کد خبر : 19959

راهنمای کامل فروش خودروی دست دوم

راهنمای کامل فروش خودروی دست دوم

در این مقاله قصد داریم همه نکات مهم و مشکلاتی که در زمان فروش خودرو برای شما پیش می آید بررسی کنیم.

به گزارش خودروتک ، در این مقاله نکات مهم  فروش خودروی کارکرده  و بهترین روش فروش خودروی کارکرده را مرور میکنیم.الحق که ایران سرزمین عجایب است. در نظر بگیرید که تا 8 سال پیش با 70 میلیون تومان می‌توانستید تویوتا بخرید. آن‌هم چه تویوتایی، اف جی کروز و تویوتا پرادو؛ یعنی اگر 8 سال پیش یک تویوتا اف جی خریداری می‌کردید و به هر دلیلی آن را در پارکینگ و در محافظت کامل می‌خواباندید. اکنون ماشینتان 900 میلیون تومان ارزش داشت. در نظر داشته باشید که در حال حاضر با 70 میلیون تومان پژو پارس هم به شما نمی‌دهند. بیایید راه دور نرویم. اگر 1 سال پیش پراید می‌خریدید کمی بیش از 20 میلیون تومان، پس از گذشت تنها 1 سال باید نزدیک به 38 میلیون تومان برای داشتن این خودرو کنار بگذارید؛ اما به‌هرحال هر اتفاقی هم که بیفتد خریدوفروش ماشین به‌خصوص در مورد خودروهای کارکرده متوقف نمی‌شود. انجام این نوع معاملات جدا از مصائب پیدا کردن مشتری مناسب، سختی‌های مربوط به خود را دارد. با ما همراه باشید تا این مسیر پرپیچ‌وخم را به شما نشان دهیم و درنهایت از میانبری که شمارا از این مشکلات رها می‌کند رونمایی کنیم.

هر بی‌شمار دلال، یک مشتری منصف

نکات فروش خودروی کارکرده

اگر قصد فروش خودروی کارکرده خود را داشته باشید، باید مشتری آن را هم پیدا کنید. اگر در دوست و آشنا کسی طالب ماشینتان نباشد کار کمی مشکل‌تر هم می‌شود. درگذشته نیازمندی‌های همشهری یکی از رایج‌ترین روش‌های خریدوفروش خودروهای کارکرده و حتی صفرکیلومتر بود. امروزه اما انواع و اقسام اپلیکیشن‌ها و سایت‌ها جای کاغذ‌های سیاه‌وسفید روزنامه‌ها را گرفته‌اند. پلتفرم‌های جدید علیرغم تمام بهبود‌هایی که نسبت به حالت قبلی داشتند بازهم دارای نقص‌هایی هستند. درگذشته‌ی دورتر که دلال‌های کمتری در بازار وجود داشتند این نوع معاملات راحت‌تر و ساده‌تر انجام می‌شد؛ اما از زمانی که دلال‌ها زیاد شدند باید کلاهتان را دودستی بچسبید که بر باد نرود.

اگر تجربه‌ی آگهی کردن ماشینتان را چه در روزنامه و چه در سایت داشته باشید، می‌دانید که 90 درصد تماس‌ها از طرف دلال‌های فعال در بازار خودرو است. دلال‌ها شاید در خیلی چیز‌ها با یکدیگر تفاوت داشته باشند، اما همه‌ی آن‌ها یک نقطه مشترک دارند. آن‌ها به‌قصد کوبیدن به سر مال می‌آیند. فرقی نمی‌کند که شما مازراتی لای زرورق داشته باشید یا پراید 10 بار چپ کرده، دلال می‌آید که ایراد بگیرد و کم‌ترین قیمت ممکن را به شما بدهد. البته نباید به آن‌ها خورده گرفت، چون‌که کارشان‌ همین است. اگر قرار باشد روی خریدوفروش ماشینی سود کنند باید آن را زیر قیمت بخرند تا حداقل اگر نتوانستند گران‌تر بفروشند به قیمت روز بفروشند و چندمیلیونی سود کنند.

وقت از طلا هم باارزش‌تر است

نکات مهم فروش خودرو کارکرده و بهترین زمان برای معامله آن

یکی دیگر از مسائلی که هنگام آگهی کردن ماشینتان با آن مواجه هستید، تماس‌های گاه‌وبیگاه متقاضیان است. سؤال‌های بی‌ربط، درخواست‌های غیرمعقول و … . در این میان اگر مشتری واقعی هم پیدا شود باید زمانی را باهم هماهنگ کنید تا هر دو در مکانی مشخص باشید. ممکن است شما بعدازظهر 5 شنبه وقتتان خالی باشد و مشتری پیداشده صبح شنبه وقت داشته باشد. حالا فرض کنید که زمانتان ‌هم یکی شد و مشتری موردنظر به بازدید خودروی شما آمد. پس از کمی دور زدن اطراف ماشین شروع به گرفتن ایراد کرد و درنهایت قیمتی بسیار پایین‌تر از مبلغ موردنظر شما برای خریداری خودرو پیشنهاد داد! بله درست فهمیده‌اید، مشتری‌ای که با کلی ذوق و شوق منتظر آمدنش بودید همان دلالی است که به‌قصد مفت‌خری آمده است. احتمالاً دلتان می‌خواهد سرتان را به دیوار بکوبید. مسئله این است که بسته به خودروی‌تان ممکن است این روند ماه‌ها ادامه داشته باشد و شما نتوانید مشتری ماشینتان را پیدا کنید. تازه این تمام ماجرا نیست

قیمت؟ هرکی هرچی دلش بخواد میگه

نکات مهم فروش خودرو کارکرده و بهترین زمان برای معامله آن

معمولاً با هر افزایش قیمت شاهد این پدید هستیم، اما در افزایش قیمت عجیب‌وغریبی که اخیراً شاهد آن بودیم، خیلی بیشتر از دفعات قبل شاهد این قضیه بودیم. چه قضیه‌ای؟ کافی است که به سایت‌هایی مانند باما و دیوار سر بزنید. مشاهده می‌کنید که مردم خودروی‌شان را مثلاً 100 میلیون بیشتر از قیمت واقعی آگهی کرده‌اند. این‌گونه افراد فروشنده نیستند و قصد فروش خودروی‌شان را ندارند. اوضاع را به‌هم‌ریخته می‌بینند و سعی می‌کنند از آب گل‌آلود ماهی‌ای چاق‌وچله بگیرند. این افراد یا از سلامت عقلی برخوردار نیستند و یا از قساوت قلب و فقدان وجدان رنج می‌برند. به‌هرحال نتیجه‌ی این قیمت‌های پرت این است که شما نتوانید قیمت واقعی خودروی خود را بدانید که مثلاً با 2 سال کار و یک گلگیر رنگ چه قیمتی دارد. قیمت واقعی و نه آنچه کاسبان بدبختی مردم اعلام می‌کنند.

قولنامه و قرارداد با یک غریبه

نکات مهم فروش خودرو کارکرده و بهترین زمان برای معامله آن

پس از پیدا کردن مشتری و توافق بر سر قیمت می‌رسیم به بحث نوشتن قولنامه و فروش خودرو. البته این مسئله فقط مربوط به خودرو نیست و لزوماً هم یک مشکل نیست. این قسمت از فرایند سال‌ها است که برقرار است و پس‌ازاین هم ادامه خواهد داشت؛ اما شاید به هر دلیلی حوصله‌ی طی کردن مراحل قانونی نوشتن قولنامه و انتقال مالکیت را نداشته باشید و یا شاید از اینکه کلاه بر سرتان برود می‌ترسید. به‌هر‌حال در این مرحله‌ هم باید حواستان خیلی جمع باشد تا اشتباهی پیش نیاید و خدایی نکرده ضرری شامل حال شما نشود.

منبع: همراه مکانیک

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها