کد خبر : 14347

موقع خرید شاسی بلند به چه نکاتی توجه کنیم؟

موقع خرید شاسی بلند به چه نکاتی توجه کنیم؟

بازار خرید و فروش خودروهای شاسی بلند یکی از پرطرفدارترین بازارهای خودرویی جهان محسوب می‌شود و حتی در کشورهایی همچون آمریکا و استرالیا اغلب افراد ترجیح می‌دهند به جای خرید خودروهای سواری یا هاچبک به سراغ شاسی بلندهای غول پیکر و پرتوان بروند.

به گزارش خودروتک ، مردم کشور ما نیز یکی از طرفداران پرو پا قرص خودروهای شاسی بلند هستند؛ برای درک کامل این مسئله تنها کافیست در یکی از خیابان‌های شلوغ شهر به خودروهای اطرافتان نگاه کنید، مطمئنا به راحتی می‌توانید تعداد زیادی از انواع شاسی بلندها یا حتی کراس اوورهای مختلف را در اطرافتان مشاهده کنید.

این حجم از علاقه مردم کشور ما به خودروهای شاسی بلند باعث شده تا خودروسازان زیادی از سراسر دنیا محصولات بلند قامتشان را راهی بازار داخلی کرده‌اند تا شاید بتوانند سهمی از بازار پررونق خودروهای شاسی بلند دست دوم داشته باشند. در این میان تنوع بالای خودروهای شاسی بلند موجود در بازار داخلی، باعث شده تا بسیاری از افراد برای خرید چنین خودروهایی دچار سردرگمی شده و نتوانند از میان شاسی بلندهای رنگارنگ موجود، خودرو مورد نظرشان را انتخاب کنند. همراه مکانیک در این مقاله قصد دارد با بررسی 5 نکته مهم در خرید و فروش خودروهای شاسی بلند دست دوم، به شما کمک کند تا بتوانید با توجه به بودجه و علایق خود بهترین شاسی بلند بازار را خریداری نمایید.

1. محدوده قیمتی

همان‌طور که پیش‌تر نیز به آن اشاره کردیم، خودروهای شاسی بلند موجود در بازار کشور از تنوع بالایی برخوردارند؛ به همین دلیل تقریبا در هر رنج قیمتی می‌توان یک خودرو شاسی بلند دست دوم خریداری کرد. با توجه به چنین تنوع بالایی اولین موردی که باید به آن توجه کنید، محدوده قیمتی شاسی بلندی است که قصد دارید آن را خریداری کنید. همان‌طور که انتظار می‌رود هرچه قیمت بیشتری را برای خودرو آیندتان در نظر بگیرید از امکانات رفاهی، تجهیزات امنیتی و توان خروجی بیشتری بهره‌مند خواهید شد. در بازار داخلی اگر بودجه کمی برای خرید خودروهای شاسی بلند داشته باشید، تنها می‌توان نمونه کارکرده خودروهای کهن سالی همچون نیسان پاترول یا لندرورهای دفندر قدیمی (پاژن) را خریداری نمود؛ متعاقباً هرچه میزان بودجه خود را افزایش دهید، می‌توانید خودروهایی مدرن و باکیفیت همچون نیسان ایکس تریل، تویوتا پرادو یا پژو 2008 را خریداری نمایید.شما میتوانید اطلاعات و قیمت بروز هر کدام از این خودرو هارا در صفحه قیمت همراه مکانیک مشاهده کنید

2.  کراس اوور یا شاسی بلند؟!

شاید سوالی که ذهن خیلی از شما عزیزان را به خود مشغول کرده این است که اساسا کراس اوورها چه فرقی با ماشین‌های شاسی بلند دارند؟ خودروهای شاسی بلند یا SUV خودروهایی هستند که در ابتدا تنها با هدف طبیعت گردی شکل گرفتند، به همین دلیل شاسی و بدنه آن‌ها به صورت مستقل از هم (Body on Frame) بوده و در مقایسه با شاسی خودروهای سواری یا کراس اوور از استحکام بسیار بالایی برخوردار هستند. اغلب خودروهای شاسی بلند (SUV) پیشرانه‌هایی قدرتمند، ابعاد بزرگ، سیستم چهارچرخ محرک (AWD)، تعلیق به مراتب خشک‌تر و قیمتی بالاتر از کراس اوورها دارند. از جمله شاسی بلندهای محبوب بازار کشور می‌توان به تویوتا لندکروز و هیوندای سانتافه اشاره کرد.

کراس‌اوور به خودروهایی گفته می‌شود که ظاهر نسبتاً مشابهی با خودروهای شاسی بلند دارند، اما در ساخت اغلب آن‌ها از پلتفرم خودروهای سواری استفاده شده و در واقع می‌توان آن‌ها را سدان‌هایی بلندقامت دانست. خودروهای کراس اوور یا CUV برخلاف شاسی بلندها از شاسی و بدنه‌ یکپارچه (Unibody) بهره می‌برند، به همین دلیل در مقایسه با خودروهای شاسی بلند در جاده‌های ناهموار از استحکام و قابلیت آفرود کمتری برخوردار هستند.

البته خودروهای کراس اوورها نیز نسبت به شاسی بلندها از ویژگی‌های مثبتی برخوردار هستند که از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به استهلاک کمتر، سواری نرم‌تر و ابعاد کوچک‌تر این خودروها اشاره کرد. چانگان CS35، نیسان جوک و سانگ یانگ تیوولی تنها بخش کوچکی از لیست بلندبالای کراس اوورهای محبوب بازار کشور محسوب می‌شوند. با توجه به آنچه در وصف شاسی بلندها و کراس اوورها گفته شد، حال تصمیم با شماست که می‌خواهید خودرویی با ابعاد جمع و جور، قیمت مناسب و کم استهلاک داشته باشید یا خودرویی با ابعاد بزرگ، پرتوان و گران قیمت؟!

3.آفرود یا شهری؟

اگر هدف شما از خرید یک خودرو شاسی بلند گشت و گذار در دل طبیعت و سفر به جاده‌های صعب‌العبور است، به نظر می‌رسد که باید فکر خرید کراس اوورها یا هر شاسی بلندی که توانایی آفرود ندارد را از سر بیرون کنید! به طور معمول خودروهای کراس اوور یا سایر خودروهایی که فاقد قابلیت آفرود (AWD) هستند، نمی‌توانند در شرایط سخت و جاده‌های ناهموار استحکام، کارایی و دوام لازم را داشته باشند. البته در این میان کراس اوورهای کوچکی همچون نیسان جوک اسپرت یا تویوتا CHR توربو نیز وجود دارند که در ازای هزینه بسیار هنگفتی قابلیت AWD را در اختیارتان قرار می‌دهند، اما باز هم نباید از چنین خودروهایی انتظار داشت که در جاده‌های پرفراز و نشیب از عملکرد کاملا مشابهی با شاسی بلندهای قدرتمندی همچون تویوتا FJ Cruiser یا تویوتا پرادو برخوردار باشند!

در مقابل اگر می‌خواهید برای رفت و آمدهای روزانه خود شاسی بلندی جمع و جور خریداری کنید و همچنین علاقه‌ای به سفرهای طبیعت گردی ندارید، توصیه می‌شود که به جای خرید شاسی بلند‌های گران قیمت، نمونه کارکرده یا صفر کیلومتر کراس اوورهای جذاب و کم استهلاک موجود در بازار را خریداری کنید.

4.  سطح امکانات و تجهیزات

در بازار بسیار متنوع امروز یکی از مهم‌ترین مواردی که قبل از خرید خودروهای شاسی بلند دست دوم باید به آن توجه کرد، میزان سطح امکانات رفاهی و تجهیزات امنیتی خودرویی است که قصد دارید آن را خریداری کنید. به طور مثال در رنج قیمتی 100 الی 150 میلیون تومان شما هم می‌توانید نمونه دست دوم کراس اووهایی با آپشن‌های مناسب همچون چانگان CS35 و MVM X22 را خریداری کنید و هم می‌توانید به سراغ خرید شاسی بلندهای قدیمی و کم آپشنی همچون نیسان رونیز و پاژن هرور بروید؛ بنابراین بهتر است تصمیم گیری کنید که به چه سطحی از امکانات رفاهی یا تجهیزات امنیتی نیاز دارید.

البته ناگفته نماند تجربه نشان داده است که اغلب مشتریان ایرانی تنوع آپشن را به هر قابلیت دیگری ترجیح می‌دهند و در واقع اولویت اصلی بسیاری از هم‌وطنان گرامی در خرید یک خودرو شاسی بلند، تنها در آپشن بیشتر خلاصه می‌شود. در بازار کشور ما خودروهای چینی توانسته‌اند با عرضه شاسی بلندهای متنوع با آپشن‌های نسبتا کامل تا رنج قیمتی قابل توجهی را به طور کامل در تصاحب خود درآورند؛ البته در رده‌های قیمتی بالاتر خودروهای کره‌ای طرفداران زیادی دارند و پس از آن‌ها نیز شاسی بلندهای اروپایی نظر خریداران فراوانی را به سوی جلب نموده‌اند.

5. خدمات پس از فروش

اگر می‌خواهید یک خودرو شاسی بلند دست دوم خریداری کنید بهتر است قبل از خرید به میزان گستردگی شبکه خدمات پس از فروش و در دسترس بودن لوازم یدکی آن توجه کنید. به طور مثال ممکن است با نگاهی به لیست امکانات، پیشرانه توربوشارژ و طراحی جذاب خودروهای تازه واردی همچون هن تنگ X7 و کوپا T210 به طور کامل مجذوب آن‌ها شوید، اما نباید فراموش کنید که چنین خودروهای نوپایی، فاقد گارانتی معتبر یا مراکز گسترده خدمات پس از فروش هستند. مطمئنا پس از خرید چنین خودروهایی باید علاوه بر مشکل تأمین قطعات، با بازار دست دوم بسیار ضعیف این خودروها نیز دست و پنجه نرم کنید.

ناگفته نماند خودروهای متعددی در بازار کشور ما حضور دارند که تولید آن‌ها به طور کامل متوقف شده و در حال حاضر از لحاظ مشکلات مربوط به تامین قطعات و خدمات، هیچ تفاوتی با خودروهای گمنام و تازه وارد چینی ندارند؛ از جمله چنین خودروهایی می‌توان به نیسان قشقایی مدل 2009 و گریت وال M4 اشاره کرد. بنابراین اگر می‌خواهید پس از خرید خودرو شاسی بلند مورد علاقتان با چنین مشکلاتی مواجه نشوید، بهتر است به سراغ خودروهایی همچون محصولات شرکت هیوندای، کیا، رنو و... باشید که از نمایندگی‌های معتبر، تولید روز و گارانتی معتبر برخوردار باشند.

در یک جمع بندی کلی و با نگاهی به مطالب گفته شده در بالا می‌توان نتیجه گرفت که اگر هدف‌های خود را از خرید خودروهای شاسی بلند دست دوم به کامل مشخص نکنیم، مطمئنا پس از خرید دچار مشکلات متعددی خواهیم شد؛ بنابراین بهتر است پیش از خرید مقدار بودجه، انتظاراتمان از توان فنی، امکانات و تجهیزات خودرو را به طور کامل مشخص کرده و پس از آن اقدام به خرید نمایید. همراه مکانیک امیدوار است مطالب نگارش شده در این مقاله توانسته باشد اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار داده و شما را در خرید خودرو شاسی بلند مورد نظرتان راهنمایی کند.

منبع: همراه مکانیک

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها