کد خبر : 19165

آشنایی با انواع لامپ خودرو

آشنایی با انواع لامپ خودرو

لامپ های هالوژنی خودرو اولین نسل از لامپ هایی است که هنوز هم در خودروهای امروزی به کار می‌رود. بیشتر خودروهای تولید داخل از این نوع لامپ‌ها برای چراغ‌های جلو و عقب خود استفاده می‌کنند.

به گزارش خودروتک ، چراغ و لامپ خودرو یکی از جذاب‌ترین بخش‌های طراحی خودرو از گذشته تا امروز بوده است. در رواقع سیستم روشنایی خودرو علاوه بر کارکرد عملیاتی آن، دارای کاربردهای زیبایی‌شناسانه در طراحی خودرو نیز است. این روزها با توسعه انواع لامپ‌های روشنایی که در چراغ‌های خودرو به کار می‌رود؛ شما حق انتخاب‌های متنوعی برای ایجاد تغییرات در بهبود سیستم روشنایی خودروی خود به عنوان یک آشپن جدید خواهید داشت. در این نوشته می‌توانید با انواع لامپ خودرو ، روش کار و تفاوت آنها با یکدیگر آشنا شوید.

لامپ های هالوژنی خودرو اولین نسل از لامپ هایی است که هنوز هم در خودروهای امروزی به کار می‌رود. بیشتر خودروهای تولید داخل از این نوع لامپ‌ها برای چراغ‌های جلو و عقب خود استفاده می‌کنند.

اگر جدول مندلیف را از دوران دبیرستان به خاطر می‌آورید؛ حتما می‌دانید که هالوژن یکی از گازهای سمی و واکنش‌پذیر است. این گاز در یک حباب شیشه‌ای که یک رشته تنگستن در آن است، تشکیل دهنده ساختار لامپ های هالوژنی میشود.

لامپ های زنون به تازگی و طی سال‌های گذشته نزد سازندگان خودرو و علاقمندان به آپشن‌های خوردو، بسیار محبوب شده است. حباب این لامپ نیز به کمک گاز زنون پر شده است. نور سفیدرنگ تشکیل شده در لامپ های زنون که قدرت پرتاب نور بالایی دارد، ناشی از قوس الکتریکی ایجاد شده بین دو الکترود موجود در این لامپ ها است.

لامپ های ال‌ای‌دی جدیدترین تکنولوژی موجود در لامپ های به کار رفته در چراغ‌های خودرو است. LED مخفف عبارتی است که در فارسی به معنای دیود ساطع کننده نور، شناخته می‌شود. این دیود، دیودی نیمه رسانا است که با دریافت جریان الکتریسیته قابلیت ایجاد نور دارد. با توجه به این شکل کارکرد، ساختار طراحی نور در این لامپ ها به طور کلی با لامپ های هالوژنی و زنون متفاوت است.

کدام نوع لامپ برای خودروی شما مناسب تر است؟

اگر شما هم هنگام تعویض لامپ خودرو دچار تردید شده‌اید و نمی‌دانید به کدامیک از این لامپ ها اعتماد کنید؛ بد نیست در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

حقیقت آن است که این تکنولوژی‌های روشنایی لزوما بهتر از یک دیگر نیستند. اگرچه هر کدام نقاط ضعف و قوت خاص خود را دارند؛ اما انتخاب آنها بیشتر بر پایه کاربرد آن و هدف نهایی خریدار تعریف می‌شود.

درباره مزایای لامپ های هالوژنی می‌توان به نور شفاف، هزینه تعویض پایین و طول عمر نسبتا بالا اشاره کرد. در حالی که از اصلی‌ترین معایب این لامپ ها ایجاد گرمای زیاد و اتلاف انرژی الکتریکی بالا است.

لامپ های زنون اما نه‌تنها انرژی کمتری نسبت به لامپ های هالوژنی مصرف می‌کنند؛ بلکه به دلیل ساختار فاقد رشته تنگستن خود، از عمر طولانی‌تری نیز برخوردار هستند. البته این لامپ ها علاوه بر قیمت بالایی که دارند؛ دارای یک مشکل جدی‌تر هم هستند؛ و آن آزاردهنده بودن نور آنها برای رانندگان مقابل است.

در نهایت نیز لامپ های ال‌ای‌دی هستند؛ که نسبت به هر دو لامپ دیگر انرژی بسیاری کمتری مصرف کرده و فضای کمتری اشغال می‌کنند. اما مشکل اصلی آنها قیمت بسیار گران‌شان است.

در نهایت هنگام انتخاب لامپ خودرو به این نکته توجه کنید که کاربرد آن برای شما چیست. رانندگی در شهر، در ترافیک، در جاده و یا در جاده‌های کوهستانی و حتی آفرود، شرایط متفاوتی را می‌طلبد. در بعضی موارد شما نیازمند یک لامپ خودرو با شدت نوردهی بالا هستید و در مواردی باید تنها موقعیت خودروی خود را با این نور تعیین کنید. همچنین هنگام انجام این تغییرات خود را در مقابل نور خودروی خود تصور کنید. این نور نباید برای دیگران و رانندگان مقابل آزاردهنده باشد.

در نهایت آخرین نکته این است که سیستم الکترونیکی خودروی شما توانایی پشتیبانی از لامپ های مدنظر را داشته باشد؛ و آن لامپ خودرو ، از نظر قوانین راهنمایی و رانندگی ممنوع نباشد.

منبع: زد گروپ

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها