کد خبر : 25928

آموزش چک کردن حرفه ای روغن موتور خودرو

آموزش چک کردن حرفه ای روغن موتور خودرو

روغن برای پیشرانه خودرو، حکم خون برای بدن انسان را دارد. به همین دلیل، توصیه می‌­شود همیشه از کافی بودن روغن موتور اطمینان حاصل کنید. عدم وجود روغن کافی می‌­تواند خرابی‌­هایی را در پی داشته باشد که نیاز به تعمیرات اساسی خواهند داشت و این به معنی صرف هزینه‌­ای میلیونی است. با توجه به هزینه­‌های گزاف قطعات و تعمیرات که این روزها سر به فلک کشیده، چک کردن صحیح و به موقع روغن موتور می­‌تواند در مخارج شما به میزان قابل توجهی صرفه‌جویی کند.

به گزارش خودروتک ، باید در نظر داشته باشید که اگر چندین سال از عمر خودروی شما می­‌گذرد، این موضوع اهمیت بیش­تری پیدا خواهد کرد. باید بدانید که اگر کارکرد خودروی شما از 160 هزار کیلومتر بیش­تر باشد، به دلیل فرسودگی پیشرانه، هر بار که از خودرو استفاده می­‌کنید مقدار اندکی روغن می­‌سوزد.

ممکن است تصور کنید سوختن مقدار کمی روغن مشکلی ایجاد نخواهد کرد، اما تکرار این موضوع پس از مدتی باعث کم شدن روغن به میزان قابل توجهی خواهد شد. به این ترتیب، پیش از این که موعد تعویض روغن موتور فرا برسد، سطح روغن از حد مجاز بسیار پایین­‌تر می­‌رود و ممکن است بارها – بدون این که از کم بودن روغن موتور اطلاع داشته باشید – از خودرو استفاده کرده و به پیشرانه آن صدمه وارد کنید. البته موضوع فقط به این جا ختم نمی‌­شود، چرا که در خودروهایی که کارکرد بالایی دارند، احتمال نشتی روغن هم بیش­تر است. به دو دلیل ذکر شده، لزوماً تعویض روغن موتور در بازه‌­های زمانی معین کافی نیست، بلکه در طول این بازه‌­های زمانی هم باید به طور مرتب سطح روغن را چک کنید.

اگر برای مدت یک ماه، هفته‌­ای یک بار سطح روغن موتور را چک کنید، متوجه خواهید شد که پیشرانه خودروی شما تا چه حد روغن کم می‌­کند. پس از آن، دیگر نیازی نیست این کار را هر هفته تکرار کنید و بسته به این که پیشرانه خودروی شما چه میزان روغن کم می­‌کند، می­‌توانید این بازه زمانی را طولانی‌تر کنید – مثلاً، یک بار در ماه. در ادامه «باما» همراه باشید تا با روش صحیح چک کردن روغن موتور آشنا شوید.

مرحله اول: آمادگی‌های لازم پیش از شروع چک کردن

خودروی شما باید روی زمینی مسطح بوده و پیشرانه آن خاموش باشد. اگر خودروی شما جعبه‌دنده اتوماتیک دارد، آن را روی حالت «پارک» - یا همان P – قرار دهید و اگر خودروی شما جعبه‌دنده دستی دارد، آن را روی یکی از دنده‌های سنگین­‌تر – مثلاً دنده یک، دو یا دنده عقب – قرار دهید. فراموش نکنید که ترمزِ پارک – یا همان ترمز دستی – را هم فعال کنید. حالا می‌­توانید در کاپوت را باز کنید.

در اکثر خودروها، زیر داشبورد در سمت راننده اهرمی مخصوص آزاد کردن در کاپوت وجود دارد. پس از کشیدن این اهرم و آزاد شدن در کاپوت، باید ضامن دیگری – که در قسمت جلوی خودرو و زیر درب کاپوت تعبیه شده – را هم آزاد کنید تا بتوانید در کاپوت را باز کنید.

مرحله دوم: پیدا کردن محل میله مخصوص سنجش سطح روغن

در اکثر خودروها، می­‌توانید محل میله مخصوص سنجش سطح روغن – یا همان گِیج روغن – را به سادگی پیدا کنید. این میله معمولاً دسته رنگی کوچکی دارد که در بیش­تر خودروها به رنگ زرد یا نارنجی است. علاوه‌براین، در اغلب خودروها معادل انگلیسی روغن موتور – یعنی عبارت “Engine Oil” – هم روی دسته رنگی این میله به چشم می­‌خورد.

مرحله سوم: بیرون کشیدن میله مخصوص سنجش سطح روغن

یک دستمال پارچه­‌ای کوچک یا یک دستمال کاغذی آماده کنید. میله مخصوص سنجش سطح روغن را بیرون کشیده و کاملاً از مجرایی که در آن قرار گرفته خارج کنید. حال قسمت انتهای آن – که روغنی است – را با دستمال به خوبی تمیز کنید. همان طور که در تصویر مشاهده می‌‌­کنید، در قسمت انتهای این میله دو خط وجود دارد:

  • خط پایینی: این خط نشان می‌­دهد که سطح روغن چیزی در حدود یک لیتر پایین­‌تر از حد ایده‌­آل است.
  • خط بالایی: این خط نشان می­‌دهد که محفظه میل‌لنگ – یا همان کارتر که مخزن روغن موتور خودرو محسوب می‌­شود – پُر از روغن است.

همان‌طور که در تصویر مشاهده می­‌کنید، در قسمتی از میله که بین خط پایینی و بالایی قرار گرفته، کلمه انگلیسی “SAFE” به چشم می­‌خورد که می‌توان آن را به معنی «مطمئن» یا «امن» دانست. به زبان ساده­‌تر، اگر سطح روغن بین این دو خط باشد، میزان روغن موتور خودروی شما ایده‌­آل است.

مرحله چهارم: مشاهده سطح روغن

میله مخصوص سنجش سطح روغن – که انتهای آن را تمیز کرده اید – را به آرامی در مجرای آن قرار دهید تا حدی که کاملاً پایین برود. حال میله را بیرون بیاورید. انتهای میله روغنی خواهد بود و جایی که ردِ روغن روی میله تمام می­شود، سطح روغن را نشان می­دهد. اگر سطح روغن بین خط پایینی و بالایی باشد، خودروی شما به اندازه کافی روغن موتور دارد. اما اگر سطح روغن روی خط پایینی و یا پایین­تر از آن باشد، باید چیزی در حدود یک لیتر روغن به موتور اضافه کنید.

مرحله پنجم: چک کردن مجدد سطح روغن پس از چند دقیقه

پس از این که حدوداً یک لیتر روغن به پیشرانه اضافه کردید، چند دقیقه صبر کنید تا روغن موتور کاملاً پایین رفته و وارد محفظه میل‌لنگ شود. حال مجدداً سطح روغن را چک کنید تا مطمئن شوید ردِ روغن موتور روی میله مخصوص سنجش سطح روغن بین دو خط پایینی و بالایی است. دقت داشته باشید که حتماً لازم نیست ردِ روغن روی این میله دقیقاً روی خط بالایی بوده و فقط باید بین دو خط پایینی و بالایی باشد.


منبع: باما

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها