کد خبر : 32479

آیا خودرو خود را گازسوز کنیم؟

 آیا خودرو خود را گازسوز کنیم؟

بررسی عمکلرد خودروها با سوخت CNG با توجه به سهمیه بندی بنزین و اینکه خودروهای دوگانه سوز سهمیه نصف خودروهای بنزینی را دریافت کرده اند‌، می‌تواند حائز اهمیت باشد. احتمالا برخی از مالکان خودرو تصمیم می گیرند تا خودرو خود را دوگانه سوز کنند. این مطلب نکات اولیه را آموزش می دهد. اما حتما برای گازسوز کردن خودرو خود با مکانیک مورد اعتماد خود مشورت کنید.

به گزارش خودروتک به نقل از تسنیم، از سال 1287 هجری شمسی که اولین چاه نفت در مسجدسلیمان ایران کشف شد، گاز نیز همراه آن پیدا شد اما گازها سوزانده می‌شدند. اولین بار که ایرانیان به فکر استفاده از گاز افتادند سال 1344 بود که برای تغذیۀ کارخانۀ کود شیمیایی شیراز گاز طبیعی از گچساران به شیراز کشیده شد.

تولید خودرو نیز در همان زمان شروع شد. اما خودروها بنزینی ساخته می‌شد. این در حالی بود که فناوری موتورهای گازی برای خودرو از دهۀ 1310 در انگلستان و فرانسه و ایتالیا وجود داشت. با توجه به اقلیم ایران استفاده از منابع گستردۀ گازی بسیار ارزان‌تر از بنزین در می‌آمد. ضمن این که بنزین آلوده‌تر و به حال محیط زیست مضرتر بود.

غربی‌ها از سال 1353 بعد از بحران نفتی و گران شدن قیمت نفت در جهان تصمیم به جدی گرفتن موتورهای گازسوز گرفتند. اما برای اولین بار در تاریخ ایران طرح گازسوز شدن موتور خودروهای ایرانی به شکل گسترده در سال 1370 کلید خورد و اولین جایگاه سوختگیری گاز طبیعی در ایران در سال 1374 تاسیس شد. از آن زمان ایران اولین بار در تاریخ خود توانسته به استفادۀ گسترده از موتورهای گازسوز بپردازد و در سال 1380 توانست با 2 میلیون و 860 هزار دستگاه خودرو گازسوز، جایگاه اول جهان در ناوگان خودروهای گازسوز را به دست آورد.

لازم به ذکر است که انجمن جهانی خودروهای گازسوز در گزارش خود ایران را به عنوان دارنده بزرگ‌ترین ناوگان خودروهای گازسوز در جهان در سال 2011 معرفی کرد .

مسائل ایمنی در خصوص سوخت های گازی

عموماً خطر آتش سوزی در شرایط عادی کارکرد در واقع بسیار کم است. گاز CNG از هوا سبکتر است و در فضا پراکنده می‌شود. بخار LPG از هوا سنگین تر است و به تشکیل حوضچه در نزدیکی زمین تمایل دارد.

آیا یک موتور گازسوز داغ تر از یک موتور بنزینی است؟

موتورهای گاز سوز که از عملکرد بنزینی تبدیل به موتورگاز سوز شده اند دارای اگزوزهائی با درجه حرارت بیشتر می‌باشند. (موتور آنها داغ تر از موتورهای یگانه سوز بنزینی است)

دلایل : در موتورهای بنزینی ، تأخیر بنزین تأثیر خنک کننده ای در سیستم مکش سوخت و سیلندرها دارد.این امر در مورد گاز اتفاق نمی‌افتد.از طرفی یک مخلوط گازی تمایل به احتراق آهسته تری نسبت به بنزین دارد وممکن است به هنگام عبور و خروج از سوپاپها باز هم در حال سوختن باشد.

اتومبیل گاز سوز خود را برای بیش از 1 ساعت روی گاز "خاموش" نگذارید .

نحوه ی عملکرد بد : اگر خودروی خود را در حالی که روی گاز کار میکند خاموش کنید همین امر باعث می‌شود گاز بسیار متراکمِ بین پیستون و سوپاپ طی چند ساعت تشکیل یک فرمولی بدهد که سوپاپها و گاید آنان را خورده و چه بسا سیلندر را هم دچار خوردگی کند!

نحوه جلوگیری : در خودروی انژکتوری قبل از اینکه خودرو را خاموش کنید کلید انتخاب سوخت را در حالت بنزین قرار دهید سپس سوییچ را ببندید.

اما یک سوال همیشه برای راننده ها پیش میاید که آیا گاز برای موتور خودرو ضرر دارد یا نه؟

جواب این سوال بسته به نوع مصرف و نوع ماشین و نوع رانندگی دارد.

اولا اینکه فقط یکسری از خودروها قابلیت دوگانه سوز شدن را دارند و مابقی خودرو ها اگر دوگانه سوز بشوند به موتور فشار زیادی می آید.

دوما خودرو هایی که از صفر دوگانه سوز هستند سیستم گاز آنها کامپیوتری و هوشمند است و ضرر کمتری برای موتور دارد چون ECU گاز طبق شرایط سیستم گاز را تنظیم می‌کند و حتی ایمن تر هم هست.

سوما گاز LPG مناسب هیچیک از خودروهای انژکتوری نیست، چون علاوه بر موتور به سنسورهای خودروی شما صدمه می‌زند.

وقتی شما خودروی خودرا دوگانه سوز می‌کنید اولا به سرسیلند خودرو فشار میاید چون سرسیلندر خودردی شما تکسوز است. دوما به سیستم برقی و سنسوری خودرو صدمه می‌زند. سوما به سوزن های انژکتور صدمه می‌زند. چون تمام این قطعات را ECU گاز مدیریت میکند ولی گاز دستی نمی‌تواند. البته گاز دستی هم دارای کیت امولاتور هست ولی کارای ECU گاز را ندارد.

در کل خودروی دوگانه سوز کارخانه ای بهتر است اما کار کردن روی گاز بر روی این موارد بشدت ممنوع است :

زمان سرد بودن – سربالایی- زمان روشن بودن کولر- سرعت بالا- شتاب گیری

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها