کد خبر : 17688

تفاوت سمند EF7 با LX چیست؟

تفاوت سمند EF7 با LX چیست؟

در موتور EF7 مقداری شتاب اولیه نسبت به موتپر معمولی سمند بیشتر است. موتور ۱۶ سوپاپ موتور ملی نسبت به موتور ۸ سوپاپ موتور XU7 شتاب بیشتری در حرکت اولیه دارد.

به گزارش خودروتک ، خودروی سمند با دو موتور EF7 و XU7 مونتاژ میشود. سمند با موتور XU7 را سمند LX و سمند با موتور EF7 را سمند موتور ملی مینامند.

آشنایی با سمند موتور ملی EF7

خودروهای سمند و دنا با موتور EF7 دارای حساسیت های خاصی هستند که با رعایت نکردن آن خسارات جبران ناپذیری وارد موتور میشود.

در این خودروها سیستم روغن و سیستم احتراق نقش خیلی مهمی در سلامت خودرو دارند.

در خودروی EF7 قطعه ای به اسم اویل ماژول دارد که وظیفه ی خنک کردند روغن را به عهده دارد که باید در تعویض روغن این خودرو حساسیت بیشتری به خرج داد.

در سیستم جرقه ی این خودرو به ازای هر سیلندر یک کوئل طراحی شده و سیستم جرقه هر سیلندر مجزا است.

ضعف موتور XU7 سمند LX چیست؟

در پژو های با موتور ۱۸۰۰ ضعف عمده ی مشکلات آنها در سوختن واشر سرسیلندر در اثر گذشتن آمپر ازخط وسط است. این حساست در خودروهای سمند EF7 کمتر از سمند LX است.

سیستم موتور ۱۸۰۰ که روی خودرو های پژو پرشیا ۴۰۵ و سمند نصب شده به قدری ضعیف است که با یکبار جوش آوردن خودرو واشر سرسیلندر میسوزاند ولی در خودروی EF7 این مشکل تا حد قابل توجهی حل شده اما باید به موارد دیگری هم توجه کرد.

یکی دیگر از ضعف های اساسی که خودروهای موتور ۱۸۰۰ XU7 دارد این است که با کار کردن روی سوخت گاز، موتور صدمه میدید که این مشکل هم با پایه گاز سوز کردن موتور به کلی حل شد. علت آن هم زود از آب بندی در آمدن سوپاپ ها است.

اما مشکلات EF7 چیست؟

موتور EF7 به دلیل داشتن اویل ماژول یا همان سیستم خنک کننده روغن، مسیر جدیدی به مسیر روغن اضافه شده و مسیر طی کردن روغن طولانی تر میشود.

اگر روغن خودرو دیر به دیر تعویض شود، باعث میشود مسیر روغن کثیف شود و روغن کار خود را به خوبی انجام ندهد و نارسایی روغن به وجود میاید و به قطعاتی مثل اویل پمپ و نهایتا موتور فشار وارد میشود.

نکته:

  •     حتما با هر بار تعویض روغن فیلتر روغن را تعویض کنید.
  •     حتما در تمام فصول از روغن های ۴۰-۱۰ استفاده کنید.
  •     از روغن های معتبر استفاده کنید.

    بیشترین کیلومتری که با روغن موتور میتوان رفت، در تهران ۷۰۰۰کیلومتر و در شهرستان ها ۸۰۰۰کیلومتر است. با ریختن روغن گرانتر هیچوقت از این کیلومتر بیشتر نمیتوان رفت.

نکته ی بعدی که در خودروی EF7 حائز اهمیت میباشد بحث سیستم احتراق میباشد که شامل شمع، وایر و کوئل میباشد.

استفاده از شمع های تقلبی خطر آسیب دیدن به موتور و کوئل را به همراه دارد. نکته ی مهم این است که موتور خودروی خود را هرگز نشورید. با شستن موتور خودروی خود نه تنها شمع و کوئل خودرو صدمه میبیند بلکه باعث میشود به سیمکشی خودرو آسیب جدی برسد. در موتور EF7 شمع ها باید هر ۲۰۰۰۰ کیلومتر تعویض گردد.

آیا در رانندگی EF7 با موتور ملی تفاوتی است؟

در موتور EF7 مقداری شتاب اولیه نسبت به موتپر معمولی سمند بیشتر است. موتور ۱۶ سوپاپ موتور ملی  نسبت به موتور ۸ سوپاپ موتور XU7 شتاب بیشتری در حرکت اولیه دارد.

مقدار مصرف سوخت موتور ملی تا ۱۰ درصد کمتر از موتور XU7 است. موتور EF7 در دو مدل سوخت رسانی بوش و زیمنس عرضه میشود.

سیستم سوخت رسانی بوش با دریچه گاز برقی و سوزن های نارنجی رنگ بوش و کوئل های کمپانی بوش عرضه میشود.

سیستم سوخت رسانی زیمنس با دریچه گاز سیمی و سوزن ها و کوئل کروز ارائه میشود.


منبع: شوفر

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها