کد خبر : 18052

دلایل سوت کشیدن ترمز خودرو

دلایل سوت کشیدن ترمز خودرو

در این مقاله با عناون علت سوت کشیدن ترمز خودرو از سری مقالات فنی همراه مکانیک قصد داریم شما را با ترمز خودرو و عواملی که موجب خرابی و سوت کشیدن ترمز خودرو می‌شود آشنا کنیم. شما همراه گرامی‌با مطالعه کامل این مقاله ضمن آشنایی با عواملی که عمر ترمز را کوتاه می‌کنند می‌توانید با پیش گیری از رخ دادن این موارد از خرابی زود هنگام ترمز خودرو و سوت کشیدن ترمز جلوگیری کنید.

به گزارش خودروتک ، سیستم ترمز در خودروها از طریق ایجاد اصطکاک بین دو قطعه عمل می‌کند و با تولید یک نیروی اصطکاک قوی، انرژی چرخ خودرو را گرفته و سرعت آن را می‌کاهد و در صورت لزوم خودرو را متوقف می‌کند. میزان اصطکاک ایجاد شده برای کاستن از سرعت خودرو بستگی به میزان فشردن پدال ترمز دارد. اما، سیستم ترمز خودرو چگونه عمل می‌کند؟ سیستم ترمز خودروها از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده است که در کلی‌‌ترین و ساده‌ترین حالت یک دیسک بر روی چرخ قرار دارد که در اطراف آن لنت‌های ترمز قرار می‌گیرند و با فشردن پدال ترمز هنگام ترمزگیری، فشار روغن نیروی پدال را به لنت‌ها انتقال داده و موجب چسبیدن لنت‌ها به دو طرف دیسک چرخ می‌شود که این عمل موجب ایجاد اصطکاک بین این دو قطعه شده و از سرعت خودرو می‌کاهد.

البته در برخی از خودروها به منظور ارزان‌سازی و اقتصادی بودن در چرخ‌های عقب از ترمزهای کاسه‌ای استفاده می‌کنند. سیستم ترمز به دلیل این که با درگیری دو قطعه فلزی شکل عمل می‌کند و با ایجاد نیروی اصطکاک بین این دو قطعه انرژی چرخش را گرفته و سرعت خودرو را می‌کاهد، ممکن است در برخی اوقات با تولید صداهای ناهنجاری همراه باشد. سوت کشیدن ترمز خودرو و یا صداهای مختلف در هنگام ترمزگیری می‌تواند دلایل مختلف و گوناگونی داشته باشد که با توجه به نوع صدای ایجاد شده تا حدودی می‌توان دلیل ایجاد صدا را فهمید و نسبت به رفع آن اقدام کرد. آیا در خودروی خود با مشکل سوت کشیدن ترمز و ایجاد صداهای ناهنجار مواجه بوده اید؟ آیا دلایل ایجاد این صداها و نحوه برطرف کردن آن را می‌دانید؟ در ادامه به بررسی دلایل سوت کشیدن ترمز خودرو و ایجاد صداهای اضافی از سیستم ترمز خودرو می‌پردازیم. 

مستهلک شدن لنت ‌ها ی ترمز

 یکی از اولین و مهمترین دلایلی که می‌تواند در هنگام ترمزگیری خودرو تولید صدا کند و صدای مانند خراشیدن بین دو فلز ایجاد کند، مربوط به زمانی است که لنت‌های خودرو پس از مستهلک شدن و ساییدگی بیشتر از میزان کارکرد مشخص شده از طرف سازنده، قسمت فلزی و شاخص لنت‌ها با دیسک چرخ برخورد کرده و در هنگام ترمزگیری و حتی در مواقع حرکت چرخ بدون اعمال نیروی ترمز، تولید صدای سوت کشیدن و یا صدای خراش بین دو فلز را ایجادکند. در این مواقع باید میزان کارکرد لنت‌های ترمز را بررسی کرد و با بررسی میزان ساییدگی لنت‌ها، در صورت تمام شدن سطح نرم لنت، نسبت به تعویض و جایگزینی لنت‌های جدید برای رفع صدای ناهنجار ترمز اقدام کرد. 

استفاده از لنت ‌ها ی نامرغوب

در مواردی که خودرو پس از گذشت مدتی از تعویض لنت دچار سوت‌کشیدن هنگام ترمزگیری و یا ایجاد صداهای مختلف ازسیستم ترمز می‌شود، این مسئله می‌تواند به دلیل استفاده از لنت‌های تقلبی و یا با جنس نامرغوب باشد. برخی تولیدکنندگان از مواد ناخالص و ذرات فلزی در ساخت لنت‌ها استفاده می‌کنند. این ذرات به مرور با دیسک چرخ در هنگام ترمزگیری برخورد پیدا کرده و موجب ایجاد صدای سوت کشیدن در ترمز خودرو هنگام ترمزگیری می‌شود.

قبل از تهیه لنت برای خودرو حتما باید از اصالت کالای خریداری شده اطمینان حاصل کرد. برخی از افراد به دلیل صرفه‌جویی اقتصادی اقدام به تهیه و خرید لنت‌های ارزان قیمت در بازار می‌کنند. اما با استفاده از لنت‌های نامرغوب و تقلبی افزایش خطرات مختلف هنگام ترمز گیری و همچنین صدمه زدن به دیسک چرخ را موجب می‌شوند. 

تماس نامناسب لنت با دیسک چرخ

 در برخی موارد، تعویض لنت‌های ترمز در خودرو، به درستی انجام نمی‌شود و در هنگام ترمزگیری لنت‌ها با دیسک چرخ تماس کاملی را برقرار نمی‌کنند،که این امر می‌تواند صدایی همچون سوت کشیدن و یا صدای ساییدگی بین دو فلز را ایجاد کند. اگراین موضوع  به مرور ادامه پیدا کند موجب ساییدگی ناهمگون لنت و صدمه به دیسک چرخ خودرو می‌شود و همچنین عمل ترمز گیری را با مشکل مواجه می‌سازد.

مشکل مربوط به دیسک چرخ

در برخی موارد لنت‌های خودرو به درستی عمل می‌کنند و از جنس مناسبی هم برخوردار می‌باشند، اما دوباره شاهد ایجاد صدای سوت کشیدن ترمز در خودرو هستیم. در این مواقع علت ایجاد صدا از سیستم ترمز می‌تواند مربوط به دیسک ترمز باشد. ایجاد خراشیدگی بر روی سطح دیسک و یا قرار گرفتن ذرات خارجی در بین لنت و دیسک و یا  زدگی دیسک که به مرور در برخی خودروها اتفاق می‌افتد می‌تواند موجب ایجاد صداهای نامناسب در سیستم ترمز خودرو هنگام ترمز گیری و حرکت خودرو باشد در مواقعی که لنت‌های خودرو سالم هستند و لنت با جنس مناسب استفاده شده است، باید دیسک چرخ را بررسی کرد و در صورت وجود ناخالصی‌ها در سطح دیسک و صاف نبودن آن نسبت به صیقلی کردن سطح دیسک و یا تعویض آن برای رفع صدای سوت کشیدن ترمز اقدام کرد.

موارد دیگر که موجب سوت کشیدن ترمز می‌شود

در برخی موارد نیز مشکل سوت کشیدن ترمز خودرو ممکن است خارج از موارد ذکر شده در بالا اتفاق بیفتد.  ایجاد صدای ترمز در دیگر موارد، می‌تواند به دلیل تنظیم نبودن فنرهای لنت‌های ترمز و یا شل بودن کلاپرها و یا به دلیل ایراد بلبرینگ‌های چرخ باشد. که با بررسی این موارد در صورت وجود مشکل می‌توان نسبت به رفع آن و قطع شدن صدای سوت ترمز اقدام کرد.


منبع: همراه مکانیک

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها