کد خبر : 16340

چگونه قطعه اصلی و تقلبی خودرو را تشخیص بدهیم؟

چگونه قطعه اصلی و تقلبی خودرو را تشخیص بدهیم؟

کیفیت قطعه و لوازم یدکی خودرو علاوه بر تاثیر مستقیمی که بر کارکرد و عمر مفید خودرو دارد، در بعضی از موارد به طور مستقیم با امنیت جانی سرنشینان وسیله نقلیه هم ارتباط دارد.

به گزارش خودروتک ، با وجود اهمیت کیفیت قطعه و لوازم یدکی خودرو، وجود قطعات تقلبی و غیر استاندارد در بازار قطعه کشور باعث شده است که برخی مصرف کنندگان به دلایل مختلف و بدون توجه به عواقب عمل خود به سراغ خرید این گونه قطعات بروند. در واقع  وجود رقابت ناسالم از طریق عرضه کالای با کیفیت پایین، قیمت های بدون تناسب و استفاده غیر قانونی از برندهای خوش نام، باعث مخدوش شدن ذهنیت مصرف کنندگان شده است. به دلیل ویژگیهای فنی خاص این محصولات،مصرف کننده یا به توصیه فروشنده، مارک را انتخاب می کند یا از برندهای معروف و به اصطلاح اصلی خریداری می نماید ولی  متاسفانه  بسیاری از افراد ، به علت قیمت پایین‌تر و تبلیغات غیر واقعی از فروشندگان غیرمجاز خرید می کنند.

طبق آماری در کشور عربستان سعودی ، بیش از نصف تصادف هایی که منجر به مرگ شده اند به دلیل استفاده از قطعات تقلبی بوده اند .در هند حدود 25400 راننده در اثر استفاده از قطعات تقلبی کشته شده اند . 

طبقه بندی قطعات یدکی استاندارد

در مورد استاندارد قطعه در کشور ،طبقه‌بندی ایمنی و فوق ایمنی بیانگر درجه اهمیت قطعه یا مجموعه است و این که قطعه یا مجموعه، ایمنی است یا تزئینی، تغییری در لزوم استاندارد بودن آن ایجاد نمی‌کند.

در مورد چگونگی طبقه‌بندی استاندارد قطعه و مجموعه، استاندارد ملی که برای همه‌ قطعات ایمنی و فوق ایمنی وجود دارد، توسط موسسه استاندارد تعریف شده است، اما برخی قطعات هم هستند که هنوز استاندارد ملی برای  آن‌ها تعریف نشده و با تایید کارخانه سازنده و دریافت هلوگرام وارد بازار می‌شوند. نظارت بر فروش قطعات در بازار به عهده موسسه استاندارد نیست، موسسه استاندارد وظیفه تعریف استاندارد را دارد نه نظارت بر آن. نظارت بر فروش قطعه در بازار به عهده اتحادیه فروشندگان و دستگاه‌های نظارتی دیگر است، ولی به دلیل پراکندگی و گستردگی زیاد، گاهی امکان نظارت بر همه‌ فروشندگان وجود ندارد. تمام قطعات و مجموعه هایی که در خودرو به کار می‌رود باید استاندارد شوند، چون حتی اگر قطعات ایمن و فوق ایمن هم نباشند، استاندارد نبودن آن‌ها روی کارکرد مجموعه و خودرو تاثیرگذار است.

نحوه ورود قطعات غیر استاندارد به بازار 

این قطعات یا از طریق قاچاق وارد کشور می‌شوند یا توسط تولیدکنندگان غیر مجاز تولید و به بازار عرضه می‌شوند.البته به شکل بسیار محدود گاهی پیش می‌آید که در گمرک یا آزمایشگاه‌های استاندارد هم تبانی‌هایی صورت می‌گیرد که باعث ورود قطعات غیر استاندارد به بازار می‌شود.

قطعات اصلی یا جنیون چه قطعاتی هستند ؟

قطعات جنیون یا اصلی قطعاتی هستند که از نظر کیفیت و طراحی دقیقا مشابه با قطعه ای هستند که تولید کننده خودرو در مراحل ساخت خودرو از آنها استفاده کرده است . این قطعات توسط تولید کننده خودرو تولید ، تایید ، توزیع و گارانتی میشوند .

تولید کنندگان خودرو از ابتدای مرحله طراحی و تولید خودرو با تولیدکنندگان قطعات همکاری میکنند . تولیدکنندگان خودرو برای اطمینان از بالاترین کیفیت رانندگی خودروهایشان ، قطعات را در مرحله کنترل کیفیت با دقت بالایی بررسی میکنند و برچسب قطعات اصلی یا Genuine Parts Lable را بعد از تست های کارخانه روی قطعات میچسبانند . 

تولیدکنندگان خودرو شبکه پخش بزرگی در کشورهای مختلف دارند و تا جای ممکن شرایط آسانی را برای مشتریان جهت تهیه قطعات فراهم میکنند . همچنان آنها اطلاعات نگهداری و تعمیراتی را همراه با قطعات منتشر میکنند . 

چگونه قطعات اصلی یا جنیون را شناسایی کنیم ؟

آیا شما میتوانید بگویید که آخرین قطعه ای که برای خودروی خود خریده اید اصلی بوده یا تقلبی ؟ اگر نه پس به موارد زیر توجه کنید :

1 – بررسی بسته بندی

قطعات اصلی یا جنیون در بسته بندی های مشخصی از نظر رنگ و کیفیت ارائه میشوند . طراحی و بسته بندی قطعات ساده ترین راه شناسایی آنها است .

 گاهی از نوع رنگ بسته بندی ، قطعه اصلی از غیر اصلی تمایز داده می شود. رنگ بسته بندی تقلبی تیره تر و یا کم رنگ تر از رنگ بسته بندی اصلی می باشد.

همچنین  معمولاٌ‌ موادی که در بسته بندی اصلی به کار می رود مرغوب بوده و این مسئله منجر به کیفیت ظاهری بالاتر بسته بندی اصلی نسبت به تقلبی و همچنین استحکام بیشتر آن می شود.

2 – بررسی لوگوی چاپ شده یا حک شده ی تولیدکننده روی قطعات

بررسی لوگوی چاپ شده یا هک شده بر روی قطعات میتواند از استفاده از قطعات غیر اصلی جلوگیری کند .اگر قطعه خریداری شده معیوب بوده یا دارای مشکلی باشد ، مشتری میتواند با مراجعه به نمایندگی ها درخواست تعمیر یا تعویض قطعه خریداری شده را بدهد .

3 – کیفیت ساخت قطعات

از کیفیت ساخت قطعات میتوان تا حدی زیادی به اصلی بودن یا تقلبی بودن آن پی برد .

تولیدکنندگان قطعات تقلبی بیشتر روی موارد مصرفی مثل لنت ترمز ، فیلتر روغن و شمع خودرو سرمایه گذاری میکنند.

بررسی دو قطعه اصلی و تقلبی در کنار هم همراه با بررسی موارد زیر میتواند شما را در شناسایی قطعات اصلی و تقلبی کمک کند :

▪ وزن قطعات : بدون شک قطعات اصلی با قطعات تقلبی وزن یکسانی ندارند و با بررسی وزن قطعات میشود اصلی بودن یا نبودن آن را تشخیص داد .

▪ نوع آلیاژ کاربردی :  نوع مواد و آلیاژی که در ساخت قطعات اصلی به کار می رود بسیار مرغوب است و به واسطه همین مرغوبیت از سایر مارکهای مشابه متمایز شده است بدیهی است که نوع آلیاژ کاربردی در کیفیت ظاهری قطعه تاثیر گذار است.

▪ لمس کردن قطعات : افراد با تجربه از لمس قطعات به اصلی یا غیر اصلی بودن آن پی می‌برند.

▪ پرداخت کاری سطح : نوع پرداخت نیز یکی از موارد ظاهری قطعه می باشد که معمولاٌ فروشندگان بصورت خیلی سریع پی به اصلی یا غیر اصلی بودن آن می برند.

▪  نوع جوشکاری‌ : جوشکاری نیز از دیگر راههای تشخیص قطعه تقلبی از اصلی می باشد.

▪  نوع پرچکاری :  پرچ موجود در بعضی از قطعات از دیگر راههای تشخیص می باشد.

▪  نوع نوشتاری روی قطعه : بطور عمده نوع سایز و یا حک شدن حروف بر روی قطعات اصلی با تقلبی متفاوت می باشد.

4 – خرید از فروشگاه های مطمئن

شاید پیدا کردن یک فروشنده مطمئن کار آسانی نباشد . اما بهترین راه برای پیدا کردن یک فروشگاه مطمئن که قطعات اصلی ارائه کند پرسیدن از دوستان و آشنایان و کسانیست که چندین بار از آن فروشگاه خرید کرده اند . همچنان تعمیرکار خودروی شما نیز میتواند اصلی بودن قطعه را برای شما بررسی کند . 

البته امروزه با پدیدار شدن وب سایت های معرفی و مقایسه محصولات کار کمی ساده تر شده است . هنگام خرید از این وب سایت ها میتواند نظرات سایر خریداران را بررسی کرده و بهترین فروشگاه و بهترین محصول را انتخاب کنید .

لوازم جانبی اصلی یا جنیون ( Genuine Accessories )

لوازم جانبی اصلی یا جنیون چه لوازمی هستند ؟

مصرف کنندگان درخواست ها و نیازهای متفاوتی را از نظر شخصیتی و فردیت خود دارند . راحتی مشتریان میتواند با توجه بیشتر و پشتیبانی بازارهای کوچک فراهم شود .

برخی تولیدکنندگان افترمارکت مانند شرکت موبیس با همکاری تولیدکنندگان OEM لوازم جانبی خودروها را گسترش و بهینه سازی میکنند و با برند خود و بعضی اوقات تحت برند OEM در بازار عرضه میکنند . 


منبع: خودروسافت

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها