کد خبر : 22006

آشنایی با عملکرد سیستم تهویه مطبوع خودرو

آشنایی با عملکرد سیستم تهویه مطبوع خودرو

هوارسانی در یک وسیله نقلیه باید داخل خودرو را خنک نگه داشته و رطوبت را از منبع هوای تازه دریافت کند. به همین ترتیب، اطمینان از درجه حرارت مناسب داخل خودرو و جایی که سرنشینان هستند را فراهم می کند.

به گزارش خودروتک ، هوارسانی یک عامل ضروری برای ایمنی و راحتی سواری است ؟ هوارسانی خوب می تواند از بروز حادثه جلو گیری کند. به این دلیل است که تنش و فشار فیزیکی ناشی از افزایش دما در داخل خودرو سبب ایجاد غلظت و کاهش توانایی واکنش راننده می شود.

یک مطالعه که توسط موسسه تحقیقات فدرال آلمان انجام شده و طبق آن دریافتند که در دمای 27 درجه سانتیگراد داخل خودرو، تعداد حوادث در شهرها 11 درصد افزایش می یابد؛ در دمای داخلی 32 درجه سانتیگراد این رقم تقریبی است. توانایی تمرکز برای جلوگیری از تصادف بسیار مهم است. علاوه بر این: یک سیستم هوارسانی که به خوبی نگهداری شده است، باعث،حفظ بصری خوب و افزایش ایمنی می شود.

اجزای هوارسانی وسایل نقلیه

مهمترین اجزای سیستم هوارسانی خودرو عبارتند از:

  • کمپرسور
  • خازن
  • خشک کن
  • شیر گسترش
  • اواپراتور

اجزای فردی از طریق خطوط شلنگ به هم پیوسته می شوند تا یک سیستم محصور به نام مدار خنک کننده مدار مبرد را شکل دهند. مبرد در مدار مبرد جریان دارد. این توسط کمپرسور هدایت می شود.

هوارسانی

مدار مبرد هوارسانی به دو طرف تقسیم می شود:

بخشی بین کمپرسور و شیر توسعه، بخشی از فشار بالا نامیده می شود.

محدوده بین شیر گسترش و کمپرسور، سمت کم فشار است.

مبرد گازسوز در کمپرسور فشرده شده و با دمای بسیار بالا گرم می شود، از طریق خازن در فشار بالا فشرده می شود. خازن معمولا در نزدیکی رادیاتور واقع شده است. در خازن، گرما از محفظه ی خیلی گرم گرفته می شود، و باعث می شود که آن را از گاز به مایع تبدیل کند.

در خشک کن (ایستگاه بعدی)، ناخالصی  هوا از مبرد مایع جدا می شوند. این کار اثربخشی سیستم هوارسانی را حفظ می کند و اجزاء را در مقابل آسیب ناشی از ناخالصی محافظت می کند.

در وسایل نقلیه مدرن، هوارسانی بخشی از مدیریت حرارتی است. این شامل هر دو بخش می شود هم کنترل دمای موتور در تمام شرایط هم گرمایش و خنک کننده بخش مسافر است.

بر همین اساس، یک سیستم مدیریت حرارتی مدرن شامل این اجزاء است:

  • خنک کننده موتور
  • گرمایش خودرو
  • تهویه مطبوع

اجزاء این مجموعه ها در تعامل هستند و اغلب یک واحد را تشکیل می دهند. سیستم هوارسانی خودرو به این ترتیب ترکیبی از گرمایش ماشین و مدار مبرد است. این رویکرد، بدون در نظر گرفتن شرایط خارج از خودرو، شرایط آب و هوایی مطلوب را در داخل خودرو ایجاد می کند.

استهلاک

برای اطمینان از این که سیستم هوارسانی در شرایط مناسب کار می کند و در دراز مدت باقی می ماند، باید سالانه چک AC را انجام دهید.

خدمات AC شامل موارد زیر است:

  • جایگزینی مبرد
  • بررسی نشت و در صورت لزوم
  • جایگزین خشک کن

یک سیستم هوارسانی طول عمر وسیله نقلیه را تضمین می کند و اطمینان از درجه حرارت دلخواه در داخل محفظه خودرو را در طول عمر خودرو فراهم می آورد.

حفاظت از محیط زیست

بازرسی منظم سیستم هوارسانی عامل مهمی برای حفاظت از محیط زیست است. هر سال، تا 10 درصد از مبرد در سیستم هوارسانی به علت تبخیر طبیعی از بین می رود. در صورت عدم وجود سرویس و نگهداری منظم، که این کار می تواند به علت نشت و شلنگ های متخلخل افزایش یابد و فشار بیشتری بر محیط زیست ایجاد شود. یک سرویس AC، سیستم هوارسانی را به حالت مطلوب باز می گرداند.

هوارسانی خودرو

فیلتر هوا

برای تمیز کردن فیلتر هوا که گاهی دچار مشکل می شود و در طول زمان امکان دارد آلوده شود به راحتی می توان آن را پاکسازی نمود.

در غیر این صورت سیستم هوارسانی به درستی عمل نخواهد کرد.

که به موتور فشار بیشتری وارد می شود تا هوای داخل خودرو را مطلوب سازد این نیز سبب افزایش مصرف سوخت خواهد شد.

سیم گاز

در بعضی از وسایل نقلیه سیم گاز شاید مکانیکی باشد.

بعد از گذشت چند وقت بسته به کارکرد اتومبیل دچار شل شدگی می شود.

این امر باعث آن شده که تمام انرژی پدال گاز به موتور نرسد و در این صورت هوای مورد نیاز تامین نخواهد شد.

درست کردن تنظیم سیم گاز نیز کار آسان و راحتیست.

هوارسانی

 سیستم هوا رسانی موتور

فیلتر هوا یکی از اجزای سیستم هوارسانی موتور است.

برای اینکه موتور خودرو بتواند بهتر کار کند نیازمند هوای کافی و تمیز است.

تامین شدن هوای ورودی برای موتور خودرو در سیستم های متنوع سوخت رسانی مختلف است.

در سیستم کاربراتوری ، تامین هوا ی موتور به سادگی انجام می شود.

سیستم انژکتوری

در سیستم انژکتوری یا همان پاشش سوخت ، با مکش موتور هوا از طریق لوله هایی از جنس پلاستیک بلند و با عبور از هواکش ، نیاز موتور را تامین می کند. دلیل طولانی بودن این لوله ها ایجاد یک جریان هوای یک دست و یکنواخت می باشد.

وقتی موتور در دور کم است ، دریچه ورودی هوا بسته می ماند و مقدار کمی هوا توسط مسیر موتور برای مصرف آن تامین می شود. برای فهمیدن زاویه دریچه ورودی هوا از یک سنسوری استفاده می کنند که اطلاعات دقیقی را از مقدار هوای ورودی به موتور به ای سی یو ارسال می کند.

کار ای سی یو

ای سی یو با بررسی این که دریچه ورودی هوا  در حال حاضر در چه زاویه ای قراردارد ، از طریق کمک گرفتن از موتور پله ای یا به عبارتی دیگر زمان پاشیدن سوخت نسبت به مقدار ورودی هوا اقدام می کند.

برای این که اتومبیل بتواند شتاب بیشتری را تجربه کند نیازمند هوای خنک است که به موتور وارد شود.

این کار به بهتر عمل کردن خودرو کمک می کند.

باعث آن می شود که سوخت ورودی بهتر بسوزد و در نتیجه قدرت و عملکرد موتور بیشتر خواهد شد.

کارکرد نامطلبوب هوارسانی

برای آن که متوجه شویم سیستم هوارسانی دچار اشکال شده باید به نشانه های زیر توجه کرد:

دود سیاه خارج شده از منبع اگزوز

مصرف بیش از حد مجاز سوخت

در مواقعی امکان دارد موتور به طول کامل روشن نشود.

منبع: چند و چون

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها