کد خبر : 16257

آشنایی با ایرادهای انژکتور خودرو + راه حل

آشنایی با ایرادهای انژکتور خودرو + راه حل

انژکتور در حقیقت یکی از عملگر های خودرو محسوب می شود که توسط ایسیو کنترل می شود.

به گزارش خودروتک ، انژکتور یکی از اجزای مهم موتور هست که در تعیین توان و مصرف سوخت  آن نقش مهمی دارد. همچنین بحث انژکتور قسمت بسیار مهمی از آموزش سیستم سوخت‌رسانی و یا آموزش انژکتور خودرو است. یعنی ECU با تعیین زمان پاشش انژکتور مقدار سوخت مصرفی را کنترل می‌نماید. معمولاً در خودروها زمان پاشش سوخت بین صفر تا سی‌وپنج میلی‌ثانیه متغیر است. رگلاتوری که بر روی ریل سوخت و یا پمپ‌بنزین هست فشار سوخت را تنظیم می‌کند. این فشار معمولاً در حدود سه و نیم بار است. ساختمان یک انژکتور در شکل زیر نشان داده شده است.

انژکتور دو پایه دارد که یکی از آن‌ها مثبت و دیگری منفی است. پایه مثبت همیشه از طریق رله دوبل وصل است ولی پایه منفی توسط ای سی یو قطع و یا وصل می‌شود. مدت‌زمان وصل بودن پایه منفی همان زمان پاشش است.

انواع عیوب انژکتور و نحوه تشخیص آن‌ها

عیوب و ایرادات انژکتور به دو دسته الکتریکی و مکانیکی تقسیم می‌شوند. عیوب مکانیکال به دلیل بنزین نا مرغوب و یا گرم شدن بیش از حد موتور رخ می‌دهند. در این حالت الگوی پاشش انژکتور که در حالت صحیح خود به صورت مخروطی  است به هم می‌ریزد. برای رفع عیوب مکانیکال بهترین راه شست و شوی انژکتورها بوسیله انژکتور شور و محلول اولتراسونیک هست.

دسته دیگر عیوب انژکتور عیوب الکتریکال هستند. برای بررسی این عیوب دو راه‌حل پیشنهاد می‌شود. اولین راه‌حل استفاده از دستگاه دیاگ برای بررسی زمان پاشش سوخت و عملکرد انژکتور است. دومین راه‌حل که ساده‌تر هم هست استفاده از دستگاه مولتی متر به منظور بررسی مقاومت دو سر انژکتورها است. مقاومت دو سر انژکتورها معمولاً بین دوازده تا شانزده اهم است. در صورتیکه که مقدار اندازه گیری شده خارج از این محدوده باشد نشانگر خرابی انژکتور خواهد بود.

منبع: ایمگ

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها