کد خبر : 23763

8 دلیل جوش آوردن موتور خودرو

8 دلیل جوش آوردن موتور خودرو

در فصل تابستان یکی از بیشترین مشکلاتی که راننده‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند جوش آوردن خودرو است. البته ممکن است در فصل زمستان هم این اتفاق رخ دهد.

به گزارش خودروتک ، راننده‌های خودروهای لوکس و با کیفیت خارجی کمتر با چنین مشکلی روبرو باشند، ولی خودروهای داخلی و حتی بعضی از خودروهای چینی ممکن است در ترافیک سنگین و هوای داغ تابستانی دچار این مشکل شوند.

در این مقاله سعی داریم به سه پرسش اصلی مربوط به جوش آوردن ماشین پاسخ دهیم: علت جوش آوردن خودرو چیست؟

چطور می‌توان از جوش آوردن خودرو جلوگیری کرد؟ و در آخر این که هنگام جوش آوردن خودرو چه باید کرد؟

جوش آوردن خودرو

علت جوش آوردن خودرو

جوش آوردن خودرو می‌تواند علت‌های مختلفی داشته باشد. خودرو زمانی بیش از حد داغ می‌شود و جوش می‌آورد که سیستم خنک‌کننده آن دچار مشکل شده باشد و جذب، انتقال و خارج شدن گرما به درستی اتفاق نیفتد. در این بخش نگاهی به علت‌های شایع جوش آوردن خودرو می‌پردازیم. به خاطر داشته باشید که خودروی شما دچار هر مشکلی (از جمله جوش آوردن) داشته باشد، رسیدگی فوری به آن می‌تواند کمک کند از پرداخت هزینه‌های سنگین برای رفع یک مشکل بزرگ‌تر اجتناب کنید. فراموش نکنید که در تابستان‌های داغ، از مهمترین علت­های جوش آوردن خودرو دمای بیش از حد محیط هست.

1.نشتی در سیستم خنک‌کننده

یکی از شایع‌ترین دلایل جوش آوردن خودرو نشتی در سیستم خنک‌کننده خودرو است. اگر رادیاتور، پمپ آب، شلنگ‌ها، واشر سرسیلندر و یا هوزینگ ترموستات خودروی شما دچار نشتی شده باشد موتور به خوبی خنک نخواهد شد و این منجر به جوش آوردن ماشین می‌شود. اگر توانستید، محل نشتی را پیدا کنید و جلوی نشتی را بگیرید. فراموش نکنید که قطعات موتور خودرو حساس هستند بنابراین اگر محل نشتی را پیدا نکرده‌اید و یا زیاد اهل مسائل فنی خودرو نیستید، حتما خودروی خود را به یک تعمیرکار بسپارید.

2. مشکلات مربوط به مایع خنک‌کننده

ریختن ضد یخ در رادیاتور

ممکن است خودروی شما نشتی نداشته باشد اما مایع خنک‌کننده (ضدجوش) مشکلات دیگری داشته باشد. ممکن است از مایع خنک‌کننده نامناسبی برای موتور خودروی خود استفاده کرده باشید و یا نسبت آب به مایع‌خنک‌کننده زیاد یا کم باشد. این مشکلات منجر به داغ شدن بیش از حد موتور می‌شوند. اگر حس می‌کنید مشکل از مایع‌ خنک‌کننده است بهتر است طبق دستورالعمل شرکت سازنده، مایع خنک‌کننده تخلیه شده و مجددا با نسبت مناسبی خنک‌کننده و آب پر شود.

3. گرفتگی شلنگ‌ها

اگر مشکل از نشتی و یا مایع خنک‌کننده نباشد، ممکن است ذرات ریز و یا گرد و خاک باعث گرفتگی شلنگ‌های خودروی شما شده باشد و مانع از گردش خنک‌کننده در موتور شود. تصفیه و تمیز کردن این سیستم و سپس پر کردن مجدد مخزن خنک‌کننده بهترین راه برای حل این مشکل است.

4. شکستگی پمپ آب

وظیفه پمپ آب رساندن و به گردش درآوردن مایع خنک‌کننده در موتور خودرو است. کوچک‌ترین مشکلی در پمپ آب خودرو می‌تواند منجر به جوش آوردن خودرو شود.پمپ آب خودروی شما ممکن است نشتی داشته باشد، شکسته باشد و یا پروانه‌های آن گیر کرده باشند.

5. خرابی ترموستات

وظیفه ترموستات حفظ دمای خودرو و تنظیم میزان خنک‌کننده‌ای است که وارد موتور می‌شود. در صورتی که ترموستات خودروی شما دچار مشکل شده باشد، خودرو نمی‌تواند دمای خود را حفظ کند و در نتیجه تناسب میزان خنک‌کننده درون موتور خودروی شما به هم می‌ریزد و خودرو بیش از حد داغ می‌شود.

6. روغن موتور

وظیفه روغن موتور تنها نرم و روان کردن حرکت قطعات مختلف موتور نیست، روغن موتور خودروی شما تاثیر مستقیمی روی نحوه خروج حرارت ناشی از عملکرد موتور دارد. اگر روغن موتور شما در سطح کافی نباشد، دمای موتور افزایش پیدا می‌کند و احتمال جوش آوردن آن نیز بالاتر می‌رود. سطح روغن موتور خود را بررسی کنید و فراموش نکنید که طبق دستورالعمل سازنده، در زمان مناسب روغن موتور خودروی خود را تعویض کنید.

7. فن رادیاتور

ممکن است فن خودروی شما به دلایل مختلفی دچار مشکل شده باشد. اگر فن رادیاتور روشن نشود و یا شدت چرخشش دچار مشکل شده باشد، دمای خودرو بالا می‌رود و جوش می‌آورد. فن‌های رادیاتور معمولا الکتریکی هستند و بنابراین ممکن است کشف علت مشکل آن کمی دشوار باشد. در این مورد نیز توصیه می‌شود خودروی خود را به یک تعمیرکار خبره بسپارید.

 

هنگام جوش آوردن ماشین چه باید کرد؟

1. کولر خودرو را خاموش کنید و پنجره‌ها را باز کنید.

این کار باعث کاهش فشار روی موتور می‌شود و به سریع‌تر خنک شدن موتور کمک می‌کند. همچنین اگر کنار خیابان پارک کرده‌اید بلافاصله کاپوت خودرو را بالا بزنید تا موتور سریع‌تر خنک شود.

2. بخاری خودرو را روشن کنید.

ممکن است عجیب به نظر برسد ولی با روشن کردن بخاری می‌توان گرمای موتور را به قسمت سرنشینان منتقل کرد تا موتور خنک شود.

 3. اگر در ترافیک گیر کرده‌اید دنده خودرو را خلاص کنید و کمی گاز بدهید.

این باعث بالا رفتن سرعت پمپ آب و فن رادیاتور می‌شود و هوا و مایعات بیشتری وارد رادیاتور می‌شوند. افزایش هوا و مایعات در گردش موتور باعث خنک شدن آن می‌شود و در نتیجه از جوش آوردن خودرو شما جلوگیری می شود.

4.  از ترمز کمتر استفاده کنید.

اگر در ترافیک دمای موتور خودروی شما در حال بالا رفتن است بهتر است به جای توقف کامل، خیلی آهسته به حرکت خود ادامه دهید و از ترمز کمتر استفاده کنید. ترمزهای پیاپی باعث افزایش بار موتور و در نتیجه باعث جوش آوردن خودرو می‌شود.

 5. کنار مسیر توقف کنید.

اگر حس می‌کنید دمای خودروی شما به شکلی غیرطبیعی در حال افزایش است از سمت راست حرکت کنید و کنار جاده یا خیابان پارک کنید و اجازه بدهید دمای موتور کاهش پیدا کند.

 6. آب رادیاتور را بررسی کنید.

دقت کنید که اگر خودروی شما جوش آورده باشد، بلافاصله در رادیاتور را باز نکنید چون ممکن است آب جوش با شدت به بیرون پاشیده شود. در صورتی که باید آب به موتور اضافه کنید پس از خنک شدن موتور، در حالی که خودرو روشن است و روی حالت خلاص قرار دارد به آن آب اضافه کنید.

 7. در صورت نیاز مخزن مایع خنک‌کننده را پر کنید.

میزان مایع خنک‌کننده خودروی خود را بررسی کنید و در صورت نیاز مخزن آن را پر کنید.

 8. سعی کنید محل نشتی سیستم خنک‌کننده را پیدا کنید.

شایع‌ترین علت جوش آوردن خودرو نشتی در سیستم خنک‌کننده است. اگر با مسائل فنی خودروی خود آشنا هستید به دنبال محل نشتی بگردید و سعی کنید آن را بپوشانید. در غیر این صورت از یک تعمیرکار متخصص یا امداد خودرو کمک بگیرید.

امیدواریم پس از مطالعه این مطلب بتوانید از جوش آوردن خودرو پیشگیری کنید و در صورتی که به مشکل برخوردید، خودتان آن را برطرف کنید. دقت کنید که هنگام انجام تعمیرات خودرو ایمنی از هرچیز دیگری مهم‌تر است، بنابراین اگر حس می‌کنید تخصص کافی برای رسیدگی به مشکل جوش آوردن خودرو ندارید، حتما کمک بگیرید.

منبع: ماهر

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها