کد خبر : 14286

سیستم ESP چیست و چطور کار می کند؟

سیستم ESP چیست و چطور کار می کند؟

در بعضی از جاده ها یا حتی خیابان های پر پیچ و خم زمانی که کنترل خودرو از بین می رود به هردلیلی مانند خیس شدن سطح خیابان یا سرعت بالا، کنترل ماشین از دست راننده برای چند ثانیه ای خارج می شود.

به گزارش خودروتک ، یکی از مهمترین بخش های خودرو های جدید، قسمت ایمنی خودرو و سرنشینان است. شرکت های مختلف خودروسازی توانسته اند سیستم های امنیتی فراوانی را برای ماشین های جدید فراهم آورند. این سیستم های ایمنی هم روز به روز از نظر کیفی و کمی در حال پیشرفت می باشند. این سیستم ها راحتی و ایمنی را به طور چشمگیری افزایش می دهند. سیستم ESP یا همان کنترل پایداری هم یکی از این بخش های ایمنی خودرو هاست که در خودرو های تولید و مونتاژ داخل مانند جک S5 و لیفان نصب شده است. سیستم کنترل پایداری ESP همانطور که از اسمش مشخص است به منظور بالابردن پایداری خودرو فراهم آمده است.

سیستم ESP چیست

در بعضی از موارد این ناپایداری خیلی شدت ندارد و دوباره به حالت عادی برمیگردد اما در خیلی از دفعات شدت ناپایداری زیاد شده و می تواند بسیار خطرساز باشد. به همین منظور مهندسان شرکت های خودرو سازی بزرگ برای رفع این خطر سیستمی را طراحی کردند به نام سیستم ESP . این سیستم در مواقعی که کنترل خودرو از دست راننده خارج می شود با به دست گرفتن کنترل فرمان خودرو یا حتی کاهش قدرت انتقالی از پیشرانه به چرخ ها از خطرات و تصادفات احتمالی جلوگیری می کند. سیستم ESP نخست بر روی خودرو های سری ۷ بی ام و و کلاس S بنز طراحی و ساخته شد. سیستم کنترل پایداری نخست توسط شرکت بوش طراحی و راه اندازی گردید.

سیستم ESP کنترل پایداری

شرکت های خودرو سازی مختلف برای این سیستم نام ها جداگانه ای انتخاب می کنند مثلا فورد نام Advance Trac را برای این سیستم برگزیده است. اما جدا از این نامگذاری های مختلف، شکل کلی عملکردی این سیستم یکسان است و از سنسورهای بسیار پیشرفته ای برخوردارند. زمانی که سرعت خودرو از حدی بالاتر برود به اصطلاح ماشین دچار کم فرمانی می شود. این پدیده کم فرمانی زمانی رخ می دهد که خودرو تمایل به حرکت مستقیم بیشتری نسبت به دور زدن دارد. بیش فرمانی هم درست در تضاد کم فرمانیست و در این حالت خودرو بیشتر تمایل به دورزدن دارد تا حرکت مستقیم و رو به جلو.

عملکرد سیستم ESP

این سیستم متکی به خودش نیست و از وسایل دیگری هم برای کنترل پایداری خودرو استفاده می کن. نمونه ای از این سیستم های دیگر مورد استفاده، سیستم ترمز ABS اشاره کرد. سنسور مورد استفاده در خودرو برای سیستم کنترل پایداری دقیقا در مرکز خودرو واقع شده است. برای متوجه شدن عملکرد ESP ابتدا با اصطلاح yaw آشنا شوید. yaw به معنای کنترل حرکات چرخشی حول محور قائم می باشد. از این واژه بیشتر در صنایع دریانوردی استفاده می شود.

اگر سنسور جایگذاری شده در وسط خودرو این انحرافات حول محور قئم یا z را حس کند در کسری از ثانیه به کامپیوتر خودرو اطلاع می دهد و در این لحظه سیستم ESP عمل می کند. اولین قدم ESP در کنترل این است که لنت ترمز تمامی چرخ ها را در دست می گیرد و در ادامه میزان گاز ورودی را کنترل می نماید تا سرعت پایین بیاید. در واقع سنسور های این سیستم دائما اختلاف زوایا بین خودرو و میزان چرخش را حساب می کند و به کامپیوتر خودرو اطلاع می دهد و رایانه بهترین تصمیم را در زمینه کنترل ماشین می گیرد. طبق تحقیقات انجام شده با استفاده از سیستم ESP تاکنون ۳۰ درصد از تصادفات کاسته شده. علت روشن شدن چراغ ESP هم همین از کنترل خارج شدن خودرو می باشد.

مزیت ESP

قطعا کم شدن تصادفا بر اثر استفاده از ESP مهمترین مزیت این سیستم بوده است. هر کسی شاید مجبور باشد در هر شرایط آب و هوایی رانندگی کند. سیستم ESP کمک زیادی به کنترل خودرو می کند. همچنین با نگاه به آمار می بینیم که ۲۶ درصد تصادفات مربوط به خودروهای شاسی کوتاه و ۴۸ درصد خودروهای شاسی بلند کاهش یافته است.


منبع: اسمارت کار

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها