کد خبر : 25106

اگر هیچ چیز از رانندگی نمی دانید، بخوانید

اگر هیچ چیز از رانندگی نمی دانید، بخوانید

رانندگی یکی از مهارت‌های بسیار کاربردی در جهان است . اما باید بدانید که قبل از رانندگی شما باید راننده‌ای مسئولیت‌پذیر باشید .

به گزارش خودروتک ، رعایت تمامی قوانین و مقررات رانندگی می‌تواند مقداری سخت باشد ، اما با انجام آن‌ها به‌صورت قدم‌به‌قدم می‌توانید به‌راحتی و در کمترین زمان ممکن یک راننده حرفه شوید .

با آموزش گام‌به‌گام رانندگی با ما همراه باشید !

نکات ابتدایی

قوانین را کاملاً یاد بگیرید . قبل از اینکه بتوانید گواهینامه بگیرید یا پشت فرمان بنشینید ، خیلی مهم است که قوانین رانندگی را یاد بگیرید تا بتوانید راننده مسئولیت‌پذیری باشید . کتاب راهنمایی و رانندگی را خوب مطالعه کنید و سعی نکنید آن را فقط برای امتحان گواهینامه استفاده کنید ، بلکه آن را در رانندگی خود در آینده نیز به کار ببرید .

برخی از قوانین اساسی و احتیاط‌هایی که همه باید بدانند :

    توقف برای عابران پیاده

    اطاعت کردن از علائم راهنمایی مانند چراغ‌قرمز

    رعایت سرعت مجاز

    مدیریت مواقع اورژانسی

    بستن کمربند ایمنی

گرفتن گواهینامه : حتماً بعد از گرفتن گواهینامه اقدام به تمرین رانندگی کنید ، رانندگی کردن و حتی تمرین کردن آن بدون گواهینامه می‌تواند برای شما مشکلات زیادی را به وجود بی آورد .

تمرین رانندگی : بعد از گرفتن گواهینامه ، شما باید همراه با کسی که رانندگی بلد است اقدام به رانندگی و تمرین بپردازید . حواستان باشد که تمامی افراد در ابتدا مانند شما رانندگی کرده‌اند و لازم نیست ناامید شوید . رانندگی آموختنی است و با تمرین همه آن را یاد می‌گیرند .

همیشه در مکان‌های امن و خلوت همراه با کسی که رانندگی بلد است ، اقدام به تمرین کردن کنید .

ایمنی در رانندگی

تنظیمات را به‌درستی انجام دهید . قبل از شروع به رانندگی خیلی مهم است که آینه‌ها و صندلی را تنظیم کنید ، و سپس به رانندگی بپردازید . انجام دادن این کارها قبل از شروع به رانندگی باعث تمرکز و ایمنی بودن شما می‌شود .

آینه وسط و بغل را طوری تنظیم کنید که دید خوبی از کنار و پشت ماشین داشته باشید . در هنگام رانندگی اقدام به تنظیم کردن آینه‌ها نکنید ، زیرا این کار باعث ایجاد حواس‌پرتی بزرگی در شما شده و می‌تواند بسیار خطرناک باشد .

مطمئن شوید که خودتان و ماشینتان آماده حرکت هستید . قبل از اینکه دست خود را روی فرمان بگذارید ، باید بدن و ماشین شما آماده رفتن به جاده باشند .

کارهایی که باید انجام دهید

تمامی درهای ماشین را ببندید : این کار باعث جلوگیری از ورود افراد ناخواسته به داخل ماشین می‌شود ( مانند دزدها ) و ریسک باز شدن در را در همه حالت‌ها مانند تصادفات کاهش می‌دهد .

کمربند خود را ببنید : بستن کمربند فقط به خاطر قانون نباید باشد ، بستن کمربند ایمنی می‌تواند شانس آسیب‌دیدگی و مرگ‌ومیر در تصادفات را کاهش دهد .

پشت آمپر ماشین را چک کنید : چراغ‌های روشن پشت آمپر را ببینید ، تا چراغ هشداردهنده‌ای روشن نباشد . روشن بودن چراغ‌های پشت آمپر می‌تواند نشان‌دهنده نقص فنی در ماشین شما باشد .

صندلی خود را تنظیم کنید . صندلی را طوری تنظیم کنید که به‌سادگی بتوانید پدال‌ها را بگیرید و دید خوبی به جاده داشته باشید .

حواس‌پرتی‌ها را کاهش دهید . برای ایمن ماندن ، شما باید قبل از اینکه پای خود را روی پدال گاز فشار دهید ، تمامی حواس‌پرتی را به کمترین میزان ممکن برسانید . هرگونه چیزی یا مانعی که باعث کاهش تمرکز شما روی جاده می‌شود را حذف کنید .

نکات مهم

۱ – موبایل خود را کنار بگذارید . اگر با کسی صحبت می‌کنید یا در حال چت و پیامک دادن هستید ، شروع به حرکت کردن نکنید . مکالمه را تمام کنید و بگویید که در حال رانندگی هستید و بعداً با آن شخص صحبت می‌کنید . همچنین می‌توانید تلفن همراه خود را برای کاهش حواس‌پرتی کاملاً خاموش‌کنید .

۲ – صدای موزیک را کم کنید . آهنگ آرامش‌بخش و ملایمی بگذارید تا بتوانید تمرکز کنید .

۳ – اگر نیاز به آرایش یا حالت دادن به موهای خود دارید ، در هنگام رانندگی این کار را انجام ندهید ، قبل از اینکه حرکت کنید تمام‌کارهای موردنیاز را انجام دهید .

۴ – در کل تمامی حواس‌پرتی‌ها را حذف کنید .

۵ – بعضی از افراد به خیال خود فکر می‌کنند که حرفه‌ای هستند و حواس‌پرتی مانند سیگار کشیدن و صحبت کردن با موبایل حواس آن‌ها را پرت نمی‌کند ، اما این فقط یک فکر باطل است ، زیرا علم چیز دیگری را ثابت کرده است !!!

رانندگی با ماشین دنده‌اتوماتیک

ماشین را روشن کنید . برای استارت زدن کارهای زیر را انجام دهید :

۱ – ترمزدستی بالا باشد .

۲ – پای خود را روی پدال ترمز بگذارید .

۳ – سویچ را بچرخانید تا ماشین روشن شود .

دنده دادن به ماشین : در این قسمت فقط دنده جلو ( D ) و دنده‌عقب ( R ) گفته خواهد شد ، بنابراین اگر اطلاعات بیشتری در مورد دنده‌ها را نیاز دارید ، خواندن مقاله ” آموزش رانندگی با دنده‌اتوماتیک ” را می‌توانید مطالعه کنید .

نکات مهم

۱ – اگر می‌خواهید به سمت جلو حرکت کنید ، دنده را در حالت D قرار دهید .

۲ – اگر می‌خواهید دنده‌عقب بروید ، دنده را در حالت دنده‌عقب R قرار دهید .

۳ – در وقتی‌که دنده‌عقب می‌روید ، دست خود را پشت صندلی شاگرد گذاشته و به‌صورت مستقیم عقب ماشین را نگاه کنید .

۴ – در کل به هر طرفی که حرکت می‌کنید همان سمت را ببینید .

پای خود را از روی پدال ترمز برداشته و گاز بدهید . تبریک میگوییم !!! شما موفق به حرکت دادن ماشین شدید . به‌آرامی پدال گاز را فشار دهید تا سرعت به‌آرامی زیاد شود و قابلیت کنترل شما روی ماشین زیاد باشد .

شتاب گرفتن صحیح با ماشین : شما باید با ماشین شتاب بگیرید تا به‌سرعت مناسب برسید . در هنگامی‌که در اتوبان رانندگی می‌کنید ، حواستان باشد که باید محدودیت سرعت را رعایت کنید اما با جریان ترافیک نیز حرکت کنید .

اگر تمام ماشین‌های اطراف خیلی کمتر از سرعت مجاز حرکت می‌کنند ، شما نیز با همان سرعت حرکت کنید تا با آن‌ها تصادف نکنید .

اگر بیشتر ماشین‌های اطراف سرعتی بالاتر از محدودیت سرعت دارند ، لازم نیست قانون را زیر پا بگذارید ، اما می‌توانید مقداری سرعت را زیاد کرده تا جریان ترافیک را خیلی کند نکنید .

هشدار : حواستان باشد که رانندگی در سرعت‌های خیلی پایین به‌اندازه رانندگی در سرعت‌های بسیار بالا خطرناک است .

شتاب ماشین را به‌آرامی زیاد کنید . پدال گاز را با فشار بسیار زیاد فشار ندهید ، زیرا شتاب از چیزی که انتظار دارید بیشتر بالا می‌رود . هر ماشینی شتاب مخصوص به خودش را دارد که می‌تواند بسیار پایین تا بسیار بالا متغییر باشد .

ماشین را درست متوقف و رها کنید . بعد از رسیدن به مقصد شما نیاز به خاموش کردن ماشین و پارک کردن ایمن خودرو دارید .

نکات زیر را به ترتیب دنبال کنید

۱ – محل مناسبی برای پارک پیدا کنید و پای خود را روی ترمز بگذارید تا ماشین متوقف شود .

۲ – دنده را روی حالت P بگذارید .

۳ – ماشین را خاموش‌کنید .

۴ – ترمزدستی را بکشید .

۵ – اگر چراغ‌ها روشن است ، آن‌ها را خاموش‌کنید .

۶ – ماشین را قفل کنید .

۷ – ماشین را چک کنید که تکان نخورد و در جای خود ایمن باشد .

رانندگی با ماشین دنده دستی

کنترل کردن کلاچ و گاز : اکثر افراد موافق هستند که دنده دستی پیچیدگی بیشتری نسبت به دنده‌اتوماتیک دارد ، زیرا نیازمند طی مراحل بیشتری جهت رانندگی موفق است . البته بعضی از افراد نیز میگویند رانندگی با دنده دستی لذت بیشتری دارد و باعث رضایت بیشتر راننده می‌شود ، زیرا بیشتر شمارا با رانندگی درگیر می‌کند .

کلاچ : کلاچ اتصال بین موتور و جعبه‌دنده را کنترل می‌کند . فشار دادن پدال کلاچ باعث قطع ارتباط بین موتور و جعبه‌دنده می‌شود . ول کردن کلاچ باعث وصل دوباره موتور به گیربکس می‌شود .

دنده : شما می‌توانید با جعبه‌دنده ، دنده را در حالت دنده‌عقب ( که با R نمایش داده می‌شود ) ، دنده جلو که ۱ تا ۵ عدد است و دنده‌خلاص قرار دهید .

روشن کردن و حرکت کردن با ماشین : روشن کردن ماشین دنده دستی مقداری پیچیده‌تر از دنده‌اتوماتیک است . اول‌ازهمه در مکان مطمئنی باشید ، سپس مراحل زیر را دنبال کنید :

۱ – کلاچ را بگیرید . بعضی از ماشین‌ها درصورتی‌که کلاچ گرفته نشود ، استارت نمی‌خورند .

۲ – استارت را بزنید ، پای خود را روی ترمز بگذارید و ترمزدستی را بخوابانید .

۳ – اگر می‌خواهید به جلو حرکت کنید ، دنده را روی دنده ۱ گذاشته و درصورتی‌که می‌خواهید به عقب حرکت کنید ، دنده‌عقب R را جا بزنید .

۴ – هم‌زمان با رها کردن آرام کلاچ ، روی پدال گاز به‌آرامی فشار وارد کنید .

۵ – شما متوجه بالا رفتن دور موتور و درگیر شدن کلاچ می‌شوید . اگر ماشین بدون خاموش شدن شروع به حرکت کردن کرد ، کارتان را درست انجام داده‌اید . شما شروع به حرکت دادن ماشین در دنده ۱ شدید !!

عوض کردن دنده در سرعت‌های مختلف : همیشه دنده دادن از دنده ۱ شروع‌شده و به دنده‌های بالاتر می‌رسد ، قبل از رفتن به دنده‌های بالاتر نکات زیر را مدنظر داشته باشید :

۱ – اول کلاچ را بگیرید ، دنده را عوض کنید ، سپس به‌آرامی کلاچ را رها کنید و به‌صورت هم‌زمان پدال گاز را فشار دهید .

۲ – پدال کلاچ و گاز را مخالف یکدیگر در نظر بگیرید و به‌صورت متناسب با رها کردن کلاچ همان مقدار پدال گاز را فشار دهید . وقتی‌که یکی از آن‌ها بالا می‌آید ، دیگر باید به سمت پایین حرکت کند .

۳ – درهنگام تعویض دنده ، به‌صورت تدریجی پدال گاز را فشار دهید تا تغییر دنده نرم‌تری داشته باشید . در ابتدا مقداری سخت است ، اما با تمرین دیگر حتی به آن فکر هم نمی‌کنید و اتوماتیک این کار را انجام می‌دهید . رانندگی چیزی جز تمرین نیست ، این را فراموش نکنید !!!

در سرعت‌های بالا از دنده‌های بالا استفاده کنید . هر ماشینی رنج سرعت در دنده‌های خود را دارد ، که نسبت به هر ماشینی تغییر است . بعضی از افراد استفاده از میزان دور موتور را معیار خوبی برای تغییر دنده می‌دانند .

به ماشین خود گوش فرا دهید ، درزمانی که فکر می‌کنید که موتور نیاز به تغییر دنده دارد این کار را انجام دهید .

چگونه درست ترمز بگیریم ؟

در هنگام ترمز کردن پدال کلاچ را نیز بگیرید تا آن را خنثی کنید . قطع انتقال قدرت موتور به چرخ‌ها یعنی دیگر موتور قدرت را انتقال نداده و از خاموش شدن ماشین با ترمز گرفتن جلوگیری می‌شود .

همچنین شما می‌توانید با تغییر دنده به دنده کمتر ( دنده معکوس ) در مصرف سوخت و لنت صرفه‌جویی کنید . این کار نیاز به میزانی تمرین دارد ، بنابراین در ابتدای کار فقط ترمز بگیرید .

رها کردن ماشین : بعد از پارک کردن ماشین در مکان مناسب نکات زیر را مدنظر داشته باشید :

ماشین را در دنده‌خلاص نگذارید . یا روی دنده ۱ یا دنده‌عقب آن را تنظیم کنید . این کار از حرکت کردن ماشین در مواقع خاصی جلوگیری می‌کند .

هیچ‌گاه سویچ را روی ماشین پارک شده نگذارید . حتی اگر کار شما ۱۰ ثانیه هم طول می‌کشد ، ماشین را خاموش کرده و سویچ را بردارید .

برای یادگرفتن پارک دوبل خواندن مقاله ” آموزش کامل پارک دوبل ” پیشنهاد می‌شود .

دیگر نکات مهم رانندگی

گرفتن درست فرمان : تکنیک‌های درست گرفتن فرمان باعث ایجاد تجربه بهتر رانندگی و کمک به جلوگیری از تصادفات می‌شود . درست گرفتن فرمان می‌تواند به‌فرمان دادن و دور زدن شما نیز در بسیاری از جهات کمک کند .

نکات مهم

۱ – حتما ۲ دستی فرمان را بگیرید .

۲ – دستان خود را روی ساعات ۴ و ۸ یا مقداری بالاتر یعنی ۳ و ۹ بگیرید ، امتحان کنید و ببینید که با کدام‌یک راحت‌تر هستید . در این حالت شما می‌توانید به‌سادگی روی فرمان مانور دهید و از حرکت‌های تند جلوگیری کنید .

فهم بیشتر ترمزها : شما باید بدانید که چقدر طول می‌کشد تا بعد از گرفتن ترمز ماشین شما بایستد ، البته باید در سرعت‌های مختلف آن را بررسی کنید و زمان تقریبی آن دستتان باشد .

همیشه حداقل به‌اندازه ۱ ماشین با ماشین جلویی فاصله داشته باشید . در این حالت اگر شما بخواهید سریعاً باستید ، با ماشین جلویی برخورد نخواهید کرد .

درزمانی که در سرعت‌های بالا هستید ، شما نیاز دارید تا فاصله بیشتر از ۱ ماشین را با ماشین جلویی داشته باشید تا بتوانید به‌صورت ایمن باستید ، بنابراین از قانون ۲ ثانیه استفاده کنید . قانون ۲ ثانیه می‌گوید که شما باید با ماشین جلویی خود حداقل ۲ ثانیه فاصله داشته باشید . یعنی ۲ ثانیه طول بکشد تا شما به مکان ۲ ثانیه پیش ماشین جلویی برسید . شرایط آب و هوایی و وضعیت جاده را نیز در محاسبات خود دخالت دهید .

هرگز اقدام به ایستادن ناگهانی نکنید ، مگر در مواقع اضطراری . ایستادن ناگهانی می‌تواند منجر به برخورد ماشین پشتی با شما شود .

به راهنما توجه کنید . به یاد داشته باشید که شخصی که در خودروی پشت سر شماست نمی‌تواند مغز شمارا بخواند و بداند که شما چه‌کاری می‌خواهید انجام دهید .

حواستان باشد که رانندگان دیگر نمی‌دانند که شما در کدام جهت می‌خواهید حرکت کنید ، مگر اینکه از راهنما استفاده کنید .

موارد استفاده از راهنما

۱ – ۳۰ متر قبل از اینکه بپیچید راهنما را بزنید .

۲ – قبل از تغییر لاین ، حداقل ۵ ثانیه قبل راهنما بزنید .

۳ – قبل از داخل یا خارج شدن از پارکینگ و ایستادن کنار خیابان راهنما بزنید .

۴ – در هنگام تغییر جهت

۵ – در هنگام پارک و پارک دوبل

۶ – در هنگام ایستادن هم فلاشر بزنید .

استفاده از چراغ‌ها : چراغ‌های ماشین شما می‌توانند به دید واضح شما و جلوگیری از خطر کمک کنند . شما باید در هنگام تاریکی ، هوای بارانی و مه از چراغ‌های خود استفاده کنید .

قاعده کلی : هر موقعی که از خودتان پرسیدید که چراغ‌های ماشین را باید روشن کنم ؟ جواب آن بله است و باید چراغ‌های ماشین خود را روشن کنید .

بقیه ماشین‌های داخل جاده را نگاه کنید ، اگر بیشتر آن‌ها چراغ‌هایشان روشن بود ، شما هم چراغ‌هایتان را روشن کنید .

بعضی از ماشین‌ها دارای سیستم اتوماتیک هستند که تحت شرایط خاص چراغ‌ها را روشن یا خاموش می‌کنند . اگر ماشین شما چنین سیستمی ندارد ، حتماً چراغ‌های خود را بعد از پارک ماشین خاموش‌کنید تا باتری شما خالی نشود .

استفاده از برف‌پاک‌کن‌ها : قبل از قرار گرفتن در شرایط بارانی ، برف‌پاک‌کن‌های ماشین را تست کنید . سرعت برف‌پاک‌کن را می‌توانید روی زیاد یا کم تنظیم کنید که نسبت به‌شدت باران یا برف باید اینکار را بکنید .

حواستان باشد در بعضی از مواقع و درزمانی که سرعت برف‌پاک‌کن‌ها متناوب و سریع‌تر است ، شما نیازمند این هستید که چراغ‌های خود را نیز روشن کنید .

برای از بین بردن لکه و هرگونه کثیفی می‌توانید از آب‌پاش نیز استفاده کنید .

هشدار : اگر برف‌پاک‌کن خراب بود ، اقدام به رانندگی نکنید . رانندگی در باران و برف بدون برف پاک‌کن می‌تواند بسیار خطرناک باشد .

مانند حرفه‌ای‌ها لاین عوض کنید . کارهای زیر را به ترتیب انجام دهید تا بدون مشکل لاین عوض کنید :

۱ – راهنمای خود را بزنید تا بقیه را از تغییر لاین مطلع کنید .

۲ – آینه‌های خود را چک کنید تا ببینید که ماشینی نیست .

۳ – با چشم هم‌سطح شانه خود را نگاه کنید تا ببینید که تغییر لاین ایمن است .

۴ – لاین عوض کنید !!!

به یاد داشته باشید که رانندگی مسئولیت دارد . با گرفتن گواهینامه همه‌چیزتمام نمی‌شود ، بلکه تازه مسئولیت شما شروع می‌شود . شما باید راننده محتاطی بوده ، ایمن برانید و همچنین مسئولیت‌پذیر نیز باشید . شما باید قوانین را رعایت کنید .

نکات زیر را مدنظر داشته باشید

۱ – همیشه اول‌ازهمه ایمنی برایتان مهم باشد . این را باید بدانید که ماشین خطرناک‌ترین وسیله حمل‌ونقل است . ایمنی باید بر لذت ارجحیت داشته باشد . هیچ کاری انجام ندهید که ایمنی شما و سرنشینان خودرو را به خطر بی اندازد . بدون کمربند ایمنی رانندگی نکنید و از دیگران بخواهید تا حواس راننده را نیز پرت نکنند .

۲ – مهارت رانندگی شما هرروز بیشتر می‌شود . کارهایی که مدنظرتان است و می‌خواهید یاد بگیرید و انجام دهید را بنویسید و روی آن‌ها کارکنید .

۳ – حواستان به سرنشینانتان باشد . اگر آن‌ها سرخود را از پنجره بیرون برده‌اند یا کمربند ایمنی نبسته‌اند ، اقدام به حرکت کردن نکنید .

بعضی از نکات این مقاله از دید بسیاری از افراد مسخره و پیش‌پاافتاده است ، اما رعایت همین نکات ریز از بروز بسیاری از سوانح رانندگی جلوگیری کرده و شمارا ایمن نگه می‌دارد !!! سفربه‌خیر

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها