کد خبر : 3280

با انواع لاستیک خودرو آشنا شوید

با انواع لاستیک خودرو آشنا شوید

تایر به عنوان آخرین عضو گردنده از سیستم انتقال قدرت می باشدکه نقش مهمی را در کنترل خودرو بر عهده دارد.پس انتخاب لاستیک و نگهداری از آن از عوامل مهم برای عملکرد هر چه بهتر این عضو از سیستم محسوب می گردد. یکی از موارد قابل توجه در مورد تایر باد لاستیک است.

به گزارش خودروتک، لاستیک خودرو رابط بین اتومبیل‌ها و جاده‌ها هستند و طوری طراحی شده‌اند تا با شرایط جاده‌ای که در آن قرار دارند منطبق باشند. در این جا ۵ مورد از محبوب‌ترین مدل‌های مختلف لاستیک‌ خودرو که برای شرایط گوناگون رانندگی وجود دارند را معرفی می کنیم.

۱- لاستیک چهار فصل

اصطلاح “تایر چهار فصل ” توسط شرکت” Goodyear” در دهه ۱۹۷۰ به محبوبیت دست پیدا کرد. این نوع لاستیک برای تمام سطوح جاده و شرایط مختلف رانندگی طراحی شده است. لاستیک چهار فصل محبوب‌ترین نوع لاستیک‌ها در بسیاری از مناطق جهان است. در لاستیک چهار فصل رشته‌های نخ و ترکیبات لاستیک به طور مساوی برای ایجاد تعادل عملکردی در جاده‌های خشک و مرطوب در کلیه معابر زمستانی سرد و برفی ساخته شده‌اند. هر چند که برای هیچ فصل خاصی بهترین گزینه نیستند. این نقطه ضعف استفاده از این نوع لاستیک می‌باشد. اگر تمایل به استفاده از گزینه‌های تخصصی‌تری دارید انواع دیگر لاستیک‌ها را در ادامه مطالعه نمایید.

۲- لاستیک تابستانه

لاستیک‌های تابستانه به طور خاص برای فصل تابستان مناطق معتدل طراحی شده‌اند. لاستیک‌های تابستانه نسبت به لاستیک‌های چهار فصل در جاده‌های گرم و خشک بهتر عمل می‌کنند و برخی از مدل‌ها بیشتر برای استفاده کردن در جاده‌های خیس و دارای دست انداز مناسب هستند. کشش بهتر در جاده‌های گرم بدین معنی است که با این نوع لاستیک‌ها در روزهای گرم تابستان می‌توان سریعتر مسیر خود را طی کرد.

۳- لاستیک‌های دارای عملکرد  بالا

تایرهای با عملکرد بالا دارای قابلیت چنگ زنی بسیار عالی در سرعت‌های پایین و ثبات خوب و سر و صدای کم در سرعت‌های بالا هستند. قابل ذکر است که آنها در سر پیچ‌ها هم خیلی خوب عمل می‌کنند. در دوران گذشته خودروهای صندوق دار مدل بالا و اتومبیل‌های ورزشی فانتزی به تایرهای عملکرد بالا مجهز بودند. امروزه با افزایش کیفیت جاده‌ها، تایرهای عملکرد بالا در انواع ماشین‌های معمولی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اگرچه لازم به ذکر است که ویژگی چنگ زنی به جاده و ثبات و پایداری این نوع لاستیک ناشی از کیفیت رشته‌های نخی به کار رفته در این نوع لاستیک است. در نتیجه قیمت این لاستیک‌ها بالا است.

۴- لاستیک مناسب برای انواع جاده‌ها 

با تهیه لاستیک‌های تمام سطوح برای تردد در جاده‌های مختلف با وانت بار یا خودروهای شاسی بلند (SUV) دیگر مشکلی نخواهید داشت و به هر نقطه‌ای که دوست داشته باشید می‌توانید سفر کنید. حتی اگر جاده آسفالت نباشد، این لاستیک‌ها به راحتی از پس کار بر می‌آیند.

۵- لاستیک‌های یخ شکن (زمستانه)

این نوع لاستیک‌ها مناسب‌ترین لاستیک اتومبیل برای شرایط برفی و گل آلود هستند. البته هنگامی که مردم در مورد رانندگی بر روی برف صحبت می‌کنند، بیشتر نگران برف‌های نیمه ذوب شده هستند که معمولا با یخ و خاک در سطح جاده‌ها مخلوط شده‌اند. در صورتی که شما نیز از لیز خوردن بر روی سطح جاده در زمستان هراس دارید، توصیه می‌شود تا لاستیک خود را به یخ شکن تغییر دهید.

منبع: رگلاژ

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها