کد خبر : 18285

آشنایی با معروف ترین جعبه دنده ها در خودروهای داخلی

آشنایی با معروف ترین جعبه دنده ها در خودروهای داخلی

طراحی ساختمان گیربکس ها معمولاً به گونه ای است که باید متناسب با ساختمان کلی خودرو نیز هماهنگ باشد. به همین خاطر است که نمی توان از همه گیربکس ها در طراحی خودروهای داخلی استفاده کرد.

به گزارش خودروتک ، مشکل کار اینجاست که گیربکس ها متناسب با سرعت و شتاب خودروها تولید می شوند. به شکلی که با ضرایب متناسب بتوانند سرعت خودرو را کم یا زیاد کنند. و همچنین بتوانند سرعت خودرو و میزان مصرف سوخت آن را کنترل نمایند. طبیعی است که وقتی گیربکسی برای سرعت های بالای دویست و پنجاه کیلومتر بر ساعت طراحی شده است، برای خودرویی که نهایت سرعت آن دویست و بیست کیلومتر بر ساعت است، گزینه مناسبی نباشد. مناسب ترین گیربکس های اتومات برای خودروهای داخلی گیربکس های اتومات tip tronic و خصوصاً گیربکس های al4 هستند. برای آشنایی بیشتر با این گیربکس ها در ادامه توضیحات بیشتری ارائه داده ایم.

گیربکس های اتومات tip tronic را بیشتر بشناسیم

گیربکس های تیپ ترونیک در حقیقت یکی از زیرمجموعه های منومتیک ها به شمار می روند. manumatic ها در واقع نوع خاصی از طراحی گیربکس ها به شمار می روند که با استفاده از آن ها هم می توان به صورت دستی رانندگی کرد و هم به صورت اتومات از آن ها بهره برد. منومتیک ترکیبی کلی از دو کلمه منوآل و اتوماتیک است که نشان دهنده همین موضوع می باشد. در طراحی گیربکس های اتومات قدیمی، اغلب فقط چند حالت در نظر گرفته می شد. راننده می توانست با بهره بردن از این حالت ها خودرو را در حالت درایو، خلاص، دنده عقب و حالت پارک قرار دهد و بیش از این قدرت دخالت در روند حرکت خودرو و سرعت آن را نداشت. در طراحی تیپ ترونیک ها با استفاده از یک اهرم تعویض دنده که اغلب پشت فرمان خودرو قرار می گرفت، به راننده این امکان را می دادند که از خودرو در حالت تعویض دستی دنده نیز استفاده کند. گیربکس های تیپ ترونیک نخستین گیربکس های اتومات دنیا بودند که وارد بازار خودروسازی شدند و توانستند جایگاه درخوری برای خود دست و پا کنند. در بین مناسب ترین گیربکس های اتومات خودروهای داخلی، بهتر است سراغ تیپ ترونیک ها برویم. S tronic ها نیز دسته دیگری از گیربکس های توسعه یافته تیپ ترونیک هستند. امروزه نیز بسیاری از کمپانی های بزرگ دنیا مثل آئودی، فولکس واگن، پژو و سئات از این نوع گیربکس ها استفاده می کنند.

بهترین گیربکس های اتومات خودروهای داخلی

گیربکس های al4 را شاید بتوان مناسب ترین گزینه برای خودروهای تولید داخل به حساب آورد. گیربکس های al4 جزء نخستین گیربکس های دسته تیپ ترونیک به شمار می روند که نخستین بار توسط شرکت فرانسوی پژو مورد استفاده قرار گرفتند. این گیربکس ها به صورت پنج دنده طراحی شده اند. که یکی از دنده ها به دنده عقب اختصاص دارد و چهار دنده برای حرکت رو به جلو در نظر گرفته شده اند. گیربکس های al4 توانایی انتقال قدرت تا سرعت دویست و بیست کیلومتر بر ساعت را دارند که برای خودروهای داخلی اغلب حداکثر تولیدی است. به همین خاطر این گیربکس به عنوان یکی از مناسب ترین گیربکس های اتومات برای خودروهای داخلی برشمرده می شود. ضریب تعویض دنده در گیربکس های اتومات al4 روی چهار دنده تنظیم شده است که به راننده کمک می کند تا چه در حالت رانندگی در شهر و چه رانندگی در اتوبان، با خیالی راحت خودروی خود را برانند.

آشنایی با دیگر گیربکس های داخلی

اینکه از گیربکس al4 و دسته تیپ ترونیک به عنوان مناسب ترین گیربکس های اتوماتیک نام بردیم، به این معنا نیست که نمی توانید از دیگر گیربکس های اتومات روز دنیا در خودروهای داخلی بهره ببرید. امروزه گیربکس ها از تنوع بسیار بالایی برخوردار هستند. به گونه ای که هر شرکت خودروسازی انواع گیربکس ها را تولید می کند. از شرکت های بزرگ دنیا گرفته تا شرکت های کوچکتر. استفاده از دیگر گیربکس های تولیدی نیز می تواند گزینه دیگری در خودروهای داخلی باشد. ولی آنچه باید به آن توجه کرد سازگاری ساختمان و طراحی گیربکس انتخابی با ساختمان و طراحی خودروهای داخلی است. برای این منظور بهتر است از نظر یک کارشناس با تجربه کمک بگیرید.


منبع: گیربکس فیکس

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها