کد خبر : 14629

استارت خودرو چیست و چطور کار می کند؟

استارت خودرو چیست و چطور کار می کند؟

استارت خودرو از جمله قطعات راه انداز خودرو محسوب می گردد که وظیفه به چرخش در آوردن اولیه موتور را برای روشن کردن خودرو بر عهده دارد.

به گزارش خودروتک ، استارت امروزی ، نوع پیشرفته ای از هندل های قدیمی در خودروهای اولیه محسوب می گردد که با به چرخش در آوردن اولیه موتور، باعث روشن شدن آن می گردد. در ادامه قصد داریم در رابطه با استارت خودرو مطالبی را عنوان کرده و نحوه کار این قطعه را در خودروها شرح دهیم.

استارت خودرو چیست؟

همانطور که اشاره شد، استارت خودرو یک موتور الکتریکی می باشد که نیروی الکتریسیته را به مکانیکی تبدیل می کند. در یک استارت خودرو ، برق از باتری گرفته شده و در طی عبور از سیم پیچ درون استارت، باعث چرخاندن چرخ دنده های استارت می گردد که این عمل باعث می شود، چرخ دهنده های استارت با چرخ دنده های موتور خودرو درگیر شده و آن را نیز بچرخاند.

برای روشن شدن موتور خودرو، نیاز است که دور موتور به حداقل دور راه اندازی لازم در خودرو برسد. این دور موتور حداقلی در موتور خودروها معمولا ۱۰۰ دور بر دقیقه می باشد. وظیفه استارت خودرو ، رساندن دور موتور خودرو به این میزان حداقلی برای راه اندازی خودرو می باشد. هنگامی که سوئیچ را می چرخانیم، انرژی الکتریکی از باتری به استارت ارسال شده و استارت با چرخاندن موتور، باعث روشن شدن خودرو می گردد.

نحوه کار استارت خودرو

استارت یک موتور الکتریکی است که با استفاده از سیم پیچ های درون خود و زغال های بکار رفته در آن، با ورود جریان الکتریکی به آن، درون خود یک میدان مغناطیسی ایجاد می نماید که این میدان باعث چرخاندن با سرعت ارمیچر درون استارت می گردد. این عمل باعث می گردد چرخ دنده در جهتی که تنظیم شده است، به چرخش در آمده و همزمان موتور خودرو را نیز به چرخش دربیاورد. معمولا استارت به نوعی طراحی می گردد که فقط در یک جهت قابلیت چرخش داشته باشد. این امر به آن جهت است که پس از روشن شدن خودرو، دور موتور خودرو باعث چرخش استارت در جهت معکوس و در نتیجه آسیب به قطعات استارت نگردد.

در برخی طراحی ها نیز ، استارت خودرو به گونه ای طراحی شده است که هنگام کار، چرخ دنده استارت کمی به جلو هل داده می شود و با موتور درگیر می گردد و هنگامی که خودرو روشن می گردد و با رها کردن سوئیچ، چرخ دنده استارت به سر جای خود بازگشته و از درگیری با موتور رها می گردد. در این صورت اگر سوئیچ را پس از روشن شدن خودرو همچنان نگه داشته باشیم و خودرو درحال استارت خوردن باشد، به دلیل غیر هماهنگی دور موتور و دور استارت، ممکن است قطعات داخلی استارت درهم شکسته گردد و باعث بروز خسارت به خودرو گردد.


منبع: اسمارت کار

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها