کد خبر : 2277

قبل از رفتن به معاینه فنی بخوانید

قبل از رفتن به معاینه فنی بخوانید

روزی 50 هزار تومان جریمه، مختص افرادی است که خودروهایشان معاینه فنی ندارند. این قانونی است که سال 96 پلیس راهنمایی رانندگی از وضع و اجرای آن خبر داد.

به گزارش خودروتک، گرفتن مجوز معاینه فنی چندین مرحله دارد، به علاوه زمان هنگام نزدیکی به تعطیلات و ایام سفر، صف درخواست کنندگان بسیار طولانی خواهد شد. در این شرایط تصور کنید به علت وجود ایرادی که از چشم شما دور مانده، مجوز موقت هم صادر شود…

در این مقاله به تمام اموری که برای گرفتن مجوز معاینه فنی مهم است، اشاره می کنیم تا با خیالی راحت و در زمان مناسب مجوز معاینه فنی خودروی تان را دریافت کنید.

مرکز معاینه فنی

قبل از هر چیز در نظر داشته باشید که برخی از قسمت های خودرو مثل تایرها توسط بازدید چشمی کارشناسان سنجش و برخی مثل سیستم فرمان توسط دستگاه ها و ابزارهای مخصوص مرکز معاینه فنی تایید یا رد می شود.

شیشه ها و آینه ها

شیشه جلو ماشین

کوچکترین ترک یا پریدگی روی هر کدام از شیشه ها باشد، از دید مامور فنی دور نخواهد ماند و شما مجبور به رفت و بازگشت خواهید شد. شیشه جلو اتومبیل جایی است که در بدو ورود از جلوی چشم کارمند سنجش می گذرد. متوجه باشید ایمنی ای که شیشه جلو برای سرنشینان دارد، باعث شده حساسیت روی این شیشه از مابقی بالاتر باشد.

در ضمن وجود هر ایرادی روی واشر دور شیشه جلو هم منجر به عدم صدور مجوز و فرستادن خودرو برای تعویض خواهد شد.

لاستیک ها

تایر بدون آج

بهتر است قبل رفتن به مرکز معاینه فنی، خودتان به سراغ بازدید از لاستیک های خودرو بروید. به یاد داشته باشید که مامورین سنجش برای تایید صدور مجوز به سراغ لاستیک جایگزین (زاپاس) خودروی شما هم خواهند رفت. برای کسب برگه معاینه فنی، لاستیک های خودروی شما باید:

ساییده و صاف نباشند.

همه در یک سایز و ترجیحا یک مدل باشند.

دارای شکاف یا پارگی هرچند کوچک نباشد.

تو رفتگی یا بیرون زدگی نداشته باشد.

هنگام رانندگی باعث لرزش و لغزش خودرو نشوند.

چراغ ها

چراغ خطر سوم

چراغ های جلو (نور پایین و بالا)، چراغ های خطر جلو و عقب، چراغ های ترمز، چراغ های راهنما جلو و عقب، چراغ های جانبی و کلید چراغ های پشت صفحه آمپر شامل بازرسی چشمی معاینه فنی می شوند. چراغ ها نباید کم نور، سوخته و دچار قطعی باشند. بررسی چراغ خطر سوم (چراغ پشت شیشه عقب) را فراموش نکنید.

نکته: اگر چنانچه نیاز به تعویض چراغی بود ابتدا توسط یک برق کار از صحت و کارکرد سوکت ها و سیم کشی مطمئن شوید.

کمربندهای ایمنی

کمربند ایمنی

کمربند ایمنی صندلیهای جلو و عقب توسط کارشناس سنجش باز و بسته می شوند تا کارایی صحیح آن مورد تایید واقع شود. ایراد داشتن حتی یک کمربند به دلیل اهمیت بالایی که از لحاظ ایمنی دارد، منجر به عدم صدور کارت معاینه فنی خواهد شد. پس قبل از رفتن به مرکز همه کمربندها را چک کنید.

اگزوز

سنجش آلایندگی اگزوز

در آزمایش میزان آلاینده های خروجی، اگزوز را مورد آزمایش قرار می دهند. در واقع میزان تولید گازهایی مثل دی اکسید کربن از اگزوز اندازه گیری شده و با حد مجاز اعلام شده از طرف سازمان حفاظت از محیط زیست مقایسه می شود. توجه داشته باشید که کارشناسان سنجش از لحاظ ظاهری هم به موقعیت اگزوز و هم صحیح بسته شدن آن توجه خواهند داشت.

ترمز

سیستم ترمز ماشین

کوچکترین ایراد در ترمز منجر به عدم صدور مجوز معاینه فنی خواهد شد چرا که کمترین دردسر ماشینی با ترمز خراب، تصادف و خسارت مالی است. تمام شدن لنت ها، سفت بودن پدال ترمز و سخت گرفتن آن و بیش از اندازه پایین بردن پدال ترمز برای گرفتن آن از جمله ایراداتی است که مامور فنی به محض مشاهده آن تکلیف خودروی شما را مشخص خواهد کرد.

نحوه انجام این مرحله به این صورت است که ابتدا خودرو روی جایگاه مخصوص قرار می گیرد، به ترتیب چرخ های جلو و عقب روی غلتک چرخان چرخیده و سپس کارشناس فنی پدال ترمز را می گیرد. محاسبه فاصله زمانی گرفتن پدال ترمز و توقف چرخ ها توسط دستگاه انجام شده و ثبت می گردد.

معاینه فنی خودرو

سیستم تعلیق

به یاد داشته باشید که معاینه فنی ترمز خودرو شامل تایید صحت ترمز دستی هم می شود؛ مراحل آن هم دقیقا شبیه به تست ترمز است، با این تفاوت که به جای ترمز گرفتن، ترمز دستی کشیده می شود.

سیستم تعلیق

کارشناسان سنجش در این مرحله به قطعات جلوبندی خودرو فشار وارد می کنند تا وضعیت و نحوه اتصال قطعات به هم را ارزیابی کنند. به این قسمت، سنجش اهرم بندی سیستم تعلیق می گویند. با این سنجش، ایرادات سیستم فرمان و اجزای آن هم مشخص خواهد شد.

 کامپیوتر خودرو

کمک فنر

در این مرحله مجددا خودرو روی همان صفحه مربوط به آزمایش ترمزها قرار می گیرد با این تفاوت که این بار از حالت دورانی به صفحه ای صاف مبدل می شود. زیر این صفحه شاسی هایی وجود دارند که آن را بالا و پایین می برند. نتیجه آزمون روی سیستم دیجیتال نمایش داده می شود.

 

در جدول زیر آدرس و شماره تلفن مراکز معاینه فنی تهران را مشاهده می کنید.

مراکز معاینه فنی خودروهای سبک

 

منبع: توربو یدک

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها