کد خبر : 29765

وقتی خودرو آتش گرفت چه کنیم؟

وقتی خودرو آتش گرفت چه کنیم؟

در آمریکا ‌تخمین زده می‌شود که در هر ساعت به‌طور متوسط ۳۳ ماشین آتش می‌گیرد. به دلایل متفاوتی ممکن است که ماشین آتش بگیرد، بیشتر علت آن ربطی به تصادفات ندارد و به خاطر عدم نگهداری مناسب است، از نشت بنزین تا نصب و نگهداری ناصحیح باطری می‌تواند علت آتش‌سوزی باشد

به گزارش خودروتک ، نگه‌داری مناسب چیزی است که شما روی آن کنترل دارید و می‌توانید به‌صورت منظم انجام دهید.

همان‌قدر هم مهم است که اگر زمانی ماشینتان آتش گرفت آماده‌باشید و بدانید چه باید بکنید.

این وظیفه‌ی راننده است که از جان خودش و مسافرانش در زمان حوادث محافظت کند.

بخش ۱ – تشخیص علائمی که نشان می‌دهد ماشین شما در حال آتش گرفتن است

۱- آتش‌سوزی ممکن است در نقطه‌ای اتفاق بیافتد که از دید شما خارج باشد درنتیجه از -علائمی که نشان می‌دهد ماشین شما آتش‌گرفته است آگاه باشید . در نظر داشته باشید که در زمان آتش گرفتن ماشین یک یا چندین علائم زیر ممکن است وجود داشته باشد:

  • سطح سوخت و یا روغن تغییرات زیادی دارد
  • دمای موتور به‌شدت افزایش پیدا می‌کند
  • اگزوز صداهای خیلی بلندی و یا صدای شدیدی مانند ترکیدن ایجاد می‌کند
  • فیوزهای ماشین به‌سرعت در حال ترکیدن هستند
  • نشت سوخت و یا روغن مشاهده می‌کنید (اگر بیرون ماشین هستید)
  • ماشین گرم‌تر از حالت عادی به نظر می‌آید
  • بوی دود، پلاستیک سوخته احساس می‌کنید
  • دود مشاهده می‌کنید
  • شعله‌‌ی آتش مشاهده می‌کنید

۲- اگر هر یک از علائم بخش قبلی را احساس کردید درنگ نکنید و سریعاً ماشین را نگه‌دارید.

این بهتر است که یک علامت اشتباه باشد و مطمئن شوید تا اینکه ماشین آتش بگیرد.

عکس العمل مناسب در مقابل آتش گرفتن ماشین

۱-آرام بمانید. این‌یک تجربه‌ی ترسناک است آما وحشت‌زده شدن عکس‌العمل مناسب و به‌موقع را سخت‌تر می‌کند

  • اگر کودکان یا مسافران ترسیده‌اند سریعاً آن‌ها را زبانی آرام کنید. محکم و آرام با آن‌ها صحبت کنید تا آن‌ها بدانند که باید چه‌کاری بکنند تا از ماشین سریعاً خارج شوند.

۲- یک محل مناسب برای پارک سریع ماشین پیدا کنید. این کار را بااحتیاط انجام دهید. چک کنید که ماشین دیگری مسیر شمارا نمی‌بندد و با علائم مناسب به رانندگان دیگر اطلاع دهید که شما می‌خواهید توقف کنید.

  • یک جای پارک مناسب پیدا کنید. ممکن است همیشه کنار جاده نباشد. ممکن است یک میدان، ایستگاه اتوبوس و یا پیاده‌رو باشد (حواستان به عابرها باشد)

۳-سوئیچ ماشین را در حالت خاموش قرار دهید. اگر علت آتش‌سوزی به خاطر کارکرد ناصحیح مسیر سوخت و یا نشتی لوله‌های سوخت باشد، خاموش کردن موتور باعث قطع شدن جریان سوخت می‌شود که ممکن است حتی از پخش شدن آتش به نقاط دیگر جلوگیری کند.

ماشین را در حالت پارک قرار دهید و ترمزدستی را بکشید. ماشین آتش‌گرفته‌ی در حال حرکت خیلی خطرناک است.

۴-ماشین را سریعاً ترک کنید. به‌عنوان راننده این وظیفه‌ی شما است که تمام مسافرها و حیوانات داخل ماشین را از ماشین خارج کنید. همان‌طور که خودتان از ماشین خارج می‌شوید، به مسافران بگویید که دنبال وسایلشان نباشند و سریعاً ماشین را ترک کنید. اگر امکان پذیر است درب‌های ماشین را ببندید زیرا این کار باعث می‌شود آتش‌سوزی برای زمان بیشتری کنترل شود.

  • به افرادی که نقص عضو دارند، سالمند هستند و یا خیلی کوچک هستند و برای خارج شدن کمک نیاز دارند کمک کنید. اگر نیاز است که مسافری را به‌صورت فیزیکی خودتان از ماشین خارج کنید آن را به دیگر مسافران واضح بگویید و آن‌ها را هدایت کنید و به سمت مسافری که کمک نیاز دارد بروید.
  • اگر حیوانی در قفس دارید و داخل ماشین است در صورت خطر نداشتن قفس آن را بازکنید تا خارج شود. سگ‌ها اگر مسیرشان باز باشد خودشان می‌توانند از ماشین خارج شوند. با صدای خود دستور بدهید تا از ماشین خارج شود.

5- از ماشین دور شوید. حداقل به فاصله‌ی ۳۰ تا ۴۵ متر از ماشین فاصله بگیرید تا هم از آتش و هم حرارت و هم دودهای سمی که در زمان انفجار از ماشین بلند می‌شود در امان بمانید.

  • اگر مسافری سمت ماشین می‌رود تا وسایل شخصی‌اش را بردارد، جلوی آن‌ها بگیرید زیرا ماشین در حال سوختن بسیار خطرناک است. ایمنی مسافران مهم‌تر از وسایلشان است زیرا وسایل قابل جایگزین هستند ولی جان انسان برگشت‌ناپذیر است.

۶-چک کنید که تمام مسافران و همراهان در محل امنی هستند. از آن‌ها بخواهید که در یک محل امن کنار یکدیگر بمانند تا مطمئن شوید که می‌دانید همه‌ی مسافرها کجا هستند و ناگهان به سمت ماشین‌های در حال حرکت و یا ماشین آتش‌گرفته نمی‌روند.

۷-به آتش‌نشانی اطلاع دهید و تماس بگیرید و محل دقیق خودرو را به آن‌ها بگویید. شماره‌ی آتش‌نشانی 125 است و آن را حتماً به خاطر داشته باشید.

  • اگر به هر دلیلی شما نمی‌توانید تماس بگیرید از یک عابر و یا یکی از مسافران بخواهید تا سریعاً با آتش‌نشانی تماس بگیرد.

۸-منتظر بمانید تا آتش‌نشانی برسد. به‌هیچ‌عنوان به سمت ماشین نروید و فاصله‌ی ایمن را حفظ کنید.

۹-به دیگران اخطار بدهید که از ماشین فاصله بگیرند. هرکسی که به ماشین نگاه می‌کند و یا عابران کنجکاو هشدار دهید که فاصله بگیرند. اگر وسیله‌ای دارید که به‌وسیله‌ی آن می‌توانید اخطار دهید به ماشین‌هایی که به سمت ماشین شما می‌آیند اخطار دهید تا فاصله‌شان را حفظ کنند.

بخش ۳ – آتش را خودتان خاموش کنید

۱-اگر فقط شرایط زیر وجود داشت خودتان شروع به خاموش کردن آتش بکنید:

  • اگر آتش‌خاموش‌کن مناسب مانند کپسول آتش‌نشانی دارید.
  • اگر می‌توانید به کپسول آتش‌نشانی بدون خطر دسترسی داشته باشید.
  • طریقه‌ی استفاده از کپسول آتش‌نشانی را می‌دانید. حتماً باید کاملاً با کار کردن با آن آشنایی داشته باشید
  • آتش قابل‌مشاهده، کوچک است و به بخش‌های نزدیک باک سوخت نفوذ نکرده است.
  • بوی سوختن پلاستیک نمی‌آید، زیرا دود پلاستیک خیلی سمی است (مگر اینکه ماسک مناسب دارید)
  • اگر ماشین شما گازسوز نیست. اگر ماشین شما گازسوز است باید بااحتیاط خیلی زیاد و بعد از بستن شیر اصلی منبع گاز کار خاموش کردن انجام شود. اگر شما نمی‌دانید که چگونه باید این کار را انجام دهید، شما به‌هیچ‌عنوان نباید این کار را خودتان انجام دهید زیرا ممکن است کپسول گاز منفجر شود. اگر خودتان این کار را انجام می‌دهید و مطمئن هستید که شیر اصلی بسته‌شده است این کار را بااحتیاط خیلی زیاد انجام دهید.
  • اگر شرایط بالا وجود داشت، می‌توانید خودتان شروع به خاموش کردن آتش بکنید. اگر آتش خارج از کنترل است، یا دود سیاه خیلی زننده وجود دارد و یا اطمینان کافی را ندارید، به‌هیچ‌عنوان خودتان سعی نکنید که آتش را خاموش‌کنید

۲- اگر ایمنی کافی وجود داشت آتش را خاموش‌کنید . اگر تصمیم گرفته‌اید که ایمن است و می‌توانید خودتان آتش را خاموش‌کنید و باکار کردن با کپسول آتش‌نشانی آشنایی دارید به‌صورت زیر سعی کنید که آتش را خاموش‌کنید:

  • آتش در کاپوت ماشین. قفل کاپوت ماشین را آزاد کنید—هیچ کاری به‌غیراز آزاد کردن آن انجام ندهید. در کاپوت را باز نکنید زیرا این کار ممکن است که به آتش اکسیژن برسد و آتش ناگهان زیاد شده و به شما آسیب برساند. از مقداری که کاپوت بازشده است از همان‌جا کف کپسول را داخل کاپوت ماشین بپاشید.
  • آتش داخل اتاق ماشین. کف کپسول را مستقیماً به سمت آتش قابل‌مشاهده بپاشید.

۳-از آتش غیرقابل‌کنترل دور شوید. اگر تلاش شما برای خاموش کردن آتش نتیجه نداد و یا این‌که شعله‌ی آتش و دود آن بیشتر شد از آتش دور شوید.

بخش ۴ – آتش سوزی ماشین در تونل

۱-نشانه‌هایی که ماشین آتش‌گرفته است که در بخش ۱ این آموزش گفته شد را بخوانید.

۲-در سمتی از تونل که در حال رانندگی هستید کنار بیاید و ماشین را پارک کنید.

۳-سوئیچ ماشین را خاموش‌کنید. و فلاشر ماشین را روشن کنید.

اگر فاصله‌ی شما تا خارج شدن از تونل کم است و ایمن است به بیرون بروید و ماشین را خارج از تونل پارک کنید.

۴-از ماشین خارج شوید. مواظب ماشین‌های در حال عبور باشید. درها را ببندید؛ و مطمئن شوید تمام مسافران و حیوان‌ها از ماشین خارج‌شده‌اند.

۵-جایی که ایمن است و درصورتی‌که آتش کوچک و قابل‌کنترل است آن را خاموش‌کنید. آموزش‌های بخش بالا جهت استفاده از کپسول آتش‌نشانی را انجام بدهید

  • دنبال کپسول آتش‌نشانی در داخل تونل بگردید. اکثر تونل‌ها کپسول آتش‌نشانی دارند. درحالی‌که دنبال کپسول می‌گردید مواظب ماشین‌های در حال عبور باشید.
  • آتش در کاپوت ماشین. قفل کاپوت ماشین را آزاد کنید—هیچ کاری به‌غیراز آزاد کردن آن انجام ندهید. در کاپوت را باز نکنید زیرا این کار ممکن است که به آتش اکسیژن برسد و آتش ناگهان زیاد شده و به شما آسیب برسان مقداری که کاپوت بازشده است از همان‌جا کف کپسول را داخل کاپوت ماشین بپاشید.
  • آتش داخل اتاق ماشین. کف کپسول را مستقیماً به سمت آتش قابل‌مشاهده بپاشید.
  • با آتش‌نشانی تماس بگیرید حتی اگر آتش خاموش شده است. اگر تلفن شما آنتن نمی‌دهد دنبال تلفن اضطراری داخل تونل بگردید که معمولاً روی دیواره‌های تونل قرار دارد. همچنین زمانی که به سمت تلفن می‌روید مراقب ماشین‌های دیگر باشید

۶-اگر نتوانستید که آتش را خاموش‌کنید. از ماشین خارج شوید. با موبایل خود و یا تلفن اضطراری داخل تونل برای کمک با آتش‌نشانی تماس بگیرید. می‌توانید با شخص که تماس گرفته‌اید مشاوره گرفته و کمک بگیرید. خوب است  در صورتی که که راه‌های اضطراری تونل باز بود و در دسترس بود از تونل خارج شوید. اگر این کار امکان‌پذیر نبود و ماشین شدیداً شعله‌ور بود سریعاً از ماشین دور شوید زیرا گازهای انتشار شده سریعاً تونل را پر می‌کنند و این گازها بسیار سمی هستند.

۷-اگر آب از سیستم اطفا حریق پاشید تعجب نکنید. تونل‌هایی که دارای رسیدگی و نگه‌داری مناسبی هستند دارای حس‌گرهای اعلام حریق هستند و در صورت آتش‌سوزی سیستم اطفا حریق را فعال می‌کنند

  • به‌هیچ‌عنوان به سمت آب‌پاش سیستم اطفا حریق رانندگی نکنید.

بخش ۵ – کارهای بعد از خاموش شدن آتش

۱-از آتش‌نشان‌ها بپرسید که چه زمانی ایمن است تا به ماشین نزدیک شوید و وقتی ایمن بود از ماشین برای گرفتن خسارت بیمه عکس بگیرید.

  • اگر می‌خواهید چیزی از ماشین بردارید از آتش‌نشان‌ها اول بپرسید که این کار ایمن است یا نه.

۲- از آتش‌نشان‌ها بپرسید که آیا ایمن است تا سر باطری ماشین را جدا کنید. ممکن است خودشان این کار را انجام داده باشند ولی شما مطمئن شوید که انجام‌شده است.

۳- با نماینده‌ی بیمه‌ی ماشینتان تماس بگیرید و مدارک و گزارش‌های موردنیاز جهت دریافت خسارت از بیمه را از آن‌ها بپرسید. حتماً با مشاوران بیمه مشاوره کنید تا بعداً مشکلی ایجاد نشود. ماشین باید قبل از حمل توسط مکانیک و مکانیک برق خودرو که توانایی لازم را دارد کامل چک شود و سپس حمل شود.

نکته ها

  • نگه‌داری و سرویس منظم ماشین به دلایل زیادی خیلی مهم هستند و کلید کاهش حوادث آتش‌سوزی هستند.
  • یک کپسول آتش‌نشانی در محلی که به‌راحتی قابل‌دسترس باشد در ماشین داشته باشید. روی آن وسایل نریزید که از دسترس شما خارج شود.
  • بطری آب را در روزهای گرم داخل ماشین رها نکنید. آب می‌تواند نور خورشید را جذب کرده و به سطح قابل اشتعال بازتاب دهد مانند یک‌ذره بین و باعث فراهم کردن گرمای موردنیاز جهت آتش‌سوزی شود. ریسک آتش گرفتن از این طریق کم است ولی ممکن است همین نکته‌ی کوچک باعث آتش‌سوزی شود
  • خوب است که یک لباس که داری خاصیت بازتابش نور است و در شب کاملاً مشخص است در ماشین داشته باشد. لباس‌های نقره‌ای و یا نارنجی که نور را منعکس می‌کنند عالی هستند و در تونل و هوای تاریک رانندگان دیگر می‌توانند شمارا ببینند. آن را درجایی از ماشین نگه‌دارید که قابل‌دسترس باشد.
  • هرسال یک‌بار تمرین فرار از ماشین در صورت وجود آتش را با مسافران و خانواده‌ی خود انجام دهید. این کار باعث می‌شود در صورت آتش‌سوزی آمادگی و تجربه‌ی لازم برای خارج شدن از ماشین را داشته باشید.
  • در صورت دیدن یک ماشین در حال آتش‌سوزی روی پل یا یک گذرگاه و یا در ترافیک آگاه، محتاط، قاطع و سریع باشید. سریعاً هشدار بدهید. در این حالت ممکن است آتش به دیگر ماشین‌ها انتقال پیدا کند. در صورت کوچک بودن آتش آن را با کپسول خاموش‌کنید. در غیر این صورت اجازه دهید صاحب خود ماشین در صورت آگاه بودن این کار را انجام دهد

احتیاط

  • در زمان خارج شدن از ماشین دنبال محل آتش‌سوزی نباشید، به هر دلیلی ماشین آتش‌گرفته است، زمان باارزش را برای خارج شدن از ماشین استفاده کنید. این کار را می‌توانید از فاصله‌ی مناسب انجام دهید
  • اگر آتش خیلی بزرگ بود سعی نکنید خاموش کردن ماشین را خودتان انجام دهید و حتی اگر آتش کوچک بود و اطلاعات و اطمینان کافی را نداشتید این کار را نکنید و فاصله‌ی این را از ماشین داشته باشید. به آتش‌نشانی اطلاع بدهید و دیگران را از ماشین دور نگه‌دارید
  • کاپوت را بیشتر از حد موردنیاز برای پاشیدن کف کپسول آتش‌نشانی باز نکنید فقط در حدی که بتوان مجاری آن را برای پاشش کف به داخل کاپوت وارد کرد؛ زیرا باز کردن آن باعث رسیدن اکسیژن و افزایش شدید آتش می‌شود اگر بیرون ماشین هستید به همین علت رسیدن اکسیژن درهای ماشین را باز نکنید.
  • از دود آتش‌سوزی ماشین فاصله بگیرید. تنفس دود باعث آسیب دیدن بدن و حتی مرگ می‌شود.

چیز های که نیاز دارید

  • کپسول آتش‌نشانی
  • تلفن همراه برای تماس با آتش‌نشانی
  • کیت کمک‌های اولیه داخل ماشین
  • جلیقه و یا لباس بازتاب‌کننده نور در تاریکی و شب و یا داخل تونل
  • اعلائم هشداردهنده مانند مثلث هشداردهنده

منبع: دونستنیها

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها