کد خبر : 23336

راهکارهای ساده برای کاهش مصرف سوخت خودرو

راهکارهای ساده برای کاهش مصرف سوخت خودرو

از درافتینگ استفاده نکنید . درافتینگ یعنی بافاصله کم از ماشین دیگری حرکت کردن برای بهبود آیرودینامیک ماشین ، یعنی مصرف سوخت کمتر و شتاب بیشتر !!! هیچوقت این کار را نکنید ، ۱ میلیون لیتر بنزین هم ارزش تصادف کردن و مجروح شدن را ندارد .

به گزارش خودروتک ، قیمت بنزین هر روز بالاتر می‌رود و پول ما را زودتر تمام می‌کند . راه‌های زیادی برای کاهش مصرف سوخت وجود دارد که با رعایت آن‌ها می‌توانید مصرف سوخت را خود به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای کاهش دهید .

نگهداری از ماشین

حواستان به زمان تعویض شمع ماشین باشد . میزان عمر شمع بالاست ، اما آن‌ها زودتر از زمان گفته‌شده فاسد می‌شوند که این امر در مصرف بنزین تأثیر دارد . به دفترچه خودرو یا برند شمع خود نگاهی بی اندازید و عمر مفید آن را چک کنید . در صورت تمام شدن عمر مفید آن ، شمع‌ها را تعویض کنید .

عموماً شمع قیمت ارزانی دارد و نگرانی در این مورد وجود ندارد .

زمان رانندگی را کاهش دهید و چند کار را باهم انجام دهید . قبل از اینکه بیرون بروید ، تمامی کارهایی که با ماشین باید انجام دهید را یادداشت کنید و آن‌ها را با یک‌بار بیرون رفتن انجام دهید .

همچنین عدم استفاده از ماشین برای سفرهایی که نیاز شدیدی به ماشین ندارند ، نیز می‌تواند به کاهش مصرف بنزین و آلودگی هوا کمک کنند .

از ماشین خود به‌خوبی مراقبت کنید . نگه‌داری و سرویس درست خودرو می‌تواند باعث شود که بهینه‌تر کارکرده و مسافت بیشتری را با بنزین کمتر بپیماید . که این کار یعنی مصرف سوخت کمتر !!!

چند هفته یک‌بار باد لاستیک‌ها را چک کنید . بهترین زمان چک کردن باد لاستیک در زمان سرد بودن آن‌ است ، یعنی باید کمتر ۲ کیلومتر راه‌رفته باشند . همیشه باد لاستیک را مناسب نگه‌دارید ، یعنی نه زیاد و نه کم ، زیرا هرکدام از آن‌ها معایبی دارند . مثلاً باد بیش‌ازحد لاستیک درست است که مقدار بسیار کمی در مصرف بنزین صرفه‌جویی می‌کند ، اما باعث لاستیک‌سابی و بد شدن هندلینگ می‌شود .

چگونه درست بنزین بزنیم ؟

۳ ترفند زیر را به کار ببرید :

۱ – باک را پر نکنید یا اینکه نصف آن را پرکنید . یا این کار شما وزن ماشین را کاهش می‌دهید و می‌توانید کمی بیشتر رانندگی کنید . حواستان باشد شما نیاز به‌صرف زمان بیشتری ( مثلاً ۲ بار به‌جای یک‌بار ) برای بنزین زدن دارید و باید محاسبه کنید که آیا ارزش این زمان گذاشتن را برای شما دارد یا خیر !!

۲ – در باک را الکی باز نکنید . این کار باعث هدر رفتن پول شما شده و همچنین برای محیط‌زیست مضر است . این کار باعث تبخیر سوخت و هدر رفتن آن می‌شود .

۳ – تا زمان ¼ شدن باک صبر کنید ، اما بیشتر از آن صبر نکنید . مصرف کردن بنزین تا زمان خالی شدن باک می‌تواند با توجه به سبک‌تر بودن ماشین به مصرف کمتر بنزین کمک کند ، اما هوای سرد ریسک چگالش سوخت داخل باک را افزایش می‌دهد ، همچنین استفاده از ماشین با باک تقریباً خالی ، عمر پمپ برقی بنزین را کاهش می‌دهد و باک خالی نیز معمولاً باعث از بین رفتن پمپ بنزین خواهد شد .

خرید ماشین متفاوت

ماشین دیزلی بخرید . بعضی از ماشین‌های دیزلی با ماشین‌های هیبریدی در مقایسه با مسافتی که نسبت به سوخت آن طی می‌کنند قابل‌مقایسه هستند . استفاده از ماشین دیزل می‌تواند در هزینه مصرف سوخت نیز برای شما صرفه‌جویی کند .

البته ماشین‌های دیزلی عرضه‌شده در ایران بسیار کم هستند و قدرت انتخاب و خرید زیادی برای شما وجود ندارد .

ماشین هیبریدی بخرید . ماشین‌های هیبریدی مصرف سوخت بسیار پایینی دارند و همچنین نسل جدیدی از ماشین نیز هستند . این ماشین‌ها حتی انرژی که توسط ترمز گرفتن صرف می‌شود را ذخیره کرده و دوباره استفاده می‌کنند .

ماشین کوچک‌تر بخرید . عموماً ماشین‌های کوچک‌تر سبک‌تر هستند و مصرف سوخت کمتری دارند .

در هنگام خرید به گشتاور بیشتر از اسب بخار اهمیت دهید . اگر موتوری بیشترین گشتاور خود را در رنج ۲۲۰۰ تا ۳۰۰۰ RPM ( دور بر دقیقه ) تولید کند دارای بیشترین بازده ممکن است . موتوری که در اوج گشتاور خودکار کند دارای مصرف بهینه‌تری است .

به‌جای ماشین از موتورسیکلت استفاده کنید . موتور نسبت به ماشین شتاب بیشتر و مصرف سوخت پایین‌تری دارند ، اما تقریباً یک نفره بوده و از امنیت بالایی برخوردار نیستند .

رانندگی هوشمندانه

از درجا ایستادن با موتور روشن بپرهیزید . اگر بیشتر از ۲ دقیقه می‌خواهید باستید ، ماشین را خاموش‌کنید . استفاده از کولر در هنگام درجا ایستادن نیز مصرف سوخت را افزایش می‌دهد .

حواستان باشد که هر باری که شما ترمز می‌گیرید ، باید بنزین بیشتری مصرف کنید تا به همان سرعت برسید .

بیرون رفتن را برنامه‌ریزی کنید . این کار باعث جلوگیری از هدر رفتن سوخت و زمان شما می‌شود . از خیابان‌های جایگزین به‌جای خیابان‌هایی که شلوغ هستند استفاده کنید .

درزمانی که ترافیک کم است اقدام به بیرون رفتن با ماشین کنید و برای آن برنامه‌ریزی داشته باشید . سفرهای خود را چنتا یکی کنید ، یعنی با هر بار بیرون رفتن چند کاری که دارید را پشت سر هم انجام دهید .

از مسیریاب استفاده کنید . از دستگاه GPS یا تلفن همراه خود برای یافتن بهترین و سریع‌ترین مسیر استفاده کنید . کمتر ایستادن و کمتر رفتن در سربالایی‌ها مصرف بنزین شمارا کاهش می‌دهد .

با سرعت ثابت حرکت کنید . از شتاب گیری سریع و ترمزهای شدید خودداری کنید ، با استفاده از کروز کنترل می‌توانید سرعت را ثابت نگه‌دارید ، حتی درزمانی که در سربالایی و سرپایینی هستید .

در بزرگراه‌های تپه‌ای از کروز کنترل استفاده نکنید . کروز کنترل باعث ثابت نگه‌داشتن سرعت شما می‌شود ، این بدان معناست که پیش‌بینی سربالایی را نمی‌کند و در سربالایی گاز بیشتری می‌دهد تا روی سرعتی که تنظیم‌شده است بماند ، که یعنی مصرف سوخت بیشتر !!

خیلی خوب است که در این‌گونه جاده‌ها به‌صورت نرمال رانندگی کنید و از کروز کنترل استفاده نکنید .

از ایستادن جلوگیری کنید . اگر به چراغ‌قرمز نزدیک می‌شوید ، ببینید می‌توانید با کاهش سرعت خود و بدون توقف ، طوری حرکت کنید که به چراغ سبز رسیده و چراغ را رد کنید .

کاهش سرعت بین ۸ تا ۱۰ کیلومتر بنزین کمتری نسبت به توقف کامل و شروع دوباره مصرف می‌کند .

چراغ‌ها و نشانه‌ها را پیش‌بینی کنید . خیلی جلوتر را ببینید و سرعت خود را با آن تنظیم کنید ، یعنی مثلاً سرعت خود را کاهش دهید تا نیازی به ترمز گرفتن در جلوتر نداشته باشید .

شما اصولاً مسیرهای تکراری را طی می‌کنید و به‌راحتی می‌توانید میزان زمان چراغ‌های مختلف را حفظ کنید . با زمان‌بندی درست و سرعت مناسب می‌توانید فقط به چراغ‌های سبز برسید و آن‌ها را رد کنید . اصولاً زمان بین چراغ‌ها ۵۶ تا ۶۴ کیلومتر بر ساعت است ، یعنی اگر با این سرعت حرکت کنید ، اصولاً چراغ‌ها سبز هستند .

فاصله مناسبی با ماشین جلویی داشته باشید . ماشین خود را به سپر ماشین جلویی نچسبانید . با این کار شما نیاز به ترمز کردن و گاز دادن‌های پی‌درپی خواهید داشت که مصرف بنزین شمارا بالا می‌برد ، همچنین خطرناک نیز هست .

همیشه فاصله خود را با ماشین جلویی حفظ کنید و از چسباندن ماشین خود به سپر ماشین جلویی خودداری کنید . اگر کسی هم می‌خواهد بیشتر از سرعت مجاز حرکت کند و به سپر شما چسبانده است ، به او راه بدهید تا برود .

آرام برانید . با افزایش سرعت ، مقاومت هوا نیز افزایش پیدا می‌کند . بنابراین درزمانی که شما می‌خواهید برافزایش مقاومت هوا غلبه کنید ، باید سوخت بیشتری بسوزانید . تا سرعت ۶۴ کیلومتر بر ساعت مقاومت هوا ناچیز است . هرچقدر از این سرعت بالاتر بروید ، مصرف سوخت شما نسبت به مسافت طی شده افزایش پیدا می‌کند .

تا جاییکه ترافیک جاده به شما اجازه می‌دهد آرام برانید . زیر ۶۰ تا ۶۵ کیلومتر بر ساعت سرعت داشته باشید .

به‌صورت دقیق‌تر ، درزمانی که شما در بالاترین دنده در سرعت‌پایین هستید بهترین مصرف سوخت را دارید ، البته به شرطی دور موتور شما در محدوده مناسبی باشد و به ماشین فشار نیاید . این سرعت عموماً در ۷۲ تا ۸۹ کیلومتر بر ساعت به دست می‌آید .

به‌آرامی از حالت ایستاده به حرکت در بی آیید . این کار تأثیر زیادی در کاهش مصرف سوخت ماشین شما خواهد داشت . بنابراین بعد از کامل ایستادن به‌آرامی شتاب بگیرید .

از لاین کناری حرکت نکنید . درصورتی‌که در لاین نزدیک به پیاده‌رو حرکت کنید ، مجبور می‌شوید که توقف‌های بیشتری برای عابران و ماشین‌های ایستاده داشته باشید . بنابراین سعی کنید در لاین های دیگر حرکت کنید .

فقط در بزرگراه و اتوبان کولر بگیرید . در سرعت‌های پایین پنجره را پایین دهید . با این کار نسبت به کولر گرفتن می‌توانید مصرف سوخت را کاهش دهید .

حتی بهتر است که در هر سرعتی که هستید و بیرون خنک است هواکش را روشن کنید ( حالت فن بدون کولر ) یا اینکه مقدار کمی شیشه را پایین بکشید . اگر شیشه را زیاد پایین بدهید ، تقریباً ۸% سوخت را فقط به خاطر آن مصرف می‌کنید .

اگر با کاهش دنده راحت نیستید ، دنده را خلاص کنید . اگر درشیب‌های تند که می‌توانند سرعت ماشین را ثابت نگه‌دارند ، دنده را خلاص کنید ، مصرف سوخت خود را کاهش داده‌اید . ( البته این را بدانید که ترمز موتور در سرپایینی‌ها ایمن‌تر است ) .

در ماشین‌های هیبریدی این کار را انجام ندهید ، ماشین‌های هیبریدی به‌صورت خودکار این انرژی را برای شارژ کردن باتری استفاده می‌کنند .

استفاده از این استراتژی‌ها باعث می‌شود که ترمز بیشتری مصرف کنید .

هیچ‌کدام از روش‌های گفته‌شده برای ماشین‌های دنده اتوماتیک پیشنهاد نمی‌شود .

در سایه پارک کنید . درواقع بنزین می‌تواند از باک شما مستقیماً بخار شود و اگر ماشین را در آفتاب پارک کنید به آن سرعت می‌بخشید و ربطی هم به زمستان یا تابستان بودن ندارد .

همچنین پارک کردن در سایه باعث خنک ماندن ماشین شده و احتیاج کمتری به استفاده از کولر دارید . اگر سایه کاملی وجود ندارد ، حداقل صندوق‌عقب ماشین که باک زیر آن است را در آفتاب نگذارید .

نکات مهم

۱ – اصولاً ماشین‌های دنده دستی میزان مصرف سوخت کمتری نسبت به نوع اتوماتیک دارند .

۲ – ماشین‌های دیزلی مصرف کمتری نسبت به خودروهای معمولی بنزینی دارند . به‌عنوان‌مثال موتورهای دیزلی تقریباً هیچ سوختی در هنگام درجا کار کردن مصرف نمی‌کنند ، به همین دلیل بسیاری از کامیون‌ها در شب برای گرما و تأمین انرژی ، موتور را روشن می‌گذارند .

۳ – عموماً در ترافیک در لاین های سمت چپ بیشتر به جلو خواهید رفت تا لاین های سمت راست ، زیرا ماشین‌ها از خروجی‌ها خارج می‌شوند و شما به جلوتر می‌روید .

۴ – اگر بعد از اتمام کار همیشه در ترافیک می‌مانید ، سعی کنید در اطراف محل کار ، خود را مشغول به کاری مانند باشگاه رفتن کنید تا ترافیک کم شده و بدون ترافیک و سریع به خانه برسید درعین‌حال از وقتی‌که قرار بود در ترافیک بمانید نیز استفاده کرده‌اید .

۵ – همیشه نسبت به ترافیک جاده به ماشین گاز بدهید تا نیازی به ترمز اضافی نداشته باشید .

۶ – گیربکس‌های مختلف می‌توانند مصرف سوخت‌های متفاوتی را داشته باشند .

۷ – ماشین‌های برقی ۹۹% از موارد که اتلاف انرژی‌دارند را حذف کرده‌اند .

هشدارها

۱ – تنظیم باد مناسب لاستیک‌ها می‌تواند در کاهش مصرف سوخت تأثیر زیادی داشته باشد .

۲ – خاموش و روشن کردن زیاد ماشین می‌تواند باعث فرسودگی بیشتر ماشین شود . اگر کمتر از ۱ دقیقه درجا ایستاده‌اید ، ماشین را خاموش نکنید .

۳ – از درافتینگ استفاده نکنید . درافتینگ یعنی بافاصله کم از ماشین دیگری حرکت کردن برای بهبود آیرودینامیک ماشین ، یعنی مصرف سوخت کمتر و شتاب بیشتر !!! هیچوقت این کار را نکنید ، ۱ میلیون لیتر بنزین هم ارزش تصادف کردن و مجروح شدن را ندارد .

۴ – در هوای خیلی سرد اجازه دهید تا ماشین درجا کند و گرم شود ، سپس حرکت کنید . این کار مصرف سوخت را افزایش می‌دهد اما اگر حرکت کنید ، روغن‌موتور نمی‌تواند کار خود را به‌درستی انجام دهد و می‌تواند باعث آسیب رسیدن به ماشین شود .

۵ – حواستان به دنده‌خلاص رفتن در سرپایینی باشد !!! ممکن است سرعت شما بیش‌ازحد انتظار بالا رود و ایجاد خطر کند .

۶ – موتورسیکلت بسیار خطرناک است و پیشنهاد می‌شود که به خاطر پول بنزین از آن استفاده کنید !!

۷ – تقریباً هیچ‌کدام از مکمل‌های سوخت ( بنزین ) کار نمی‌کنند . حتی مصرف شمارا بالا نیز می‌برند . اگر هم کاری کنند ، پولی که بابت آن‌ها می‌دهید از پول بنزین بیشتر می‌شود     <!-- INLINE-ADV -->
    <div id=

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها