کد خبر : 22942

نحوه صحیح استفاده از خودروهای هیبریدی

نحوه صحیح استفاده از خودروهای هیبریدی

نکاتی وجود دارند که شما میتوانید با رعایت کردن آنها بیشترین استفاده را از خودروی هیبریدی خود ببرید. مراقب باطری خود باشید، استفاده از کروز کنترل، و به تدریج شاهد کارکرد بهینه خودروی هیبریدی خود باشید.

به گزارش خودروتک ، آگاهی از صرفه جویی سوخت نیز میتونه استفاده از هیبرید رو بهبود ببخشه. قبل از خرید خودروی هیبریدی، انواع و اقسام برندهای مختلف را بررسی کنید و به دنبال سیاست های تشویقی و امتیازات دولتی در استفاده از هیبرید باشید.

روش اول

رانندگی درست و موثر

قسمت اول: رانندگی خود را محدود کنید.

بهترین راه برای استفاده موثر از خودروی هیبرید این است که اصلا از آن استفاده نکنید. در زمان ممکن راه بروید یا با دوچرخه به مقصد خود بروید.

همچنین می‌توانید از وسایل حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس‌ها، قطارها و متروها استفاده کنید. متناوبا ، با یکی از دوستان و یا با ماشین مشترک برید یا به عبارتی با چند نفر هم مسیر از یک خودرو استفاده کنید.

قسمت دوم: عادتهای رانندگی خوب را در خود تقویت کنید.

اکثر رانندگان خودروهای هیبریدی میگویند که برای استفاده حداکثری از امکان هیبرید خودرو باید رانندگی درست را دوباره یاد بگیریم. در حالی که تماشای عقربه های کنترل سرعت و استفاده از کروز کنترل در رانندگی اتومبیلهای معمولی کار مهمی نیست ، اما اینها جنبه های حیاتی رانندگی خودروهای هیبریدی است.

  • در صورت وجود هر از چند گاهی نگاهی به میزان مصرف سوخت بر روی صفحه نمایش داشبورد داشته باشید. این صفحه نمایش به طور مرتب و لحظه ای میزان بهره وری از سوخت را به شما نمایش میدهد. از سبکهای رانندگی ای استفاده کنید که در منظم شدن رانندگی شما موثر است.
  • از ترمزها استفاده کنید. هیبریدها از یک تکنولوژی موسوم به ترمز احیا کننده(

     regenerative braking ) بهره میبرند. این به این معنی است که انرژی تولید شده توسط ترمزها که به عنوان گرما درخودروهای معمولی هدر میرود برای شارژ باتری هیبریدی خود  استفاده می‌شود، حتی با آرام فشار دادن پدال ترمز برای کاهش سرعت.

  • خیلی زود ترمز نکنید. به اندازه کافی فاصله و فضا برای ترمز موثر به خود بدهید.

قسمت سوم: رانندگی در مسیرهای حمل و نقل با ظرفیت بالا (HOV)

(HOV) چیست؟

HOV (خطوط پرسرنشین) یعنی اختصاص یکی از باندها به حرکت خودروهای با سرنشین بالاتر. تصور کنید ما در برخی معابر HOV۳ را پیاده‌سازی‌ کنیم؛ یعنی خودروی با حداقل سه سرنشین بتواند از آن خط عبور کند، چه اتفاقی می‌افتد؟ در حالی‌که خودروهای تک و دو سرنشین در ترافیک شدیدتری نسبت به سابق می‌مانند (زیرا یک باند عبوری کم شده)، خودروهای با حداقل سه سرنشین با سرعت بالاتر و کاملا بدون معطلی در ترافیک از باند HOV عبور می‌کنند و به مقصد می‌رسند.

مسیرهای HOV برای کاهش ترافیک در ساعات شلوغی و زمان اوج سفر با وسایل نقلیه با دو یا  چند نفر  طراحی شده‌اند.  برخی کشورها نیز به ماشین‌های هیبرید اجازه می‌دهند تا از خطوط HOV استفاده کنند  حتی اگر تنها  یک  مسافر باشند.

در برخی ایالتهای آمریکا مانند کالیفرنیا و ویرجینیا یک سایت که خودروهای هیبرید مورد تایید در آن ثبت شده است در نظر گرفته اند که این خودرو ها میتوانند از خطوط HOV با 1 سرنشین عبور کنند.

قسمت چهارم : سرعت خود را پایین نگه دارید.

بازده سوخت خودروی هیبریدی زمانی کاهش خواهد یافت که شما با سرعتی بیش از 55 مایل یا 88 کیلومتر رانندگی کنید. اگر شما با ست کردن کروز کنترل روی سرعت 110 کیلومتر در ساعت رانندگی میکنید، سعی کنید در سراشیبی آن را خاموش کنید. سعی کنید در بزرگراهها با سرعتی حدود 100 کیلومتر در ساعت رانندگی کنید.

  • از آهسته رانندگی کردن نترسید و بگذارید تا بقیه راننده ها شما را ببینند.
  • از شتاب متوسط استفاده کنید. شتاب گیری زیاد باعث خواهد شده که هم موتور بنزین و هم موتور الکتریکی با هم کار کنند. زمانی که از یک تپه بالا میروید سعی کنید سرعت متعادل با شیب را پیدا کنید که نه بیش از حد آهسته و نه خیلی زیاد باشد با این کار حرکت در هر دو جهت باعث کاهش بازده شما و کاهش مصرف سوخت شود.

قسمت پنجم: تکنیکهای شتابهای مختلف را امتحان کنید

بهره‌وری سوخت را در حالی که از هر کدام استفاده می‌کنید نظارت کنید.  برای مثال،سعی کنید به کندی به مدت چند هفته سرعت بگیرید،  سپس کمی سریع‌تر حرکت کنید،  و سپس سرعت بیشتری را امتحان کنید. نتایج مربوط به مسافت‌ سنج را باتکنیک‌های مختلف مقایسه کنید و کارآمدترین روش سوخت را انتخاب کنید.

  • پس از رسیدن به سرعت بهینه خود تا جایی که ممکن است این سرعت را حفظ کنید تا جایی که نیاز به چرخش یا ترمز کردن دارید.
  • دقت کنید که چطور در پشت چراغ قرمزها خودرو خود را حرکت دهید. خودروی هیبریدی شما برنامه ریزی شده است که در زمان پارک یا وقتی که حرکت نمیکنید خاموش کنید. زمانی که دوباره حرکت میکنید با فشار پا روی پدال گاز این وضعیت تغییر کرده و خودرو به حرکت در می آید .

قسمت ششم:استفاده از کروز کنترل

با فعال کردن کروزکنترل، در این صورت احتمال کمتری وجود دارد که سرعت خود را با سرعت افزایش دهید. این باعث میشود که موتور بنزینی که برای شتاب بالا درگیر میشود کنار گذاشته شود ، تنظیم سرعت کروز کنترل به این بستگی دارد که شما در بزرگراه یا در خیابان در حال رانندگی هستید.

  • اگر کروز کنترل ندارید سرعت خود را ثابت نگه دارید. ثابت نگه نداشتن سرعت باعث کاهش جایگزینی انرژی و موجب هدر رفتن آن میشود. سرعت ثابت بیشترین انرژی برای خودروی هیبریدی شماست.

روش دوم

استفاده از باطری

قسمت اول: مدیریت شارژ باطری خود

اگر باطری شما به طور کامل شارژ شود، به سرعت فرسوده میشود!! به طور مشابه، اگر باطری شما به طور کامل و یا تقریبا خالی شده‌است،  برهزینه‌های شما تاثیر منفی خواهد داشت. مراقب اندازه باطری خود باشید.

زمانی که آن را به یک مقدار متوسط به بالا حدود 80 درصد شارژ کردید، فرایند شارژ را پایان دهید. اجازه ندهید قدرت باطری بیش از 20 درصد افت داشته باشد.

  • برخی از تولید کنندگان خودروهای هیبریدی این واقعیت را در طراحی خود لحاظ کرده اند. و از رسیدن باطری به شرایط کاملا پر و یا کاملا خالی محافظت میکنند. کتابچه راهنمای خودرو خود را برای اطلاع از سطح شارژ باطری مطالعه کنید.

قسمت دوم : باطری خود را گرم نگه دارید

گرم نگه داشتن باطری به این معنی است که واقعا ماشینتون رو گرم نگه دارید. اگر باطری سرد شود، مقدار انرژی ای که میتواند از آن خارج شود کاهش می یابد.

در طول زمستان خودروی هیبریدی خود را در پارکینگ نگه دارید، تا آن را از بدترین هوای سرد مصون نگه دارید.

  • ماشین خود را روشن کنید و بگذارید کمی درجا کار کند تا باطری گرم شود.
  • گرمای بیش از حد نیز میتواند برای باطری شما بد باشد. یک باطری در دمای 34 درجه سانتی گراد تنها 5 سال دوام خواهد داشت. پس اتومبیل خود را در پارکینگ و به دور از نور مستقیم خورشید نگه دارید.

قسمت سوم: از باطری به جای موتور بنزین استفاده کنید

زمانی که خودروی هیبریدی شما گزینه ای برای تغییر از باطری به موتور بنزینی را ارئه کرد در صورت امکان از باطری استفاده کنید چون پول بنزین را صرفه جویی خواهید کرد. در برخی موارد مانند رانندگی در بزرگراهها خودروهای هیبریدی به طور خودکار به موتور بنزین تبدیل خواهند شد.

  • در وضعیت باطری اتومبیل خود رانندگی کنید. اکثر خودروهای هیبریدی بین 16 تا 55 کیلومتر به طور انحصاری بر روی باطری الکتریکی قبل نیاز به انتقال به موتور بنزینی، مجاز هستند. سعی کنید در فواصل کوتاه رانندگی کنید تا استفاده از هیبرید خود را به حداکثر برسانید.

روش سوم

خرید یک خودروی تمام هیبریدی

قسمت اول: قبل از خرید خود را آموزش دهید

اگر یک هیبریدی کامل را میخواهید. یک (ASSIST ) ، یک (PLUGIN) و یا یک ترکیبی ملایم (MILD HYBRID) را میخواهید، مزایا و معایب هر کدام از آنها را قبل از خرید بررسی کنید.

  • اولین گزینه طراحی در خودروهای هیبریدی را که باید انتخاب کنید این است که باید یک مجموعه هیبرید موازی (parallel) یا یک مجموعه هیبرید سری (series) را انتخاب کنید. در هیبرید موازی میتوانید هر دو موتور الکتریک و بنزینی را در کنار هم استفاده کنید. بیشتر خودروهای هیبرید از این نوع هستند. برخی از آنها از نوع سری هستند که در آن فقط موتور بنزین یا فقط موتور الکتریکی در آن واحد عمل میکند.
  • خودروهای تمام هیبرید میتوانند به تنهایی با برق اداره شوند. خودروهای (MILD HYBRID ) خودروهایی هستند که در آن موتور بنزین تمام وقت وجود دارد و باطری الکتریکی تنها یک افزایش شتاب اضافی را ارائه میدهد.
  • خودروهای هیبریدی PLUGIN را به پریز برق خانه یا در صورت وجود امکان به پریز محل کار شما متصل کرد با این تفاوت که موتور بنزین باطری را به عنوان یک خودروی NON PLUGIN شارژ نمیکند.
  • تصمیم با شماست که چه نوع خودروی هیبریدی با توجه به علاقه و بودجه خود انتخاب کنید. اگر شما یک حامی دو آتیشه محیط زیست هستید ممکن است بخواهید یک تمام هیبرید یا یک PARALLEL را انتخاب کنید. اگر شما مسافتهای طولانی زیادی را انجام میدهید اما هنوز هم میخواید مسافت پیموده شده خود را با هیبرید بهبود ببخشید یک خودروی هیبریدی سری SERIES یا یک ترکیبی ملایم (MILD HYBRID ) برای شما گزینه مناسبی میتواند باشد .همیشه یک اتومبیل را در محدوده بودجه خود خریداری کنید.

قسمت دوم: قیمت ها را قبل از خرید مقایسه کنید

در نمایشگاههای فروش اتومبیل اغلب یک مدل خودرو قیمتهای متفاوتی دارد. قیمتها را در خودرو ای که میخواهید خریداری کنید مقایسه کنید و خودروی هیبریدی خود را با کمترین قیمت ممکن خریداری کنید.

  • به علاوه، برنامه مذاکره با فروشنده فروشگاه رابرنامه‌ریزی کنید. شما اغلب می‌توانی ده تا بیست درصد  قیمت گذاشته  شده روی یک خودرو را با چانه زدن کاهش دهید.
  • همچنین می‌توانید قیمت‌ها را در میان خودروهای هیبریدی مختلف مقایسه کنید. به عنوان مثال، اگر دو  ماشین هیبرید متفاوت تنها در چند ویژگی بی‌اهمیت متغیر باشند (برای مثال، شاید یکی دارای  صفحات  ویدیویی  مسافر در آن باشد در حالی که گزینه دیگری نیست)، شما باید ماشین را با قیمت پایین‌تر انتخاب  کنید.
  • همیشه اتومبیل‌هایی که فکر می‌کنید می‌خواهید بخرید را امتحان کنید. اگر اتومبیل با مشخصات شما  مطابقت  نداشته باشد، در جای دیگری به دنبال آن بگردید.
ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها