کد خبر : 22374

5 مشکل خودرویی که شما را به کشتن می دهد

5 مشکل خودرویی که شما را به کشتن می دهد

در گزارش آمار تصادفات سازمان ملی امنیت ترافیکی بزرگراه‌ها در سال ۲۰۱۵ توجه خاصی به اتفاقاتی شده که پیش از تصادف رخ داده است. گرچه این دلایل عمده به تنهایی به عنوان عامل مستقیم تصادفات ذکر نشده‌اند، ولی عوامل مهم و تاثیرگذار در سلسله رویدادهایی هستند که منجر به تصادف می‌شوند.

به گزارش خودروتک ، در اکثر تصادف‌ها، دلیل عمده وقوع تصادف به تصمیماتی که توسط یک راننده یا بیشتر از یک راننده گرفته شده نسبت داده می‌شود که طبق گزارش آمار تصادفات، ۹۴ درصد تصادفات یا ۲ میلیون و ۴۶ هزار تصادف را شامل می‌شود. طبق همین گزارش، نقص فنی در یک خودرو فقط دلیل عمده وقوع ۲ درصد از تصادفات یا ۴۴ هزار تصادف محسوب می‌شود.

بنابراین چرا باید برای تصادفاتی که در اثر نقص فنی رخ داده‌اند اهمیت قائل شویم درصورتی‌که نقص فنی دلیل عمده وقوع درصد کمی از تصادفات ذکر‌شده است؟ زیرا این رقم ۲ درصد که توسط سازمان ملی امنیت ترافیکی بزرگراه‌ها ذکر شده رقم دقیقی نیست. «دلایل عمده تصادفات مربوط به نقص فنی خودروها عمدتا از طریق بازرسی بصری و ظاهری اجزای خودرو استنباط شده‌اند، بنابراین آمار مربوطه ممکن است بیانگر نقش مشکلات دیگر که مربوط به قطعات درونی خودرو هستند نباشد.»

به اختصار ‌می‌توان گفت مشکل نقص فنی ممکن است بزرگتر از آن چیزی باشد که داده‌های آماری موجود نشان می‌دهند. با توجه به این موضوع در ادامه ۵ نقص فنی عمده که منجر به تصادف می‌شوند را ذکر می‌کنیم:

۱ – تایرها و چرخ‌ها

IISTD flat tire

طبق گزارش آمار تصادفات، « ۳۵ درصد (با تلورانس ۱۱٫۴±درصد) از تصادفاتی که علت وقوع آنها نقص فنی خودرو بوده مربوط به خرابی تایر است. درنتیجه خرابی تایر شایع‌ترین علت در تصادفات مربوط به نقص فنی خودرو محسوب می‌شود.

دو مورد از رایج‌ترین مشکلات مربوط به تایر، ترکیدن تایر و فرسودگی آن است.

  • ترکیدن تایر: ترکیدگی تایر ممکن است به چند دلیل اتفاق بیفتد: مانند یک تایر فرسوده کم‌باد یا پرباد که ناگهان تحت فشار دچار ترکیدگی می‌شود، پنچرشدن تایر در اثر تماس با اجسام ریزی که در جاده وجود دارد یا حتی تغییرات دمایی شدید و ناگهانی. ترکیدن تایر ناگهان توانایی شما در کنترل خودرو را به شدت کاهش داده و باعث تصادف می‌شود.
  • تایرهای فرسوده: به مرور زمان تایرها دچار ساییدگی شده و آج خود را از دست می‌دهند. این فرسودگی یک مشکل عمده در جاده است زیرا به‌خصوص در آب‌وهوای نامساعد مانند بارش برف و باران باعث کاهش چسبندگی تایر می‌شود. احتمال لیزخوردن با تایرهای فرسوده بیشتر است، ترمزکردن با تایرهای فرسوده نیاز به مسافت بیشتری برای توقف دارد و به خاطر چسبندگی ضعیفی که دارند در مانورها عکس‌العمل خوبی ندارند.

تعویض تایرها قبل از اینکه آج آنها کاملا از بین برود و حفظ فشار باد بهینه تایر برای جلوگیری از این نوع نقص‌های فنی در جاده ضروری است. زوایای چرخ را نیز مرتبا بررسی کنید. اگر زوایای چرخ تنظیم نباشند تایرها زودتر فرسوده خواهند شد.

۲ – ترمزها

brakedisk

طبق گزارش آمار تصادفات، در ۲۲ درصد (با تلورانس ۱۵٫۴±درصد) از تصادفاتی که علت وقوع آنها نقص فنی خودرو بوده است، خرابی ترمزها دلیل عمده تصادف بوده‌اند.

ترمزهای ضعیف عامل اصلی تصادفات از قسمت عقب هستند زیرا ناتوانی در متوقف‌کردن به موقع خودرو باعث می‌شود یک خودرو محکم با خودروی جلویی برخورد کند.

عوامل رایج تاثیرگذار در تصادفات مربوط به خرابی ترمز عبارتند از:

  • شلنگ‌های ترمز معیوب یا فرسوده: نشتی در شلنگ‌های مدار ترمز باعث تخلیه روغن ترمز و افت عملکرد ترمز می‌شود.
  • اختلال در عملکرد سیستم ضدقفل ترمز: سیستم ضدقفل ترمز یا ABSطوری طراحی شده است تا هنگامی که رانندگان پای خود را محکم روی پدال ترمز می‌گذارند به طور خودکار از قفل‌شدن چرخ‌‌ها جلوگیری کند و مانع لیزخوردن و ازبین‌رفتن تعادل خودرو شود. اختلال در عملکرد ABS باعث افت عملکرد ترمز می‌شود.
  • لنت‌ها و دیسک ترمزهای فرسوده: هر بار که از خودرو استفاده می‌کنید فرسایش لنت‌ها و دیسک‌های ترمز اندکی بیشتر می‌شود. به مرور زمان این ساییدگی باعث می‌شود متوقف‌کردن خودرو دشوارتر، مسافت توقف طولانی‌تر و خطر تصادف بیشتر شود.

جلوگیری از بروز این مشکل مستلزم نگهداری و بازدید مرتب سیستم ترمز خودروی شماست. حداقل هر ۴۸٫۰۰۰ کیلومتر یک بازدید کامل از سیستم ترمز انجام دهید. در صورتی که رانندگی شما تهاجمی و پرشتاب نباشد، معمولا لنت‌های ترمز در همین حدود عمر می‌کنند.

هنگامی که خودروی خود را برای سرویس به تعمیرگاه می‌برید، حتما ذکر کنید که از لنت‌های ترمز بازدید کنند. اگر مکانیک‌ها مشاهده کنند که لنت‌های ترمز خودروی شما در اثر فرسایش درحال نازک‌شدن هستند، یا اگر سیستم ترمز خودروی شما مشکلات دیگری داشته باشد به شما اطلاع خواهند داد.

۳-سیستم تعلیق و فرمان

front-suspension

سومین دلیل عمده تصادفات خودرو که در گزارش سازمان ملی امنیت ترافیکی بزرگراه‌ها ذکر شد مجموعه‌ای از مشکلات مربوط به فرمان، سیستم تعلیق، سیستم انتقال قدرت و موتور خودرو بود. حدود ۳ درصد از تصادفاتی که در این گزارش ذکر شد مربوط به این گروه از مشکلات فنی هستند.

علت اینکه این مشکلات به ندرت به عنوان دلیل عمده تصادف ذکر می‌شوند، تا حدی این است که اثبات و شناسایی آنها بعد از تصادف دشوارتر است. تایرهای ترکیده و ترمزهای فرسوده به راحتی قابل شناسایی هستند اما تشخیص آسیبی که در اثر فرسودگی به سیستم تعلیق وارد شده از آسیب ناشی از تصادف دشوارتر است.

مشکلات مربوط به فرمان و سیستم تعلیق ممکن است در لحظات نامناسب باعث شوند خودروی شما از کنترل خارج شود. مشکلات مربوط به موتور و سیستم انتقال قدرت باعث می‌شوند که در مواقع ضروری نتوانید شتابگیری سریع داشته باشید و هنگام عبور از یک تقاطع درحالی‌که خودروهای دیگر به شما نزدیک می‌شوند عاجز خواهید ماند.

نگهداری مداوم از خودرو بهترین راه برای جلوگیری از مشکلات مربوط به فرمان و سیستم تعلیق است که در بروز تصادف نقش دارند. اگر زمان بازدید کامل خودروی شما فرا رسیده، انجام این بازدید بسیار مهم است. یک گزارش کتبی از این بازدید دریافت کنید تا از مشکلات مربوط به سیستم فرمان، تعلیق، انتقال قدرت و موتور خودروی خود آگاه باشید.

همچنین بسیار مهم است که از مکانیک خود درخواست کنید یک عیب‌یابی از طریق پورت دیاگ OBD-II برای شما انجام دهد. در این فرآیند مکانیک سیستم عیب‌یاب خودروی شما را به یک کامپیوتر مخصوص وصل می‌کند تا کدهای خطای آن را بررسی کند.

هنگامی که صحبت از نقص فنی خودرو می‌شود، این سه دلیل عمده شایع‌ترین دلایل ذکرشده برای تصادفات جاده‌ای هستند. بااین‌حال هنوز در مورد ۴۰ درصد از تصادفات مربوط به نقص فنی خودرو توضیحی ارائه نشده است. در این موارد مشکل فنی ناشناخته دیگری دلیل عمده تصادف محسوب می‌شود اما در گزارش سازمان ملی امنیت ترافیکی بزرگراه‌ها درباره این مشکلات توضیحی داده نشده است.

بنابراین برخی از این مشکلات فنی دیگر که در وقوع تصادف نقش دارند چه مشکلاتی هستند؟ در ادامه فهرستی از گزینه‌های محتمل را ذکر می‌کنیم.

۴ – چراغ‌های جلو و عقب

2017-nissan-altima-red-brilliant-silver-lights

در شرایطی مانند رانندگی در شب، جاده‌های مه‌آلود و هنگام توفان و باد شدید که وسعت دید رانندگان کاهش پیدا می‌کند، دیدن خودروهای دیگر در جاده بسیار دشوارتر است.

چراغ‌های جلو و عقب دید راننده و رویت‌پذیری را به طور محسوسی افزایش می‌دهند و نه تنها قسمت بیشتری از جاده را به شما نشان می‌دهند، بلکه باعث می‌شوند رانندگان دیگر نیز خودروی شما را بهتر ببینند. با چراغ‌های معیوب دیدن در تاریکی یا آب‌و‌هوای نامساعد برای شما بسیار دشوارتر خواهد بود و خطر تصادف از قسمت عقب یا طرفین خودرو افزایش می‌یابد.

سلامت چراغ‌های خودرو حتی در روز روشن نیز اهمیت دارد. چراغ‌های راهنما به رانندگان دیگر اطلاع می‌دهند که چه زمانی درحال آماده‌شدن برای تغییر مسیر یا کاهش سرعت برای ورود به پیچ هستید. اگر چراغ‌های راهنمای خودروی شما کار نکنند تغییر مسیرهای شما بدون علامت خواهد بود.

به‌این‌ترتیب احتمال این خطر که رانندگان دیگر قادر به تشخیص جهت حرکت شما نباشند و خطر وقوع تصادف هنگام تغییر مسیر یا دورزدن نیز افزایش می‌یابد.

۵ – برف‌پاک‌کن‌ها

Wiper-Blades-and-Rainy-Day-Repairs1

هرگز اهمیت برف‌پاک‌کن‌ها را به خصوص در مناطق جنگلی و کوهستانی دست کم نگیرید. هنگامی که باران شدید می‌بارد دید راننده به شدت کاهش می‌یابد. برف‌پاک‌کن‌ها با پاک‌کردن آب باران و کثیفی‌ها از روی شیشه باعث بهبود دید می‌شوند و درنتیجه می‌توانید مسیر پیشروی خود را اندکی بهتر ببینید.

کارایی برف‌پاک‌کن‌های فرسوده در پاک‌کردن آب باران و کثیفی‌ها کمتر است و با لکه‌هایی که روی شیشه باقی می‌گذارند همچنان دید شما را مسدود می‌کنند. این اتفاق خصوصا شب‌ها با تابش نور چراغ خودروهای روبرویی باعث محدودیت شدید دید راننده می‌شود. بدتر از آن اگر کارکرد موتورهایی که حرکت برف‌پاک‌کن‌ها را کنترل می‌کنند مختل شود یا از کار بیفتند، مسدودشدن ناگهانی دید راننده می‌تواند فورا منجر به تصادف شود،به ویژه اگر در مسیرهای شلوغ یا درحال حرکت با سرعت بالا باشید.

حدودا ماهی یکبار یا هنگامی که متوجه شدید برف‌پاک‌کن‌ها هنگام توفان و باران ملایم شیشه جلو را به خوبی تمیز نمی‌کنند، آنها را بازدید کنید. اگر تیغه‌های برف‌پاک‌کن‌ها آسیب دیده‌اند هرچه زودتر آنها را تعویض کنید. بیشتر فروشگاه‌های عمده لوازم یدکی خودرو دفترچه‌ای دارند که در آن نوع مناسب تیغه برف‌پاک‌کن برای برند و مدل خودروی شما نوشته شده است.

حتما مایع شیشه‌شور خودروی خود را نیز بازدید و درصورت لزوم آن را پر کنید. هنگام تعویض روغن بعدی زمان مناسبی برای بازدید مایع شیشه‌شور است.

به خاطر داشته باشید بااینکه در اکثر موارد مشکلات فنی به عنوان دلیل عمده تصادف ذکر نشده‌اند، می‌توانند عامل مهم و تاثیرگذار در تصادفات باشند به‌خصوص با‌توجه به‌اینکه بسیاری از مشکلات فنی ممکن است شناسایی نشده باشند.

بهترین راه برای حفاظت دربرابر تصادفات این است که به طور مداوم از خودرو نگهداری و بازدید کنید و هر زمان که پشت فرمان خودرو هستید احتیاط کنید. بااین‌حال علی‌رغم اینکه نهایت سعی و تلاش خود را می‌کنید باز هم ممکن است بهترین رانندگان در خودروهایی که به بهترین نحو از آنها نگهداری شده است دچار تصادف شوند.

منبع: نیسان

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها