کد خبر : 29290

راهنمای خرید، عیب یابی و رفع عیب لنت ترمز

راهنمای خرید، عیب یابی و رفع عیب لنت ترمز

برای رانندگی عادی از لنت ترمز نیمه فلزی استفاده کنید. لنت ترمز نیمه فلزی برای رانندگی‌های معمولی بسیار مناسب بوده و در حین حال قیمت مقرون‌به‌صرفه‌ای دارند

به گزارش خودروتک ، ممکن است دیر یا زود متوجه شوید که خودرو یا کامیونتان به تعمیر نیاز دارد، بخصوص درباره بخش‌هایی از خودرو که باید به طور مرتب تعویض شوند.

یکی از بخش‌های مهم خودرو ترمز آن است، یا به‌طور مشخص لنت ترمز.

خوشبختانه انواع لنت ترمز بسیار متنوع هستند و به‌راحتی می‌توانید لنت مناسب خودروی خود را پیدا کنید.

روش اول: انتخاب لنت ترمز و کفشک مناسب

  1. یکی از روش‌های مواد اصطکاکی چسبی یا پرچین شده را انتخاب کنید. تمام ترمزها باید از مواد اصطکاکی نرم‌تر که به صفحه فلزی مستحکم وصل شوند، ساخته شده باشند. شرکت‌های سازنده برای وصل مواد اصطکاکی به صفحه پشت از دو روش استفاده می‌کنند: اتصال با چسب یا پرچین کردن با پرچین‌های قوی.
  • هردوی این روش‌ها تقریباً مشابه هم هستند اما چسب زدن طول عمر ترمز را افزایش می‌دهد زیرا با فرسودگی مواد اصطکاکی، پرچین‌ها به روتورهای ترمز برخورد کرده و در اثر فرسودگی بیشتر صدای جیرجیر مانندی تولید می‌کنند. زمانی که صدای برخورد پرچین با روتور را شنیدید، زمان آن است که ترمز را تعویض کنید.

    چگونه لنت ترمز مناسب را انتخاب کنیم: مواد اصطکاکی

  • ترمزهای چسب زده شده اگر به‌موقع تعویض نشوند، می‌توانند صدای ناخوشایندی ایجاد کرده و صفحه پشت لنت را فرسوده کنند.

    چگونه لنت ترمز مناسب را انتخاب کنیم: مواد اصطکاکی

    چگونه لنت ترمز مناسب را انتخاب کنیم: هدف رانندگی

  1. در هنگام انتخاب مواد سازنده ترمز به هدف خود از رانندگی فکر کنید. در حین تعویض لنت ترمز یا کفشک باید ببینید که مواد سازنده آن از کجا می‌آیند. باید ببینید که استحکام لنت ترمز شما باید چقدر باشد. موارد زیر باید در نظر گرفته شوند:
  • آیا در قسمت‌های کوهستانی رانندگی می‌کنید؟
  • آیا آب‌وهوای محل زندگی شما گرم است؟
  • الگوی ترافیکی محل زندگی شما چگونه است؟
  • آیا می‌توانید صدای جیرجیر لنت ترمز را تحمل کنید؟
  • آیا در پشت وسیله نقلیه خود تریلر حمل می‌کنید؟
  • آیا در فصل زمستان یا فصل‌های بارانی با گودال‌های عمیق مواجه می‌شوید؟
  1. در میان مواد سازنده لنت ترمز از قبیل ارگانیک، نیمه فلزی، فلزی و سرامیک، یکی را انتخاب کنید. پیش از انتخاب نوع مواد سازنده لنت ترمز یا کفشک، باید مزایا و معایب هریک را بدانید.
  • ارگانیک: برخی از خودروها دارای لنت‌هایی هستند که از مواد ارگانیک ساخته شده‌اند. این لنت‌ها طول عمر اجزای دیگر را افزایش می‌دهند اما برای حمل تریلر یا عبور از مسیرهای کوهستانی طولانی چندان کارآمد نیستند. علاوه براین، این مواد سازنده ارگانیک در صورت خیس شدن، توانایی ترمز لنت را کاهش می‌دهند.

    چگونه لنت ترمز مناسب را انتخاب کنیم: لنت ارگانیک

  • نیمه فلزی: مواد سازنده نیمه فلزی تا حدی بهتر بوده و در آن کامپوزیت‌های فلزی نرم در مواد سازنده جای داده‌شده و ظرفیت ترمز را افزایش می‌دهند. بااین‌حال، این مواد نسبت به مواد ارگانیک، طول عمر روتور را کاهش می‌دهد.

    چگونه لنت ترمز مناسب را انتخاب کنیم: لنت نیمه فلزی

  • فلزی: مواد فلزی ازلحاظ قیمت، کیفیت و ظرفیت ترمز بالاتر بوده و در هر شرایطی قابلیت ترمز بالایی دارند، اما روتورها را سریع‌تر فرسوده می‌کنند.

    چگونه لنت ترمز مناسب را انتخاب کنیم: لنت فلزی

  • سرامیک: این مواد از مواد سازنده دیگر گران‌تر بوده اما طول عمر و ضمانت بیشتری را ارائه می‌دهند. ترمزهای سرامیک دماهای بسیار بالا را تحمل نموده و در هنگام خیس شدن بدون هیچ گونه فرسودگی قابلیت ترمز خود را حفظ می‌کنند.

    چگونه لنت ترمز مناسب را انتخاب کنیم: لنت فلزی

  1. برای رانندگی عادی از لنت ترمز نیمه فلزی استفاده کنید. لنت ترمز نیمه فلزی برای رانندگی‌های معمولی بسیار مناسب بوده و در حین حال قیمت مقرون‌به‌صرفه‌ای دارند.
  • بیشتر خودروهای جدید با لنت‌ها و کفشک‌های نیمه فلزی تولید می‌شوند، زیرا سازندگان خودرو آن را مناسب‌تر می‌دانند. حتی خودروهایی که روتورهای آن از فلزهای سخت‌تر ساخته شده نیز می‌توانند لنت‌های نیمه فلزی را به‌خوبی تحمل کنند.

    چگونه لنت ترمز مناسب را انتخاب کنیم: لنت ترمز نیمه فلزی

  • بااین‌حال، اگر کارهای سخت انجام می‌دهید – مانند حمل تریلر در مسیرهای کوهستانی – بهتر است از لنت‌های ترمز فلزی یا سرامیک استفاده کنید.

    چگونه لنت ترمز مناسب را انتخاب کنیم: لنت فلزی یا سرامیک

  • به زبان دیگر در زمان انتخاب مواد سازنده لنت ترمز باید شرایط رانندگی و فشار وارده به لنت را درنظر بگیرید.

    چگونه لنت ترمز مناسب را انتخاب کنیم: بررسی شرایط

  1. در هنگام تعویض لنت ترمز، کل سیستم لنت را بررسی کنید. در هنگام تعویض لنت ترمز، چه خودتان انجام دهید چه آن را به تعمیرکار بسپارید، باید کل سیستم لنت را بررسی کنید.
  • علاوه بر مواد سازنده لنت ترمز، باید کیفیت روتور، که لنت به آن متصل می‌شود، و سیلندر ارباب و برده که باعث حرکت لنت می‌شود، را نیز در نظر گرفت.

    چگونه لنت ترمز مناسب را انتخاب کنیم: بررسی سیستم لنت

  • اگر بیش از ۸ سال از عمر خودرو یا وسیله نقلیه شما می‌گذرد بهتر است مایع سیستم هیدرولیک را خارج کرده تا سطح آن پایین باشد و لنت ترمز به‌خوبی کار کند.

    چگونه لنت ترمز مناسب را انتخاب کنیم: مایع هیدرولیک

روش دوم: آشنایی با علم مکانیک

  1. تفاوت میان لنت ترمز و کفشک ترمز را یاد بگیرید. لنت ترمز و کفشک ترمز با یکدیگر فرق می‌کنند. لنت ترمز برای صفحه ترمز ساخته شده که در محور جلویی بیشتر اتومبیل‌ها و کامیون‌ها دیده می‌شود. از سوی دیگر، کفشک ترمز برای روتورهای ترمز که در محور عقبی خودرو و کامیون وجود دارد، ساخته می‌شود. با بررسی فرایند ترمز می‌توان تفاوت طراحی مختلف این دو را درک کرد:
  • زمانی که ترمز خودرو فعال شود، صفحه لنت یا کفشک ترمز، روتور ترمز میان ریم و تایر را کند می‌کند. اصطکاک صفحه لنت به روتور فشار وارد کرده یا کفشک ترمز را به سمت روتور هل می‌دهد تا سرعت خودرو کم شود، این کار دمای صفحه لنت یا کفشک را افزایش می‌دهد.

    چگونه لنت ترمز مناسب را انتخاب کنیم: صفحه لنت

  • در مسیرهای کوهستانی به ترمزهای جلویی (و درنتیجه آن به لنت ترمز جلویی) نسبت به ترمز عقبی، فشار بیشتری وارد می‌شود. به همین دلیل، برای ترمزهای جلویی باید از سیستم ترمز بهتری استفاده نمود که فشار مازاد را تحمل کند.

    چگونه لنت ترمز مناسب را انتخاب کنیم: سیستم ترمز

  1. دلیل برتری دیسک ترمز نسبت به درام ترمز را درک کنید. همان‌طور که در بالا گفته شد، صفحه ترمز جلوی خودرو نسبت به درام ترمز عقب خودرو فشار بیشتری را تحمل می‌کند. به همین دلیل باید کیفیت بهتری داشته باشند.
  • طراحان هواپیما و ماشین مسابقه برای یافتن بهترین راه کند کردن ماشین بدون سوختن کفشک ترمز، صفحه ترمز را ارتقا دادند. سپس برای کاهش سوخت‌وساز ترمزهای جلویی در محورهای جلویی خودروهای تجاری قرار گرفتند.

    چگونه لنت ترمز مناسب را انتخاب کنیم: ارتقای صفحه ترمز

  • از سوی دیگر، محورهای عقبی در حین ترمز چنین فشاری را تحمل نمی‌کنند و ازآنجایی‌که ترمز درام ارزان‌تر بوده و تولید آن آسان‌تر است، در محور بیشتر خودروهای مسافربری استفاده می‌شود.

    چگونه لنت ترمز مناسب را انتخاب کنیم: ترمز درام

  • بااین‌حال، بیشتر خودروهای مدرن و ماشین‌های سنگین در هر دو محور (جلویی و عقبی) از صفحه ترمز استفاده می‌کنند تا ظرفیت ترمز افزایش یابد. همچنین، صفحه ترمز نسبت به درام ترمز دما را تحمل نموده و درنتیجه حتی در دمای زیاد هم به‌خوبی کار می‌کنند. هر سیستم ترمز در اثر دما یا خیس شدن فرسوده می‌شود اما صفحه ترمز نسبت به درام ترمز در مواجهه با این مشکلات زودتر تعمیر می‌شود.

    چگونه لنت ترمز مناسب را انتخاب کنیم: صفحه ترمز

منبع: پروشات

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها