کد خبر : 20565

در این بازار خودرو دست دوم بخریم یا صفر کیلومتر؟

در این بازار خودرو دست دوم بخریم یا صفر کیلومتر؟

خرید خودرو صفر یا دست دوم در این بازار آشفته کشور ما سوالی است که ذهن بسیاری از مخاطبان را بخود مشغول کرده است ، که در این میان دلال‌های همیشه در صحنه وضعیت بازار را اشفته تر می‌کنند.

به گزارش خودروتک ، تقریباً می‌توان گفت در هیچ نقطه‌ی دیگری از این کره‌ی خاکی چنین مقایسه‌ای صورت نخواهد گرفت؛ اما در ایران همه‌چیز متفاوت است، ازجمله خریدوفروش ماشین. معمولاً در سرتاسر جهان اگر شخصی شرایط خرید خودروی صفر را داشته باشد که با تسهیلات بی‌پایان این امر برای اکثریت مردم فراهم است، دلیلی وجود ندارد که بخواهد سراغ ماشین دست دوم برود.

در ایران اما به دلایلی مانند کمبود خودروی صفر مخصوصاً بعد از ممنوع شدن واردات خودروهای 2500 cc به بالا، افت قیمت شدید خودروهای دست دوم به‌خصوص گزینه‌های خارجی و وارداتی و البته بدقولی و برخی کارهای عجیبی که توسط خودروسازان داخلی صورت می‌گیرد که باعث می‌شود مردم تا حد امکان از آن‌ها دوری کنند. به‌هرحال با تمام این تفاسیر می‌خواهیم به این پرسشی که احتمالاً ذهن شمارا هم درگیر کرده است پاسخ دهیم:  خودرو صفر بخریم یا دست دوم؟

خودرو دست دوم: خواب تو پارکینگ یا دویده در خیابان

خرید خودروی دست دوم، شامل مزایا و معایب گوناگونی است که در بین خودروهای مختلف متغیر است.

ازجمله مزایای آن‌که اتفاقاً مهم‌ترین مزیت هم محسوب می‌شود، قیمت مناسب به دلیل افت قیمتی است که باگذشت سالیانه از تولید خودرو شامل حال آن می‌شود. این افت قیمت در خودروهای خارجی بیشتر به چشم می‌ِآید.

ازجمله معایب خرید خودروهای دست دوم هم می‌توان به عدم صداقت برخی از فروشنده‌ها اشاره کرد که گاهی حتی باعث یادآوری ضرب‌المثل معروف  فروش خر رنگ کرده به‌جای قناری  می‌شوند.

فراموش نکنید که شاید بررسی تمام نکات مربوط به خرید خودرویی مناسب از عهده‌ی هرکسی برنیاید و نیاز به کمک متخصصی حرفه‌ای وجود داشته باشد. با استفاده از  کارشناسی تخصصی خودرو در محل  می‌توانید از ضرر چندمیلیونی و فریب خوردنتان جلوگیری کنید.

خرید خودروی صفر: مزایا، حقایق، خودروسازان و نمایشگاه‌ داران مشتری مدار!

مزایای حقیقی؟

خرید خودروی صفر در حالت عادی باید مزایای زیادی نسبت به خرید خودروی دست دوم داشته باشد. به‌هرحال شما در حال خرید خودرویی هستید که داغ و تازه از تنور بیرون آمده و شما اولین مالکش هستید.

از لذت‌بخش‌ترین مزایای خرید خودرو صفر بوی تازگی و نو بودن خودرو است. هنگامی‌که در ماشین می‌نشینید همه‌چیز از نایلون صندلی‌ها تا فرمان و داشبورد بوی نو بودن می‌دهند و این حس بسیار خوبی را به خریدار القا می‌کنند.

در ضمن مسلماً چون ماشین به‌تازگی از خط تولید بیرون آمده و پس از انجام تست‌های فنی در اختیار شما قرارگرفته است، شما نگران نیستید که مبادا گلگیر جلو سمت شاگرد رنگ داشته باشد و من نفهمیده باشم. ماشین صفر است. بدون هیچ مشکلی.

خودروی شما تا مدتی تحت پوشش گارانتی قرار دارد و خیالتان راحت است که اگر برفرض مشکلی هم به وجود بیاید بدون صرف هزینه و به‌صورت رایگان این مشکل توسط سازنده و یا شرکت واردکننده برطرف خواهد شد.

در مورد جوان‌ترها مسئله‌ی دیگری صادق است و آن اینکه تا زمانی که ماشین هنوز تازه است و بوی نویی می‌دهد بااحتیاط بیشتری می‌رانند و به عبارتی بیشتر هوای خودروی خود را دارند.

حقیقت مزایا

متأسفانه حقیقت این است که همیشه این مزایا وجود ندارد و در مواردی که اخیراً تعداد این موارد روند افزایشی هم داشته دیده‌شده که ساده‌ترین انتظارات خریدار هم توسط نمایندگی‌های مجاز و یا نمایشگاه‌ها برآورده نمی‌شود.

مثلاً این‌که شما برای خودرویی که تازه خریده‌اید دل بسوزانید مسئله‌ای شخصی است و تصمیم با شماست. یا به‌هرحال برای حفظ ظاهر هم که شده خودرویی که تهیه می‌کنید بوی تازگی و نویی می‌دهد.

اما ممکن است آن گلگیر جلویی که نگران رنگ بودنش نبودید واقعاً رنگ باشد. ممکن است شما اولین مالک خودرو نباشید و خودرو مدت‌ها قبل از تنور بیرون آمده و  بیات ‌ شده باشد. حتی اگر خودرو صفر باشد احتمال این‌که هیچ تستی روی آن و فقط برچسب قبولی در تست دریافت کرده باشد کم نیست. پس از چند روز رانندگی متوجه می‌شوید که عملکرد ماشین طبیعی نیست. به متخصصی در این زمینه مراجعه می‌کنید و متوجه می‌شوید که خودروی صفری که از کارخانه تحویل گرفتید دسته‌موتور ندارد!

فقدان دسته‌موتور آن‌قدر واضح است که قطعاً گارانتی آن را پوشش می‌دهد، اما 80 درصد مشکلاتی که به آن‌ها برمی‌خورید هم شامل گارانتی نمی‌شوند.

البته همیشه در هنگام خرید خودروی صفر این اتفاق‌ها نمی‌افتد و ما قصد نداریم همه‌ی افراد، ازجمله افراد درستکاری که با تعهد و صداقت در این زمینه فعالیت می‌کنند را زیر سؤال ببریم. ولی به‌هرحال خرید خودروی صفر این جنبه‌ی تاریک را هم دارد که متأسفانه روند افزایشی به خود گرفته است. ما هم وظیفه‌ی خود دانستیم که به آن اشاره‌کنیم تا خریداری متضرر سودجویی دیگران نشود.

این سودجویی‌ها توسط شرکت‌های واردات معتبر، نسبت به خودروسازان داخلی مخصوصاً دو غول این صنعت و نمایشگاه داران کم‌تر دیده می‌شود. توجه کنید نه این‌که دیده نشود فقط کم‌تر از آن‌ها.

انواع خرید خودروهای صفر

نمایندگی فروش خودرو

برای خرید خودروی صفر شما می‌توانید به نمایندگی‌های فروش خودروی موردنظر مراجعه کنید و یا خودرو را به‌اصطلاح از دست یا نمایشگاه‌ها تهیه کنید. قیمت خودرویی که در بازار از دست می‌خرید از قیمت خودرویی که از نمایندگی کارخانه و یا واردکننده می‌خرید بیشتر است. این تفاوت قیمت بسته به نوع ماشین می‌تواند ناچیز و یا چشم‌گیر باشد. در عوض مدت‌زمان انتظار برای تحویل خودروی خریداری‌شده از کارخانه، تازه اگر در زمان وعده داده‌شده آماده شود به‌قدر کافی عذاب‌آور است. در بهترین حالت که به  تحویل فوری  موسوم است باید حداقل 30 روز انتظار بکشید. فوری که 1 ماه زمان می‌برد دیگر چه انتظاری از پیش‌خرید دارید؟

خرید لیزینگی

خرید لیزینگی حالت دیگری از خرید خودروی صفر است که در اصل به معنای اجاره به‌شرط مالکیت پس از انجام تمام تعهدات مربوطه است. به زبان ساده‌تر اقساط بلندمدت با بهره‌ای نسبتاً زیاد.

خرید حواله ای خودرو

حالت دیگری وجود دارد به نام خرید حواله‌ی خودرو. به این صورت که فردی خودرویی را به قیمت کارخانه ثبت‌نام کرده است و اکنون نزدیک به زمان تحویل آن است. شما به فرد مراجعه می‌کنید و باقیمتی بالاتر از میزانی که فرد پرداخت کرده اما همچنان زیر قیمت بازار از او خرید می‌کنید و مدت‌زمان انتظاری هم نخواهید داشت.

بهترین روش خرید خودروی دست دوم 

بهترین روش برای خرید خودروی دست دوم کدام است این سوالی است که قطعا اکثر افرادی که قصد خرید خودرو دارند با توجه به شرایط کنونی بازار که قیمت خودروهای صفر سر به فلک کشیده از خود می‌پرسند ،برای پاسخ به این سوال بهتر است ابتدا به انواع روش‌های خرید خودروی دست دوم و مشکلات آن به طور خلاصه اشاره کنیم سپس بهترین روش را در کنار یکدیگر بررسی کنیم.

روش‌های خرید خودروی دست دوم به شرح زیر می‌باشد:

  • نمایشگاه‌های فروش خودرو دست دوم در سطح شهر

  • اماکنی همچون جمعه بازار چیتگر که فروشندگان خودروی دست دوم خود را برای فروش می‌آورند و شما میتوانید ضمن پسند خودرو آن را معامله کنید.

حال بیایید هر کدام از گزینه‌های بالا را بررسی کنیم.

اگر قصد خرید خودروی دست دوم از یک نمایشگاه خودرو در سطح شهر را دارید باید بدانید که حق انتخاب را از خود گرفته اید چرا که هر نمایشگاه بسته به موقعیت خود تعداد محدودی خودرو را برای فروش قرار داده است که اگر از قیمت گذاری و دلالی‌های صورت گرفته روی خودرو‌ها نیز بگذریم در روز چند نمایشگاه را با صرف چه هزینه ای باید بچرخید تا خودروی مد نظر خود را آن هم با انبوهی از نگرانی خریداری کنید.

یا اگر قصد خرید خودروی دست دوم از اماکن فروشندگان خودرو دست دوم مثل چیتگر (شما بگویید پاتوق دلال‌ها)را دارید بدانید پایان هفته‌های خود را به جای استراحت در کنار خانواده باید برای خرید خودروی دست دوم زیر افتاب سپری کنید تا شاید یک خودرو نصیب شما شود که آن هم مطمنا خودریی که صد در صد رضایت قلبی از آن داشته باشید نخواهد بود.

  • شرایط فنی و بدنه  60    درصد  از خودروهای دست دوم با ادعای فروشنده تطبیق ندارد!!
  • بیش از  40 درصد  خودروهای دست دوم دارای انواع رنگ شدگی در گلگیرها، درها، سقف و یا کاپوت هستند!!
  • حدود  20 درصد  خودروهای دست دوم دارای تعویض در گلگیرها، کاپوت، درها و یا سقف هستند!!
  • 32 درصد  از خودروهای دست دوم دارای انواع مشکلات فنی هستند!!
  • کیلومتر کارکرد حداقل  20 درصد  از خودروهای دست دوم دستکاری شده است !!
  • در  5 درصد  خودروهای دست دوم آپشن‌ها به درستی کار نمی‌کنند!!

منبع: همراه مکانیک

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها