کد خبر : 15642

اگر شمع خودرو را عوض نکنیم چه اتفاق می افتد؟

اگر شمع خودرو را عوض نکنیم چه اتفاق می افتد؟

در اتومبیل، شمع ابزاری است برای انتقال جرقه‌های متناوب برق داخل سیلندرها که در انتهای سیلندر و روی سرسیلندر در موتور اتومبیل نصب می‌شود. با ما در دلگرم همراه شوید تا در اینباره بیشتر بدانیم .

به گزارش خودروتک ، در اتومبیل، شمع ابزاری است برای انتقال جرقه‌های متناوب برق داخل سیلندرها که در انتهای سیلندر و روی سرسیلندر در موتور اتومبیل نصب می‌شود و برق موتور که با حرکت متناوب دلکو به سر شمعها می‌رسد، طوری تنظیم شده که به هنگام فشردگی بخار بنزین در انتهای سیلندر جرقه‌ای از انتهای شمع ساطع شده، باعث انفجار بنزین و حرکت موتور می‌گردد.

اگر شمع خودرو را سرویس نکنیم چه می شود؟

در صورت سرویس نکردن شمع ها چه اتفاقی برای سیستم برق خودرو میافتد. به گزارش اخبار خودرو، زمانی که برق به سر شمع می رسد روی الکترود های جرقه ایجاد می شود.

در این فرایند بخاطر اختلاف پتانسیل بالایی که بین دو الکترود وجود دارد هوا یونیزه می شود و جریان از طریق هوای یونیزه مسیر خود را باز می کند در این هنگام مقدار بسیار کوچکی از الکترود هم ذوب می شود.

این عمل صدها بار در دقیقه اتفاق می افتد. و به مرور زمان فاطله بین دو الکترود زیاد می شود. همچنین ممکن است سر شمع ها یا میان الکترود ها دچار جرم گرفتگی شود که این نشانه وجود مشکلی در موتور خودروی شماست.

شمع های خودرو را سرویس نکنم چه می شود؟

موتور خودروی شما بد کار می کند و اصطلاحا موتور بدسوزی خواهد داشت راندمان آن کم می شود، کارایی آن تحت تاثیر این مشکل خواهد بود و آلودگی که شما و فرزندانتان را مستقیما تحت تاثیر قرار می دهد به شدت افزایش خواهد یافت. همچنین ممکن است خودرو شما بد روشن شود.

 

پرسشی که در این میان مطرح می شود این است که آیا افراد معمولی هم می توانند شمع را سرویس کنند؟ در پاسخ باید گفت بستگی دارد که ابزار آنرا داشته باشند یا خیر البته بعضی افراد هم کمتر تمایل دارند کار هایی را انجام دهند که لباس هایشان را کثیف کند.

قبل از هر چیز نیاز به یک آچار شمع دارید. برای اندازه گیری دهانه شمع هم نیاز به یک فیلر دارید هم چنین باید بدانید میزان گشادی دهنه شمع را برای خودرو خود بدانید یا جدول مربوطه را در اختیار داشته باشید.

 

فیلتر شمع

بالا وسیله ای را می بینید که برای اندازه گیری دهانه شمع مورد استفاده قرار می گیرد و به آن فیلر شمع می گویند. که به کمک آن می توان فهمید آیا شمع خودرو در وضعیت مناسب قرار دارد یا خیر و در صورتی که دهانه گشاد تر از میزان مجاز بود می توانید آنرا کمی خم کنید.

توصیه ای بنده تعویض شما بعد از هر ۵۰۰۰۰ کیلو متر کار کرد است. بعضی سازنده ها شمع هایی با عمر کاری ۹۵۰۰۰ تا ۱۴۰۰۰۰ کیلومتر ارائه داده اند. اگر به تعویض شمع ها در موعد مقرر بی توجه باشید و تا خرابی کامل آنرا تعویض نکنید ممکن است حتی باز کردن شمع ها هم بسیار سخت شود.

نشانه ی خرابی شمع ها چیست؟

یکی از نشانه های خرابی شمع ها سیاه شدن آنهاست. همچنین شمع دارای یک عایق چینی است که اگر صدمه دیده باشد یا ترک برداشته باشد اختلاف پتانسیل لازم در دو سر الکترود ها ایجاد نمی شود.

و در نتیجه جرقه هم نخواهیم داشته و یکی از سیلندر های موتور خودروی شما کار نخواهد کرد. که این مشکل با بد کار کردن و لرزش و صدای اضافی همراه است و تشخیص آن کار سختی نیست.

 

منبع: دلگرم

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها