کد خبر : 19781

نگاهی دوباره به مفهوم اسب بخار در خودروها

نگاهی دوباره به مفهوم اسب بخار در خودروها

دوست دارید که تفاوت بین HP, PHP و PS را بدانید؟ برای دانستن معنی این اختصار کلمه ها در مقاله زیر با ما همراه باشید.

به گزارش خودروتک ، “اسب بخار” به چه معنی است؟ برای دانستن معنی این کلمه باید به ریشه ی این کلمه رجوع شود، زمانی که یک مرد، دومین بهترین دوست خود (درجه دوم بهترین دوست) یک اسب بود. اسب ها نژادها و اندازه های مختلفی دارند، از اسب های سلطنتی پونی گرفته تا نژاد های بسیار اصیل قدرتمند و توانا که هر کدام از ویژگی ها و زیبایی های منحصر به فرد خود برخوردار هستند. اگر معنی “اسب بخار” را نمی دانید و از آن تنها به عنوان یک عدد در عملکرد و کارایی ماشین مورد نظرتان استفاده می کنید و معنی آن برای شما مبهم است، با توضیحات کاملی که در ادامه ارائه می شود با این کلمه و کلمات وابسته ای که برای اندازه گیری توان و عملکرد بکار می روند آشنا خواهید شد.

download

اساسا کلمه “توان” کار انجام شده در واحد زمان است و واحد “اسب بخار” حدودا از قرن ۱۸ میلادی برای اندازه گیری توان استفاده می شود. در آن زمان یک مهندس اسکاتلندی به نام ” جیمز وات” بدنبال یک استاندارد اندازه گیری بود تا موتور بخار جدید خود را بر اساس آن بررسی و آزمایش کند.

از زمان های بسیار قدیم و در افسانه ها آمده که اسب قدرت بسیاری دارد و می تواند بارهای سنگین را بلند کند و همچنین از اسب برای خالی کردن و کشیدن بار از داخل به خارج معدن استفاده می شده است . “وات” تشخیص داد که یک اسب می تواند به طور متوسط یک بار به وزن ۳۳۰۰۰ پوندی را در مدت زمان یک دقیقه به مسافت ۱ فوت بپیماید. به همین دلیل است که یک اسب بخار برابر با کار انجام شده ۳۳۰۰۰ فوت پوند بر حسب دقیقه است. بدون در نظر گرفتن شرایط امروزی و مدرن، این مقدار کار در واقع ۵۰ درصد بیشتر از توان واقعی یک اسب است که بتوان طی یک روز کاری از آن کار کشید.

معنی “HP” در مقایسه با “BHP” و “PS” چیست؟

در واقع “PS” همان اسب بخار است که به واحد متریک تبدیل شده و به اندازه ۴۵۰۰ کیلوگرم متر بر حسب دقیقه است که حدودا ۳۲۵۵۰ فوت پوند بر حسب دقیقه است که هر دوی این مقادیر هر کدام برابر با ۰٫۹۸۶۳ اسب بخار هستند.

میزان و مقدار اسب بخار یک موتور عموما توسط یک دینامومتر انجام می شود، اساس کار آن به این صورت است که روی یک موتور در حال کار یک ترمز مخصوص (BPH) با اعمال بارهای مختلف به موتور (بار در اینجا تعداد نیست، منظور فشار است) گشتاور، توان و دیگر معیار های موتور اندازه گیری می شود. این اندازه گیری ها در دورهای مختلف موتور انجام می شود و به این دلیل است که هنگامی که توان یک موتور یا گشتاور را بیان می کنند همراه آن ذکر می کنند که در دور موتور مشخص این مقدار توان و یا گشتاور را تولید می کند.

fig1

بخاطر تلفات اصطکاکی، توان ترمزی اسب بخار یک موتور (توانی که از طریق اعمال ترمز بدست میاید) که از طریق محور خروجی موتور اندازه گیری می شود، کمتر از توان واقعی ورودی به موتور است که توسط احتراق سوخت در داخل سیلندر ها بوجود می آید. (اکثر مهندسان و متخصصین امر در مورد توان ورودی موتور ها صحبت می کنند و معیار سنجش اصلی آن ها توان ورودی و نمایش داده شده موتور است.)

اسب بخار چرخ ها بیان نمی شود و زیاد مهم نیست زیرا که معیار ها و اندازه گیری های مربوط به چرخ زمانی اندازه گیری می شود که روی جاده ی آسفالت در حال حرکت باشد و این مقدار توان به دلیل تلفات اصطکاکی، جعبه دنده و پیشرانه (موتور) از مقدار واقعی خود بسیار پایین تر است. متاسفانه هیچ کس در صنعت خودروسازی مایل به ارائه این اطلاعات کاهشی نیست (اطلاعات کاهشی منظور میزان کاهش توان و یا معیار مربوطه در مقایسه با شرایط کارخانه ای و جاده ای است.) در حالی که این اطلاعات می تواند بسیار مفید و موثر در انتخاب یک موتور یا ماشین باشد.

horse_power_image

به هر حال توان موتور شما یا میزان اسب بخار یا میزان توانایی انجام کار آن بستگی به میزان سوخت مصرفی در مقدار مشخص زمان دارد و اینجاست که میزان اسب بخار یک موتور و افزایش دور موتور آن (تا حدی مشخص) به هم ربط پیدا می کنند. چرا که شما با افزایش دور موتور میزان سوخت بیشتری به داخل سیلندر ها تزریق می کنید.

منبع: کلیک

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها