کد خبر : 2851

هر آنچه درباره‌ی سیستم GPS خودرو باید بدانیم

هر آنچه درباره‌ی سیستم GPS خودرو باید بدانیم

اصولاً به هر دستگاهی که بتواند به ماهواره‌های موقعیت‌یابی جهانی یا اینترنال (داخلی) متصل گردد و اطلاعات جغرافیایی را دریافت کند گفته می‌شود و کاربرد آن بیشتر برای ردیابی مسیر و ردیابی افراد و خودروها می‌باشد.

به گزارش خودروتک، جی‌پی‌اس دستی، جی‌پی‌اس مسیریاب، جی‌پی‌اس ردیاب خلاصه می‌شود. به طور کلی GPS یا همان سیستم مکان نمای جهانی، یک ابزار دقیق مسیریابی و ردیابی است که در سال ۱۹۷۳ توسط وزارت دفاع آمریکایی برای کمک به یافتن موقعیت سربازان و خودروهای نظامی و هواپیما و کشتی‌ها طراحی شده است ولی امروزه کاربرد علمی و تجاری پیدا کرده است.

سیستم و سرویسی که در حال حاضر در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد. مسیریابی (Navigation) نام دارد و عملکرد آن بدین شکل است که پس از نمایش لوکیشن دقیق شما روی نقشه امکان پیدا کردن مقصد شما را میسر می‌سازد و بهترین و کوتاهترین مسیر را به شما پیشنهاد می‌کند. اصولاً این دستگاه‎‌ها امکانات جانبی دیگری همچون پیدا کردن بیمارستان‌ها ـ داردخانه‌ها ـ هتل‌ها ـ پمپ بنزین و…. را نیز دارا می‌باشند و سیستم صوتی و تصویری هم دارند (مولتی مدیا) که می‌توان جهت پخش فایل صوتی و تصویری نیز از آن‌ها استفاده کرد. چنانچه بخواهیم از لحاظ امنیتی و سرقت خودروی خود را تحت کنترل داشته باشیم. بایستی از GPSهایی که سیم‌ کارت خور هستند استفاده نمائیم. این گونه GPSها اندازه بسیار کوچکتری دارند و در قسمتی از خودرو که دید نداشته باشد، جاسازی می‌گردد.

 

بدین ترتیب از طریق اینترنت سیم کارت (GPRS) نیز می‌توانند موقعیت را بر روی یک سایت ردیابی مخابره کند و از طریق ماهواره GPS نیز موقعیت جغرافیایی را دریافت کرده و از طریق SMS به صاحب خودرو ارسال می‌گردد. این گونه ردیاب خودرو می‌تواند کار دزدگیر خودرو را هم انجام دهد چون هم به آژیر متصل می‌شود و هم به سنسور ضربه، بنابراین از طریق ریموت کنترل و ارسال SMS می‌تواند درب‌های ماشین را از هر نقطه از دنیا باز و بسته کند و در صورت به سرقت رفتن خودرو صاحب خودرو می‌تواند با ارسال یک  SMS ماشین خود را خاموش کند.

 در این صورت دیگر قابلیت روشن شدن مجدد را نداشته و بایستی کد شکنی صورت گیرد ولی صاحب خودرو با ارسال مجدد SMS به ردیاب می‌تواند دستور روشن شدن مجدد را صادر کند در بیشتر کشورهای توسعه یافته امروزه دولت‌ها از طریق جی‌پی‌اس در مواردی همچون تعویض به موقع کاتالیست اگزوز ومعاینه فنی (زیست محیطی) پس از اخطار قبلی می‌توانند خودرو مالکان را خاموش کرده و تا قبل از انجام موارد لازم و ضروری امنیتی یا زیست محیطی از ارسال کد روشن شدن مجدد خودداری می‌کنند.

ممکن است سئوال شود در مواقعی که شبکه GPS قطع باشد یا خودرو زیر سقف قرار داشته باشد ردیاب خودرو چگونه عمل می‌کند. این ردیاب‌ها دارای تکنولوژی پیشرفته‌ای هستند که حتی در صورت قطع GPS می‌توانند بلافاصله از طریق شبکه دکل‌های موبایل مکان دقیق خودرو را محاسبه کنند و به صاحب خودرو اطلاع دهد که به این حالت LBS گفته می‌شود.

 

از جمله مواردی که پس از نصب ردیاب خودرو به صاحب خودرو SMS ارسال می‌شود:

  • باز شدن درب خودرو
  • روشن و خاموش کردن خودرو
  • ضربه یا تصادف خودرو
  • آژیر کشیدن دزدگیر
  • وارد شدن خودرو به یک محدوده خاص
  • حرکت خودرو با سرعت غیرمجاز
  • فشار دادن دکمه کمک اضطراری داخل خودرو

همان طور که می‌دانید دزدیده شدن خودروی شخصی بسیار فراتر از یک شکل ساده است و ممکن است مشکلات بزرگتری را برای شما به وجود آورد و هزینه خرید دوباره خودرو (بدون بیمه بدنه) سرسام آور است و برای زمان‌هایی که بدو.ن خودرو هستید باید هزینه زیادی برای استفاده از آژانس و تاکسی بپردازید. بنابراین بهترین روشی که به شما کمک می‌کند تا خودروی دزدیده شده خود را پیدا کنید استفاده از دستگاه‌های ردیاب GPS ماشین است.

منبع: رگلاژ

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها