کد خبر : 15194

چگونه خودرو را از گل و لای بیرون بیاوریم؟

چگونه خودرو را از گل و لای بیرون بیاوریم؟

وارد جاده شدید و با اینکه تمام توصیه‌های بگو چطور در گل و لای رانندگی کنم؟ را به کار بستید، ولی باز هم جاده حریف شما و اتومبیل شما شد و دست و پای آن را به گروگان گرفت.

به گزارش خودروتک ، در این شرایط بدترین اقدام گاز دادن و دستپاچه شدن است. گاز دادن بی جا و استرس بیش از اینکه به عبور از مخمصه کمک کند، ماشین را بیشتر در گل محبوس کرده و مشکل را پیچیده‌تر میکند.

بهترین واکنش در این حالت این است که خونسردی خود را حفظ کنید، موقعیت را بپذیرید، با همراهان پاچه‌های شلوار را بالا بزنید و برای خلاصی از این وضعیت اقدام کنید.

چطور بفهمید که خودر شما واقعا گیر کرده است

وقتی سرعت یکنواخت ماشین از دست رفت و حتی با چپ و راست کردن فرمان، بازهم چرخ‌ها هرز گشتند و حرکت رو به جلو تبدیل به حرکت رو به پایین شد و حتی دنده عقب جوابگو نبود یعنی گیر کردن ماشین در گل.

در این حالت از گاز دادن اجتناب کنید و توقف کنید. با جلو عقب کردن سراسیمه و بی برنامه دنده‌ها فقط خودور بیشتر در گل فرو خواهد رفت. اول شرایط را بسنجید و سپس اقدام کنید.

به دیگر خودرو‌ها خبر دهید

اگر در جاده رفت و آمد وجود دارد و دید نیز به دلیل مه و باران کم است، قبل از هر کاری جفت راهنما را فعال کنید تا خودرو‌های دیگر متوجه حضور و مشکل شما شوند.

اگر ماشین‌هایی همراه شما هستند آن‌ها را از شرایط خبردار کنید.

وضعیت خودرو و جاده را بررسی کنید

از خودرو پیاده شوید و شرایط خودرو گیر کرده را بررسی کنید. ببینید آیا کف خودرو نیز در گل فرو رفته است یا فقط چرخ‌ها درگیر هستند. در صورتی که کف خودرو نیز در گل مانده باشد کار شما سخت خواهد شد.

همچنین ادامه مسیر را بررسی کنید و ببینید این وضعیت به همین صورت ادامه دارد یا گل و لای عمیق به همین قسمت محدود میشود. ممکن است با توجه به شرایط بهتر ببینید که ماشین را به ابتدای مسیر برگردانید.

همراهان را از خودرو خارج کنید

کم شدن وزن خودرو از بیشتر فرو رفتن آن در گل جلوگیری میکند. همراهان را در فاصله مناسب از اتومبیل مستقر کنید که مشکلی برایشان پیش نیاید. البته همراهانی که بتوانند اتومبیل را هل بدهند و البته نسبت به گل شدن لباسهایشان حساس نباشند میتوانند کمک خوبی برای شما باشند.

جاده‌های گل آلود بسیار لغزنده هستند و هنگام رفت و آمد و جابجایی باید مواظب باشید تا آسیب نبینید.

برای چرخ‌ها کمی جا باز کنید

اگر چرخ‌ها قدرت مانور داشته باشند، بد نیست کمی اطراف چرخ را خالی کنید. دنده را در سبک‌ترین حالت ممکن مث دنده دو قرار دهید، پدال گاز را بسیار آرام فشار دهید و کلاچ را کم کم رها کنید و اجازه دهید وزن خودرو به خروج آن از گل کمک کند. در خودرو‌های اتومات باید کمترین دنده برای این منظور انتخاب شود.

در صورتی که احساس کردید چرخ هرز میگردد یا خودرو به جای حرکت، در جا میلغزد، دیگر به این کار ادامه ندهید، چون موجب فرو رفتن بیشتر خودور در گل میشود.

باد لاستیک‌ها را کاهش دهید

کاهش باد لاستیک به افزایش سطح تماس چرخ‌ها با زمین کمک میکند. باد لاستیک‌ها را اندکی کاهش دهید، ولی این کاهش باید کمتر از نیمی از فشار پیشنهادی کارخانه باشد. فشاری حدود ۱۸ تا ۲۰ Psi معمولا بهترین حالت است.

افزایش استحکام گل زیر چرخ‌ها

علت گیر کردن در گل، همانا کاهش اصطکاک چرخ با زمین به دلیل نرمی بیش از حد گل زیر چرخ‌ها است؛ بنابراین اگر بتوان به طریقی گل را محکم‌تر کدر و یا سطحی با اطصکاک بیشتر زیر چرخ‌ها قرار داد، میتوان به خروج از گل امیدوار بود.

کمی از گل‌های اطراف چرخ‌ها را خالی کنید و هر چیزی که احساس میکنید میتواند به این هدف کمک کند و در اختیار دارید، زیر لاستیک‌های پیشران و در صورت امکان هر چهار لاستیک قرار دهید.

برای پر کردن زیر چرخ‌ها میتوان از امکانات محیط مانند شاخ و برگ درختان، تکه چوب نه چندان بلند که زیر شاسی گیر کند، شن و سنگ ریزه‌های دور و بر جاده استفاده کرد. در صورت دسترسی داشتن به شن خشک، کیسه‌های نخی، تکه موکت یا فرش بلا استفاده از آن‌ها استفاده کنید.

اگر همه این‌ها در دستسرس نبود، زیرپایی‌های ماشین بهترین انتخاب برای رهایی چرخ‌ها از گیر گل و لای خواهند بود.

یکی از راه حل‌ها میتواند بستن یک تکه چوب روی عرض لاستیک باشد. در صورتی که عمق گل زیاد نیست، ولی زمین لغزنده است این روش میتواند به عبور از منطقه کمک کند.

کندن اطراف چرخ‌ها

در صورتی که در عمق پایین‌تر گل، زمین سف ت. و محکم‌تر است میتواندی با کندن گل اطراف چرخها، موقعیت را برای اصطکاک بیشتر و خارج شدن خودرو از گل محیا کنید.

توجه داشته باشید که شاسی هنوز با گل فاصله داشته باشد و الا با کند ممکن است از این نظر دچار مشکل شوید و خودرو روی شاسی قرار گرفته و چرخ‌ها کلا آزاد شوند.

فاصله خودرو از سطح جاده را افزایش دهید

در صورتی که عمق گل زیاد بود یا به هر دلیلی شاسی‌ها هم درگیر گل و لای شد، همزمان با راهکار‌های بالا، باید فاصله کف خودرو از گل را افزایش دهید.

در صورتی که افرادی در حال هل دادن خودرو هیتند از آن‌ها بخواهید به جای هل دادن به جلو، تلاش کنند خودرو را به سمت بالا بکشند.

اگر خودرو خیلی سنگین است یا نیروی کمکی ندارید میتوانید از جک خودرو برای انیک ار استفاده کنید. توجه داشته باشید که جک را روی یک تکه چوب بزگ قرار دهید تا در اثر وزن خودرو در گل فرو نرود.

اگر آنقدر آینده نگر بودید که جک بادی در خودرو داشتید، وقت آن است که مورد استفاده قرار گیرد. جک‌های بادی محفظه‌های هوای ضخیمی هستند که سر لوله آن‌ها به اگزوز خودرو نصب و با گاز خروجی از اگزوز مانند بادکنک باد می‌شود. آن را بدون باد زیر خودرو قرار دهید و در حالت دنده خلاص گاز بدهید.

خودرو را بکسل کنید

وقتی که همه این تدابیر نتیجه بخش نبود و جز یک لباس سراسر گل و لای، پیشرفت چشمگیری نداشتید دیگر وقت آن است که از خودرو‌های دیگر کمک بخواهید.

نکته مهمی که هنگام بکسل کردن بادی به آن توجه داشت این است که زیر خودرو کشنده خاک و گل نرم نباشد که در اثر فشار و وزن کشش، خودش نیز در گل فرو برود و مشکل را دوتا کند.

اقدامات لازم پس از خروج از گل و لای

پس از خلاصی از مخمصه و رسیدن به منطقه امن، ابتدا باد لاستیک‌ها را به مقدار درست و مورد نیاز برگردانید.

در اولین کارواش و یا مکان دسترسی به آب، خودرو را کاملا بشوییید. گل و لایی که آج چرخ‌ها را ÷ر کرده است، ترمز را دچار مشکل خواهد کرد و میتواند باعث زنگ زدن و آسیب دیدن بدنه شده و هم ممکن است قطعات داخلی موتور را دچار مشکل کند.

مایعات و روغن‌های خودرو را برسی کنید، گل و لای ممکن است به نحوی به بلبرینگ چرخ ها، روغن موتور و گیربکس نفوذ پیدا کند. در صورت نیاز آن‌ها را تعویض کنید تا در آینده دچار مشکل نشوید.


منبع: بگو چطور

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها