کد خبر : 17055

عیب یابی استپر موتور

عیب یابی استپر موتور

یکی از شایع‌ ترین عیوب مربوط به موتور پله‌ای نوسانات دور موتور در حالت آرام است. یعنی وقتی شما خودرو را در حالت سکون قرار می‌دهید و هیچ فشاری به پدال گاز وارد نمی‌کنید دور موتور نوسان داشته و ثابت نمی‌شود، دلیل این عیب استوپر موتور است. گاهی استوپر موتور نشتی هوا دارد و اورینگ دور آن خراب است، در نتیجه باید اورینگ آن تعویض شود.

به گزارش خودروتک ، استپر موتور یا همان موتور پله ای در خودروهای با دریچه گاز مکانیکی استفاده می شود و چند وظیفه مهم دارد که در ادامه به آنها پرداخته می شود.

 

نگه داشتن دور آرام در زمان ساسات: در زمان استارت سرد به علت پاشش زیاد سوخت باید به همان نسبت هوای بیشتری وارد موتور شود تا خودرو خاموش نشود. استپر موتور با باز نگه داشتن دریچه گاز این عمل را انجام می دهد.

نگه داشتن دور موتور در زمان کولر گیری: در زمان استفاده از کولر بار اضافی به موتور تحمیل می شود و برای جبران این بار و ثابت نگه داشتن دور موتور باید دریچه گاز بیشتر از حالت عادی باز شود.

در زمان تعویض دنده و خلاص کردن: در حین رانندگی زمانیکه راننده می خواهد دنده را عوض کند خودرو به صورت ناگهانی با کاهش دور موتور روبرو می شود و استپر موتور در این حالت با  باز نگه داشتن دریچه گاز مانع از خاموش شدن خودرو می شود.

در صورتی که هر یک از حالات بالا به هم بخورد و خودرو در حالت درجا خوب کار نکند و یا زمان کولر گیری و یا تعویض دنده خاموش شود باید به عیب یابی استپر موتور پرداخت. در ادامه به روند عیب یابی استپر موتور پرداخته می شود.

مرحله اول: در ابتدا مقدار پارامتر استپر موتور با استفاده از دستگاه دیاگ خوانده شده و با مقدار استاندارد آن که توسط کمپانی سازنده تعیین می شود مقایسه می گردد.

مرحله دوم:  در این مرحله باید نشتی احتمالی هوا از قسمت های مختلف بررسی شود. این نشتی می تواند به علت خرابی اُرینگهای دریچه گاز مانند اُرینگ مپ سنسور و یا اُرینگ های سوزن انژکتور باشد.  همچنین احتمال دارد که دیافراگم بوستر سوراخ شده باشد که در این حالت نیز به علت مکش هوای بیش از حد پارامتر استپر موتور به هم می خورد.

برای تست سلامتی اُرینگها می توان از آب استفاده کرد بدین ترتیب که آب را به ورودی ها و خروجی های دریچه گاز یعنی نقاطی که اُرینگ استفاده شده است اسپری کرد و در صورت به هم خوردن کارکرد موتور به علت مکش آب مشخص می شود که اُرینگ خراب شده است.

مرحله سوم : در صورت خرابی شیر برقی کنیستر این شیر یکسره شده و بخارات بنزین به داخل منیفولد وارد می شود. پس شیر برقی کنیستر نیز باید به منظور عیب یابی استپر موتور بررسی شود.

مرحله چهارم: پولکی درچه گاز نیز می تواند یکی از دلایل به هم خوردگی پارامتر استپر موتور باشد. پولکی  به علت خوردگی و یا اصطکاک زیاد ممکن است باز بماند.


منبع: ایمگ

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها