخواهید داشت. ولی برای بررسی آج لاستیک باید دست به کار شده و برای این کار می‌توانید از «تست پنی» یا سکه استفاده کنید. این کار در کشور‌های مختلف با سکه‌های گوناگون انجام می‌شود.

در ایران می‌توان از سکه ۱۰۰ تومانی استفاده کرده و آن را داخل آج لاستیک قرار داد. قسمتی که به روی آن اعداد (خط) حک شده را به سمت بیرون و پیش‌روی چشمان خود قرار دهید. اگر تاریخ ضرب سکه مشخص باشد؛ یعنی لاستیک شما وضعیت بسیار بدی داشته و باید آن را سریعاً تعویض کنید.

اگر مقداری از عبارت ریال مشخص بود؛ می‌توان هنوز هم از لاستیک استفاده کرد. ولی حتماً در اولین فرصت ممکن برای خرید لاستیک جدید اقدام کنید. اگر عبارت ریال به طور کامل مشخص بود؛ لاستیک وضعیت مناسبی داشته و فعلاً نیازی به تعویض آن ندارید. البته این روش خیلی دقیق نیست و معمولاً آپاراتی‌های حرفه‌ای از دستگاه دیجیتالی اندازه‌گیری آج لاستیک‌ها استفاده کرده و دقیق‌تر لاستیک‌ها را بررسی می‌کنند.

مشخصات سازنده اتومبیل را بررسی کنید

۱۰ نکته مهم برای خرید لاستیک جدید

قبل از انتخاب لاستیک جدید حتماً از سازگاری آن با وسیله نقلیه خود اطمینان حاصل کنید. خودروسازان معمولاً توصیه‌هایی در رابطه با اندازه و نوع لاستیک اتومبیل‌های خود داشته و برای اطمینان از عملکرد اتومبیل خود باید به توصیه‌های آن‌ها توجه کرد. شرکت‌های خودروسازی توصیه‌هایی در رابطه با اندازه، فشار باد و نوع لاستیک داشته و معمولاً آن‌ها را می‌توان در دفترچه راهنما و تعمیر و نگهداری اتومبیل‌های گوناگون دید.

همچنین در برخی از خودرو‌ها می‌توان اطلاعات یادشده را برروی رِکاب و یا چارچوب درب‌های اتومبیل مشاهده کرد. رعایت نکات مندرج در دفترچه راهنما و یا برچسب‌های اطلاعاتی لاستیک و فشار باد تایر‌ها تأثیر فراوانی در طولانی کردن عمر لاستیک‌های خودرو دارد.

به اعدادِ مندرج برروی لاستیک توجه کنید

۱۰ نکته مهم برای خرید لاستیک جدید

قبل از خرید لاستیک حتماً به اعداد مندرج برروی آن توجه کنید. این اعداد اطلاعاتِ مهمی از قبیلِ حداکثرِ وزن قابل تحمل، حداکثرِ سرعت قابل تحمل، تاریخ ساخت، پهنا و ابعاد لاستیک را به شما نشان می‌دهند؛ بنابراین حتماً در هنگام خرید لاستیک جدید به اعداد یادشده توجه کرده و آگاهانه تصمیم‌گیری کنید.

سه رقم اول از سمت چپ، بیانگر پهنای لاستیک برحسب میلی‌متر هستند. پس از اعداد یادشده شما عددی دو رقمی را خواهید دید. این عدد نشانگر نسبت ارتفاع دیواره لاستیک به پهنای آن برحسب میلی‌متر است. بعد از عدد دو رقمی مزبور معمولاً حرف «R» قرار دارد که نشانه رادیال بودن لاستیک است.

عدد دو رقمی آخر هم نشانگر قطر رینگ مورد استفاده برای لاستیک جدیدِ شما بوده و برحسب اینچ درج شده است. علاوه بر موارد یادشده می‌توان اطلاعاتی نظیرِ حداکثر فشار وارده، حداکثر فشار باد و حداکثر حرارت اصطکاک و چنگ‌زنی را برروی لاستیک‌ها مشاهده کرد.

به نوعِ لاستیک انتخابی توجه کنید

۱۰ نکته مهم برای خرید لاستیک جدید

آب و هوا و شرایط زندگی در مناطق مختلف جهان متفاوت است. اکثر اتومبیل‌ها از لاستیک‌های چهار فصل استفاده می‌کنند. این لاستیک‌ها برای استفاده در تمام روز‌های سال طراحی شده‌ا‌ند.

با این وجود لاستیک‌های زمستانی و تابستانی را نباید از قلم انداخت و گاهی به دلیل شرایط آب و هوایی و محیط زندگی، لاستیک‌های چهار فصل را باید کنار گذاشت؛ زیرا لاستیک‌های مزبور عملکرد مناسبی در مواجهه با سطوح یخی، یخ سیاه و... ندارند.

به عنوان مثال در جاده‌های زمستانی و یخی حتماً باید از لاستیک‌های زمستانی استفاده کرد؛ زیرا لاستیک‌های مزبور به دلیل نوع طراحی آج‌های خود باعث کنترلِ بهتر اتومبیل می‌شوند.

لاستیک زاپاس را فراموش نکنید

۱۰ نکته مهم برای خرید لاستیک جدید

هنگامی که برای تعویض لاستیک‌های فعلی اتومبیل خود اقدام می‌کنید؛ حتماً باید لاستیک زاپاس را بررسی کرده و در صورت نیاز آن را تعویض کنید. معولاً از لاستیک‌های زاپاس استفاده چندانی نشده و ممکن است که لاستیک زاپاسِ شما وضعیت خوبی داشته باشد. بعضی اوقات هم لاستیک زاپاس شما ساییدگی و پارگی مهمی نداشته و احتمالاً مکانیک شما توصیه می‌کند که استفاده از لاستیک یادشده مشکلی برای شما ایجاد نکرده و فعلاً جواب‌گوی نیاز شما خواهد بود.

به هر حال اگر لاستیک زاپاسِ شما شرایط ایده‌آلی نداشته و مشکل‌ساز می‌شود؛ حتماً برای تعویض آن اقدام کرده و سعی کنید که لاستیک زاپاس را حتماً منطبق با مدل، اندازه و... لاستیک‌های اصلی اتومبیل خود تهیه کنید.

قیمت لاستیک مهم است

۱۰ نکته مهم برای خرید لاستیک جدید

یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذار‌ترین نکات در خرید لاستیک‌های جدید را باید قیمت آن‌ها دانست. قیمت‌گذاری لاستیک‌های گوناگون و تفاوتِ ارزش آن‌ها نشانگرِ کیفیت، عمر و پایداری لاستیک است.

در حال حاضر معمولاً برای خرید لاستیک‌های پریمیوم باید بیشتر هزینه کرد؛ زیرا تولید آن‌ها محصول ماه‌ها تحقیق و توسعه است. علاوه بر این لاستیک‌های پریمیوم کیفیت، آج و عملکردِ بهتری داشته و از موادی درجه یک برای تولید لاستیک‌های مزبور استفاده شده است.

لاستیک‌هایی با قیمتِ متوسط عملکردی مشابه با لاستیک‌های پریمیوم دارند؛ اما کیفیت مواد مورد استفاده در آن‌ها به هیچ عنوان در حد و اندازه لاستیک‌های پریمیوم نیست.

در نهایت شما فقط لاستیک‌های ارزان قیمت را پیش‌روی خود خواهید داشت. این لاستیک‌ها شاید قیمت مناسبی داشته باشند؛ اما عمرِ کوتاهی داشته و باید با آن‌ها کنار بیایید.

به گارانتی لاستیک توجه کنید

۱۰ نکته مهم برای خرید لاستیک جدید

معمولاً تولیدکنندگان لاستیک دو نوع گارانتی را برای محصولات خود در نظر می‌گیرند. گارانتی نوع اول نقص، پارگی و بی‌کیفیتی آج‌های لاستیک را پوشش می‌دهد. ولی گارانتی نوع دوم خطرات ناشی از معیوب بودن لاستیک در جاده را شامل شده و خیال شما را راحت می‌کند.

البته باید به متن ضمانت‌نامه لاستیک‌سازان دقت کرد؛ زیرا بند‌ها و شرایط بسیاری در متن ضمانت‌نامه‌های یاد شده وجود دارد که به سادگی باعث فرارِ شرکت لاستیک‌ساز از عمل به تعهدات خود می‌شود. علاوه بر این برخی از تولید کنندگان لاستیک در صورت معیوب بودن محصول خود به راحتی اقدام به تعویض و جایگزینی آن‌ها خواهند کرد و این گزینه احتمالاً شما را کمی وسوسه خواهد نمود.

لاستیک در مصرف سوخت تأثیرگذار است

۱۰ نکته مهم برای خرید لاستیک جدید

نکته دیگری که باید در انتخاب لاستیک مورد توجه قرار داد این است که نوع لاستیک انتخابی در میزان مصرف سوخت اتومبیل شما تأثیرگذار خواهد بود. لاستیک‌های اصلی اتومبیل شما به بهینه‌سازی مصرف سوخت کمک کرده و تعویض آن‌ها می‌تواند آثار مثبت و منفی فراوانی برروی میزانِ مصرف سوخت اتومبیلِ شما داشته باشد.

برای برخی‌ها عملکرد و کشش اتومبیل از اهمیت بیشتری برخوردار بوده و میزان مصرف سوخت را در اولویت‌های خود قرار نمی‌دهند؛ بنابراین باید خودتان تصمیم‌گیری کرده و لاستیکی منطبق با احتیاجات و نیاز‌های خود خریداری کنید.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها