کد خبر : 30918

۷ نکته طلایی درباره خرید و تعویض لنت‌ ترمز خودرو

۷ نکته طلایی درباره خرید و تعویض لنت‌ ترمز خودرو

انتخاب لنت به این موارد مربوط می‌شود؛ از جمله این مواد عبارتند از: رانندگی در منطقه کوهستانی، شرایط آب وهوایی، الگوی ترافیکی مسیر رفت و آمد، حمل کاروان و یا تریلر با ماشین، رو به‌رو شدن با چاله‌های آب و... مواردی هستند که قبل از خرید لنت ترمز باید در نظر گرفته شوند.

به گزارش خودروتک به نقل از برنا؛ دیر یا زود شما باید تصمیم بگیرید که ماشین‌تان به چه اندازه تعمیر نیاز دارد.

به ویژه قسمت‌هایی که به طور مرتب نیاز به تعمیر و یا تعویض دارند. یکی از مواردی که باید بسیار جدی گرفته شود، سیستم ترمزهای ماشین است که با ایمنی سرنشینان رابطه مستقیم دارد. در این بین لنت‌ها ترمز نسبت به سایر قسمت‌های سیستم ترمز زودتر نیاز به تعویض دارند.

خبر خوب در رابطه با لنت‌های ترمز این است که در بازار انواع مختلفی از آن‌ها یافت می‌شوند و شما می‌توانید لنتی که مناسب خودروی شما است را خریداری کنید.

نوع لنتی را که می‌خواهید خریداری کنید، بسته به میزان پولی که دارید، انتخاب کنید. شما نمی‌توانید در مورد خرید لنت زمان را به عقب بیاندازید، چرا که لنت‌ها وظیفه توقف ماشین را بر عهده دارند و در صورت تمام شدن و یا شکستن کفشک‌ها، شما برای توقف ماشین راهی به جز برخورد با اجسام و محیط اطراف ندارید که چنین چیزی در بیشتر مواقع با حادثه‌های جانی و مالی سنگین همراه می‌شود.

انتخاب لنت‌های پرچی و یا چسبی

تمام لنت‌های ترمز جهت ایجاد اصطحکاک نیاز به یک لایه نرم تر روی لایه فلزی خود دارند، سازندگان لنت ترمز به دو روش این اصطحکاک را ایجاد می‌کنند یا با چسبانیدن لایه نرم روی لایه فلز و یا با پرچ کردن این کار را انجام می‌دهند، تا کنون هیچ روش بهتری، جایگزین این دو روش نشده است. این کار باعث می‌شود تا عمر لنت‌ها طولانی‌تر شود. در هر حال لنت‌های ترمز به مرور زمان با ترمز گرفتن زیاد تمام می‌شوند و نیاز به تعویض پیدا می‌کنند. لنت‌های ترمز به نحوی طراحی شده‌اند که وقتی رو به پایان باشند، صدای سوت و یا جیغ مانندی از سمت آنان شنیده می‌شود که این نشان دهنده آن است که لنت‌های ترمز باید عوض شوند. اگر در هنگام شنیدن این صداها، لنت‌ها را عوض نکنید؛ به مرور زمان تیغه‌های فلزی دیسک ماشین با لبه‌های فلزی لنت‌ها تماس پیدا می‌کند که همین امر می‌تواند باعث شکسته شدن کفشک‌های ترمز و یا خط افتادن دیسک‌های چرخ شوند که می‌تواند بسیار خطرناک و گاها پر هزینه باشد.

قبل از خرید لنت ترمز دقت کنید چه نوع لنتی مورد نیاز ماشین‌تان است

وقتی لنت ترمز شما رو به پایان باشد، ناچارا باید لنت‌ها را تعویض کنید. برای انتخاب لنت مواردی را باید رعایت کنید که ماشین شما به طور مثال: در چه مسیرهایی بیشتر تردد می‌کند. چرا که انتخاب لنت به این موارد مربوط می‌شود؛ از جمله این مواد عبارتند از: رانندگی در منطقه کوهستانی، شرایط آب وهوایی، الگوی ترافیکی مسیر رفت و آمد، حمل کاروان و یا تریلر با ماشین، رو به‌رو شدن با چاله‌های آب و... مواردی هستند که قبل از خرید لنت ترمز باید در نظر گرفته شوند.

جنس لنت‌های ترمز

در بازار لنت‌های ترمز در انواع مختلف همچون مواد آلی، مواد نیمه فلزی، مواد فلزی و سرامیکی عرضه می‌شوند. قبل از خرید لنت ترمز مهم است که مواد به کار رفته در ساخت لنت‌های ترمز را در نظر داشته باشید.

معرفی و کارایی لنت‌های مختلف

لنت‌های اورگانیک: برخی لنت‌های ساخته شده برای ماشین‌ها از مواد آلی هستند، این نوع لنت‌ها با سایر اجزای ترمز همخوانی خوبی دارد و می‌توان از آن برای کارهای سبکی که ماشین‌ها انجام می‌دهند، بهره برد. اما وقتی ماشین شما به یک تریلر و یا کاروان وصل باشد و در مسیرهای طولانی رفت و آمد داشته باشید، این ترمز نمی‌تواند انتخاب خوبی باشد. علاوه بر این‌ها در هنگام برخورد با آب، وقتی با این گونه لنت ترمز می‌کنید، توان کمی برای توقف ماشین دارند.

لنت‌های نیمه فلزی: بهتر است این گونه لنت‌ها را نیمه فلزی بنامیم، چرا که در آن از یک کامپوزیتی از فلزات نرم برای اصطحکاک تعبیه شده است که قدرت ترمز کردن را افزایش می‌دهد. با این وجود، روتورها یا درام‌ها این نوع لنت‌های نیمه فلزی کمی زودتر از لنت‌های اورگانیکی از بین می‌روند، اما در کل انتخاب خوبی است.

لنت‌های به طور کامل فلزی: این نوع ترمز از کیفیت و بهره‌ وری بالایی برخوردار است، اما قیمت‌شان کمی گرانتر بوده و در ضمن روتور و درام‌ها در این نوع سیستم ترمز زودتر از لنت‌های نیمه فلزی نابود می‌شوند.

لنت ترمزهای سرامیکی: این نوع لنت ترمز به مراتب گرانتر از سه نوع قبلی از لنت‌های ترمز است، اما از کارایی بسیار بالایی برخوردار بوده و نیز مدت زمان گارانتی این گونه لنت‌ها نیز بیشتر است. از نقطه ضعف‌های لنت‌های سرامیکی این است که آن‌ها در دمای بالا کارایی خوبی دارند و این مورد بیشتر برای ماشین‌های پرتحرک مسابقه‌ای خوب است. همچنین این ترمزها وقتی سرد و یا مرطوب باشند، اصلا کارایی خوبی ندارند و ترمز ضعیفی را ارائه می‌دهند.

انتخاب لنت ترمز نیمه فلزی انتخاب اکثر راننده‌ها

لنت ترمزهای نیمه فلزی بیشترین کارایی را در خودروهای سواری دارند. همچنین قیمت بسیار مناسب آن باعث شده که مردم استقبال بیشتری از این نوع لنت‌ها داشته باشند. بیشتر خودروسازهای جدید لنت ترمز ماشین‌های خود را از جنس لنت‌های نیمه فلزی ارائه می‌دهند. زیرا این خودرو سازان اعتقاد دارند که روتورها و درام‌های خودروهای‌شان در مقابل لنت‌های نیمه فلزی تحمل بیشتری از خود نشان می‌دهد و دیرتر خراب می‌شوند. با این حال اگر شما بیش از حد از خودروی خود کار می‌کشید، به طور مثال از کاروان و یا تریلر استفاده می‌کنید و در مسیرهای کوهستانی تردد می‌کنید، بهتر است از از لنت ترمزهای بالاتر استفاده کنید. لنت ترمز‌هایی چون تمام فلزی و یا سرامیکی می‌توانند گزینه مناسبی باشند؛ به عبارت دیگر انتخاب لنت ترمز مناسب بستگی به کارکرد شما با ماشین‌تان دارد. این مسئه با جان شما در ارتباط است، پس جدی گرفتن آن امری بسیار ضروری است.

هنگام تعویض لنت ترمز، تمام سیستم ترمز را بررسی کنید

فرد عاقل در هنگام تعویض لنت ترمز تمام سیستم ترمز را بررسی می‌کند و حتی اگر اشخاص دیگری این کار را می‌کنند، از آن‌ها می‌خواهد تا تمام موارد ایمنی ترمز ماشین‌ را مورد بررسی قرار دهد. فقط نو و سالم بودن لنت‌ها برای گرفتن ترمز کافی نیست. شما باید از کارایی درام و روتورها و دیگر بخش‌های سیستم ترمز مطمئن باشید که دچار نقص نشده باشند. زیرا سیستم ترمز یکپارچه بوده و اگر بخشی از آن دچار مشکل شود، ممکن است، در تمام سیستم اختلال ایجاد کند. این امر بسیار ضروری است که در هنگام عوض کردن لنت‌های ترمز حتما روغن ترمز جدید، جایگزین روغن ترمز قدیمی شود. هر ماده شیمیایی و غیر شیمیایی در یک مدت زمان خاص کارایی مفیدی دارد، حتما زمان عمر مفید روغن ترمز را در نظر داشته باشید.

تفاوت بین ترمزهای عقب و ترمزهای جلو

لنت ترمزهای چرخ‌های عقب و جلوی ماشین گاها با هم تفاوت دارند. لنت ترمزهایی که برای لاستیک‌های جلو تعبیه شده با یک صفحه دیسکی صاف که با چرخ‌های جلو به طور مستقیم در ارتباط است، درست شده است که در اصطلاح به آنها ترمزهای دیسکی می‌گویند. اما کفشک‌های ساخته شده، برای چرخ‌های عقب اغلب روی محور عقب درون یک کاسه که چرخ‌ها روی آن سوار هستند، قرار می‌گیرند. به این نوع ترمزها، ترمزهای کاسه‌ای می‌گویند. این نوع سیتم بیشتر در محور عقب اتومبیل‌ها و کامیون‌ها یافت می‌شود. ترمزهای کاسه‌ای قطعات ریز بیشتری دارند و تعمیرشان هم مشکل‌تر است، ولی تولیدشان کم هزینه‌تر است و از مکانیسم ساده‌ای نسبت به ترمزهای دیسکی برخوردار هستند. در رانندگی‌های پرتنش بیشتر فشار ترمز ماشین روی ترمزهای جلو است، از این برای جلوگیری از ترمز کردن‌های اضافی از ترمز دستی استفاده می‌کنند.

دلیل برتری ترمزهای دیسکی نسبت به ترمزهای کاسه‌ای

همانطور که در بالا ذکر شد؛ ترمزهای دیسکی که در جلوی وسیله نقلیه واقع شده‌اند، باید فشار بیشتری را نسبت به ترمزهای عقب متحمل شوند، در نتیجه آنها باید با کیفیت بالاتری ساخته شوند تا کارایی بیبشتری از خود نشان دهند. اولین نمونه از ترمزهای دیسکی توسط طراحان خودرو و طراحان هواپیما ساخته شد. آن‌ها می‌خواستند بهترین راه برای کاهش سرعت ماشین، بدون سوزاندن لنت‌های ترمز تجربه کنند. بعد از مدتی این فناوری روی خودروهای سواری که به صورت تجاری تولید می‌شدند، پیاده شد تا با این روش میزان ساییده شدن و بریدن ترمزها را کاهش دهند.

از آنجایی که محور عقب خودروها در هنگام ترمز فشار کمتری را تحمل می‌کند، از این روی سعی کرده‌اند که ترمزهای ارزانتری هم چون ترمزهای کاسه‌ای را برای محورهای عقب در نظر بگیرند. از این رو بیشتر اتومبیل‌ها و کامیون‌ها در محور عقب‌شان از این نوع ترمز بهره می‌برند. با این حال، خودروهای پیشرفته‌تر و کامیون‌های سنگین‌تر، به دلیل قابلیت برتر در ترمزگیری، معمولا دارای ترمزهای دیسکی در هر دو محور (جلو و عقب) هستند. ترمزهای دیسکی گرما را کمی بهتر از ترمزهای کاسه‌ای از خود عبور می‌دهند. این بدان معنی است که کارایی‌شان نسبت به ترمزهای دیسکی در شرایط گرمای زیاد بهتر است. علاوه بر این‌ها ترمزهای دیسکی در محیط خیس و یا داغ کارایی بیشتر نسبت به ترم‌های کاسه‌ای از خود نشان می‌دهد.

 

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها